Gå til innhold
Arkivverket

[#34755] Hjelp til å finne ut mer om Stage og muligens Aarseth (ca 1950 og bakover)

Gjest Yvonne Stage Lange
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne Stage Lange

Sjømannshjemmet i Stavern stemte jo, og i går kveld ringte jeg den ukjente personen på min oldefars kontaktliste der. Dette viste seg da å være en mann født i 1932 tror jeg, som var sønn av Knud B. Aarset sin søster Peggy Osvalda, altså nevøen til min onkel og blir det vel min mormors fetter. Altså husket hun på sjømannskirken feil mht navn på den som holdt talen. Talen ble holdt av den personen jeg ringte i går. Han var meget glad over å høre i fra meg og har ved mange anledninger forsøkt å få tak i min mor og hennes bror uten hell. Han kunne gi meg en god del informasjon av det han husket, og det viste seg at han har drevet med slektsgranskning for mange år tilbake, så der får jeg nok mye gratis info om den siden av familien. Han satt også på fotografier av min mormor og oldefar og skulle finne frem disse og sende de til meg. Jeg ringte akkurat i tide for han tenkte å makulere disse bildene. Han måtte summe seg litt og skrive ned litt for meg, så det kommer nok til å ta noe tid, men jeg skulle få informasjon av han og han var meget glad for at den siste generasjonen fattet interesse. Spørs om det ikke blir en tur til Ålesund til sommeren. Selv om det er langt ut i slekta er det moro. Fikk endel småinfo av han på telefonen, bl.a at min oldefar i mange år har bodd på abildsø.Takk igjen til Berit Knudsen, som forøvrig har samme etternavn som jeg hadde tidligere (tilhører min fars familie). Du skal se at ikke vi kanskje er i slekt ;)Jeg lurer nå fortsatt endel på Stage slekten. Jeg har nå fått bekreftet at Jan Preben A. Stage ikke var heldansk. Johannes Stage kom fra danmark og fant seg en norsk kone og fikk (minst) to barn. Den ene var J.P.A Stage og den andre jeg har hørt om nå var hans søster. Disse to skal ha begynt å krangle voldsomt (mulig over et dødsbo) og siden aldri snakket sammen. Jeg har ingen formening om hva hun het, og siden det er en kvinne og hun da sikkert mistet Stage-navnet da hun giftet seg, kan det bli vanskelig å finne henne. Tror kanskje det er lettest å finne den Danske fotografen Johannes Stage, men aftenposten har ikke svart på min henvendelse (han skal ha jobbet der), men er det kanskje mulig å finne noen oversikt over innvandrere fra norge eller utvandrere fra danmark?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Harald Jonson

Hei!Det finnes en database over fotografer som virket i Norge. Du finner den her: http://www.nb.no/nmff/fotograf.phpJeg søkte på Stage og fant: Stage, Johannes (1889-)Kommentar: Pressefotograf. Begynte i Aftenposten i 1943, etter å ha vært benyttet som freelance i en årrekke. Var i Aftenposten til han gikk av med pensjon. Har bl.a. tatt det kjente bildet fra overtagelsesseremonien på Akershus festning etter 2. verdenskrig, kanskje Norges mest kjente pressefotografi.Virkesteder: 1925-1927: Fredrikstad 1943-000: OsloKilder: Bonge, Susanne: Upublisert materiale (SFFR) Skau, Enok m. fl.(red.): Norske pressefotografer, 1986Kanskje Jan Preden A. Stage er født i Fredrikstad?mvh Per Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

prøvde å finne jan preben i fredrikstad men fant han ikke. Derimot kom jeg over dette;LenkeNoe steder står det bare Jan Stage som fotograf, andre steder står også Johannes Stage som fotograf. Men det kan jo faktisk stemme det at min morfar var fotograf, jeg har sett noen meget pene bilder av min mor som spebarn tatt av morfar og de ser såpass bra ut at de nok er tatt av en som kan faget. Men jeg finner ikke denne Jan (Preben Arnt) Stage i databasen over fotografer. At han bare blir omtalt som Jan er nokså naturlig egentlig, da hans sønn het Preben (unaturlig med Jan Preben og Preben i samme hus, da var det nok Jan og Preben)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

Tenkte bare å oppdatere med litt info. Folkeregisteret har kunnet opplyse følgende;Anne Karine Stage var født 27.03.1929 i Ålesund Jan Preben Arnt Stage, født 030827 i Skien. De finner ikke ut hvem foreldrene er, og jeg finner ingen kirkebok det står i. Kan noen hjelpe?Giftet seg i Oslo Domkirke i 1953. Jeg har mailet disse for mer informasjon rundt giftemålet, faddere o.lAftenposten har kontaktet meg og vil sende meg den infoen de har om Johannes Stage pr post.Hedvig Marie Aarseth født 260700, hvor vet ikke folkeregisteret. Lette litt i kirkebøker i Ålesund men fant ikke noe.Det var all infoen folkeregisteret kunne tilby meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

vil bare presisere at jeg ikke finner noen kirkebøker fra området som er scannet inn. Har ringt meninghetskontoret i Skien i dag, og hun skulle lete litt etter han, men det var visst noe sånt som 14 kirker, og selv om han er født i Skien betyr ikke det at han har døpt der nødvendigvis.Hvordan er det å ta kontakt med statsarkivet? Jeg er helt ny på dette her så jeg er ikke særlig dreven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Adressene til alle Statsarkivene skulle vel stå her LenkeDet beste svaret får du ved å prøve. Det kan vel kanskje være litt forskjellig praksis på de forskjellige stedene, og på personene som har med det å gjøre. Mulig du må sende det i brevform for at de skal få underskriften din. Om du kan gi så nøyaktige opplysninger som mulig har du større sjanse på å få hjelp. De kan jo ikke gjøre noe verre enn å si nei, eller bite hodet av deg som min mor pleide å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Yvonne Stage Lange

Skien kunne bekrefte at min morfar Jan Preben Arnt Stage er døpt i Skien Kirke. Ektefødt barn, døpt 11.11.1927. Far: Jos N Stage f.1889(er dette en normal forkortelse for Johannes?) Mor Agnes f.1892Faddere var noe slikt som Fru Hansine Sundbekk, Johann Hasting Sundbekk trolig fra sandefjord. Dagmar og Alf Hellum fra Oslo. (dette kan kanskje være noe i Agnes sin slekt?)Bosted er oppgitt til Søndre Folke, haveveien 17, Skien. I følge damen i telefonen, et fornemt strøk på den tiden. . Aftenposten har gitt meg kopi av et intervju med Johannes Stage som stod på trykk. Jeg prøver å korte det ned litt og skriver her;Oppsummering fra det som stod i Aftenposten 15.04.1959Hans hjemmekommune er Faaborg (fyn). 14 år gammel fikk han komme i lære hos en Marius Michelsen i Faaborg i hans atelier. Siden gikk han 3 år på tegneskole og tok så et fire måneders kurs på Teknologisk institutt i København. Siden reiste han til Hamburg på leting etter jobb, men det var ikke et blivende sted og han reiste videre til Köln med en kamerat etterhvert. Han ble der ikke lenge da det synes å trekke opp til krig mellom tyskland og frankrike (det blev ikke krig). Han havnet tilbake hos Michelsen i Faaborg en tid før han dro til Norge. Først til Stavanger, siden til Oslo (da kalt Kristiania). Han jobbet hos Borgen på Karl Johan, men dro deretter til Saaheim (i dag kalt Rjukan). Det var på denne tiden de store anleggene ble bygget og han jobbet for Norsk Hydro, der hans arbeide var å fotografere nær sagt alt. Han kom til Kristiania igjen da man forberedte den store jubileumsutstillingen på Frogner, som han også ble tilknyttet til. Han fotograferte Kong Haakon for første gang på denne tiden. På sommeren ble han gift med en Norsk pike, og dro til Faaborg for å hilse på hans mor. En liten avstikkertur ble tatt til København, hvor folk var samlet for å ta i mot den franske presidenten Poincare som skulle møte kongen. Presidenten kom ikke, han måtte i hui og hast dra tilbake til frankrike; den første verdenskrig hadde brutt ut. De (jeg antar hans kone og han) reiste til Filadelfia, men likte seg ikke så de besluttet å reise tilbake - til Norge. Johannes reiste først for å finne leilighet. Reisen foregikk med en kombinert laste og passasjerbpt og det ble en nifs tur på grunn av krigen og uvær. Overfarten skulle ta 29 dager, og en prest i Filadelfia hadde vært hos hans kone og fortalt at Johannes nok var død. Da båten endelig var fremme hadde den brukt 2-3 måneder, inkludert lasting og lossing på tur/returen.Johannes jobbet så i hovedstaden og fikk etterhvert ansettelse forskjellige steder. Han var på østbanestasjonen da Danmarks Kong Christian kom hit, det var vel i 1917, for å delta på trekongemøtet her. I Noen år drev Johannes egen forretning i Fredrikstad, før han igjen dro til hovedstaden som i mellomtiden hadde byttet navn til Oslo. Det var på denne tiden han fikk begynne sitt samarbeid med Aftenposten. Samtidig som dette fikk han jobbe for Gustav Vigeland, et samarbeid som varte i mange år, med et lite avbrudd (lønnskonflikt). Det siste bildet han tok av Vigeland var på sykehuset etter hans død.Bildet på akershus festning som står som det mest kjente ble tatt etter et tips fra hans sønn (Jan Preben Arndt Stage) som var i hjemmestyrken.utdrag Aftenposten 15.12.1962 Fotograf Johannes Stage døde i går, i en alder av 73 år (altså dødsdato 14.12.1962).Jeg skriver ned dette for å også lettere kunne tidfeste når han var hvor og kanskje lete opp hans navn i forbindelse med hans stadige reiser. Jeg kommer til å legge dette ut på et danskt forum også, og forsøke å ta tak i trådene der også. Skien er ikke nevnt i aftenposten men det er klart at han har bodd der en tid i hvertfall.Takk for all hjelp hittil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne Stage Lange

Jeg glemte å skrive at Aftenposten skriver følgende;Johannes Stage - av den kjente danske slekt, som lukter sjø og har reist seg i maritime minnesmerker (og så fortsetter det om noe annet).Enda et hint til hvilken Stage-slekt jeg kommer fra. Vet ikke om det hjelper stort men.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.