Gå til innhold
Arkivverket

[#34759] Stod/Fosnes: Er det noen som kan kjenne til denne historien?

Gjest Judith Parelie Mortensen
 Del

Recommended Posts

Jeg fikk dette fortalt av min onkel, som hadde historien fra sin mor, altså min farmor (Mary Parelie Mortensen). Kort versjon: Min farmors mormor, Ingeborg Wensel, ble gjort arveløs da hun giftet seg med «en som ikke var bra nok». Hennes far var en viss Wensel som var storkar i Egge-traktene.Nå har jeg søkt og funnet masse i Digitalarkivet. En stor lykke var det jo at denne familien kom fra Stod :-)Men i Digitalarkivet finner jeg at farmors mormor ikke het Ingeborg _Wenseldatter_, men Bjørnsdatter (*1). _Hennes_ mor derimot het Karen Malena Wenseldatter og var datter av en Wensel Mikkelsen (*2). Da han giftet seg med Ingeborg Michelsdatter i 1808 var han Dragon (*3).Så hva er riktig? Var det Ingeborg Bjørnsdatter som ble gjort arveløs av sin far da hun giftet seg med Johannes Pedersen fra Inderøya? Og derfor flyttet til Otervik gård i Fosnes?Eller var det hennes mor Karen Malena som ble gjort arveløs? Det er jo litt interessant at jeg finner igjen Karen Wenseldatter i 1865-tellinga, og at hun da bor på fattighuset i Sparbu sammen med den ene datteren (*4).Jeg finner ikke noe om hvor det har blitt av Bjørn annet enn at han i alle fall fikk en datter, Johanna, i 1850 (*4). Døde han kort tid etter?Eller var det _bestefaren_ til Ingeborg Bjørnsdatter (som jo var eldste datter av Bjørn og Karen) som slå hånden av datterdatteren da hun giftet seg med Johannes fra Inderøy?Jeg er litt fasinert av denne historien og brenner etter å vite mer, men er det i det hele tatt noe i den?Jeg er ganske fersk på dette slektsgransker-arbeidet, så det er godt mulig at jeg ikke har lett på riktig plass. Og så er det ikke _så_ lenge siden jeg begynte heller. Men uansett.Her er linja bakover fra min farmor, som jeg har klart å finne ut av. Om noen har flere opplysninger, er jeg veldig spent på dem. (*1 osv. viser til lenker helt nederst i artikkelen): Mary Parelie Pettersen (1911-2002) Far: Ole Martin Petersen 23.09.1869-1949; f. Finnanger, Otterøy (Foreldre: Peter Magnus Olsen og Ingeborg Olsdatter - har ikke flere opplysninger) Mor: Ingeborg Marta Johannesdt. Pedersen 1867-1945; f. Otervik, Fosnes Ingeborg Marta Johannesdt. Pedersen Far: Johannes Pedersen 1833-03.05.1920; f. Inderøy, d. Otervik. (Foreldre ukjent) Mor: Ingeborg Martha Bjørnsd. 28.04.1834-17.04.1924; f. Stenkjær, døpt 19.05.1834 Stod, død Otervik. Ingeborg Martha Bjørnsd. (*5) Far: Bjørn Sivertsen (Foreldre ukjent) Mor: Karen Malena Wenseldatter 17.03.1809-?; f. Steinkjer, døpt 30.03.1809 Egge. (Bodde på fattighuset, Sparbu i 1865 sammen med datteren Johanna f. 1850) Karen Malena Wenseldatter (*2) Far: Wensel Mikkelsen (el. Michels.) gift 1808, var Dragon. (*3) (Opphav ukjent) Mor: Ingeborg Michelsdatter, 24.05.1775-?; døpt 04.06.1775 Ingeborg Michelsdatter (*6) Far: Michel (muligens Evensen: *7) , bosted Ounvold. Død før 1801-tellinga? (noe usikker) Mor: Susanna Svensdtr. (Kanskje Iversdtr. - veldig usikker) judithLenker: *1. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=dp17341816st&gardpostnr=1695&personpostnr=14318&merk=14318#ovre>Lenke *2. Lenke *3. Lenke *4. Lenke *5. Lenke *6. Lenke *7.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Historien du forteller, har jeg ikke vært borti, men jeg har i hvert fall litt om noen av personene - selv om det ikke er så mye.Wensel er nok født 09.04.1779. I avskriften har jeg skrevet Gundel?? men det skal nok være Wensel. Han blir konfirmert i 1794, og er da på Bye.Det er mye som taler for at hans far, Michel Evensen Steinkjer, er en sønn av Even Rolandsen Steinkjer (fra Kvam). I følge alderen oppgitt ved dødsfallet (46 år i 1789) skal Michel være født ca. 1743. Even Rolandsen får en sønn ved navn Michel i 1741, men denne Michel dør i 1768. Om han har ytterligere en sønn ved navn Michel, må sjekkes med en eventuell skifteprotokoll.Susanna Svendsdatter er ikke født i Stod, men på bakgrunn av navnet vil jeg tippe at hun kommer fra Snåsa.Wensel var gift med Ingeborg Michelsdatter Steinkjer. Det er ikke huns som er født i 1775 og datter av Michel Eriksen Aunvold og Susanna Iversdatter. Denne Ingeborg gifter seg med Jon Arntsen Ol i 1803. Det ser ikke ut til at din Ingeborg er født i Stod.Håper dette kan hjelpe deg litt på vei. Siden du bor i Trondheim har du vel tilgang på skifteprotokollene i Statsarkivet. Jeg ville lett der etter mer informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk.Der fant jeg «Gundel??», ja (synes nesten å huske at jeg har vært innom denne før). Da er det jo i så fall ikke noe rart at jeg ikke finner noen Wensel :-) Det er ikke godt å si hvor Ingeborg Michelsdatter Steinkjer kommer fra ut fra folketellingene. Det var ikke så rent få som het Ingeborg på den tiden har jeg funnet ut... Statsarkivet, ja. Takk for tipset. Til nå har jeg ikke kommet lenger enn til å låne et par bøker på bilbioteket... Hvordan går man fram for å finne det man leter etter på Statsarkivet egentlig? Må man helst vite hva man skal ha? judith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil få god hjelp til å finne det du skal på Statsarkivet. Når du forteller hva du leter etter, kan de komme med forslag til kilder. Min erfaring med arkivene er at man får svært god service.Når det gjelder Ingeborg Mikkelsdatter, søkte jeg også i nabokommunene for å finne henne, men det var ikke noe særlig informasjon å hente der. Det er imidlertid flere muligheter for å finne fram til henne. Fadderne, spesielt til eldste barn, kan gi en pekepinn. Her kan du merke deg en fadder som heter Karen Michelsdatter, som kan være en søster. Det er også litt påfallende at neste barn først blir døpt i 1818 - kan de ha døpt noen barn i Sparbu? Dersom du finner dødsfallet til Ingeborg, vil du også få vite alderen, og dermed omtrent når hun er født. Skiftet etter henne eller mannen kan også gi spor til familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Mht. Johannes Pedersen, f. Inderøy 1833, er det flere å velge blant - iallefall 3.Du har ikke funnet giftermålet til Johannes og kona, der er som regel far til brudgommen oppgitt?Jeg har rimelig god oversikt over fødte (døpte), vigde og døde fra Inderøy - så finner du ut hva faren til Johannes het, kan jeg hjelpe deg videre her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Hallvard. Det jeg vet om Johannes fra Inderøy har jeg bl.a. herfra:Lenke Den eldste sønnen deres her (Peder Bernhard Johanness.) var tydeligvis 5 år i 1865, så de giftet seg vel ikke så lenge før 1860, kanskje? I kirkeboka (Otterøy) på Arkivverket fant jeg også at han døde 3.5.1920 og at han var født i 1833. judith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant bryllupet til Johannes og Ingeborg Martha. De giftet seg 26.12.1857, han blir da kalt Bjerken af Inderøen, og er 26 år gammel. Hans far er Peder Svensen Skage i Overhalden. Han er vaksinert i 1833, med attest fra Inderøy datert 07.04.1856. Hennes far er oppgitt som husmann Bjørn Sivertsen Steenkjær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vaksinasjonsattesten. Det betyr sannsynligvis at han flyttet fra Inderøy i 1856. Glemte å si at hans far er nevnt som gmd - altså gårdbruker. Det er nok han du finner her: Lenke i 1865.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høyst sannsynlig. Som føderådsmann har han vært tidligere gårdbruker, og det ville jo vært rart om det var to Peder Svendsen i passende alder på Skage... Men om hans kone er ikke nødvendigvis mor til Johannes - det står jo ikke noe om hvor mange ganger de har vært gift. Men den informasjonen har kanskje Hallvard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg tenkte også på det og noterte ikke kona sitt navn sånn umiddelbart. Noen ganger skulle jeg ønske at de var litt mer konsekvente disse folketellingene. Det er alltid noe jeg savner på den ene tellinga som er på andre og omvent. Men nå lurer jeg på hva forbindelsen til Inderøy er. Hvis Peder Svendsen var gårdbruker på Skage da Johannes giftet seg, men Johannes var fra Inderøy? Det er godt mulig at ikke jeg har samlet alle tankene i riktig rekkefølge her...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mine foreldre hadde flyttet da jeg var i 18-20 års alderen, ville jeg nok ikke ha flyttet med... Tror neppe det var annerledes for 150 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hallvard Bragstad

Vedr. Johannes Pedersen, har jeg funnet en født i Inderøy (Hustad sogn), 7. feb 1833, hjemmedøpt 22. feb av Enken Grete Eriksd. Giørv, dåpen bekreftet i kirka 10. mars. Foreldre Peder Svendsen Storbjørka og Ingeborg Johannesdatter Haugskeen (?). Barnet var uekte født. Faddere var Grete (?) Jørv, Ole Jørv, Mickel Jacobsen Jørv, Karen Olsd. Jørv, Maren Qvidvang, Hans Johanniss. Hustad.Anmeldt av Michel Jacobsen Haugsken (?). 'Deres 1ste Lejermaal.'Mht. Johannes si mor, Ingeborg Johannesdatter, er det faktisk bare en kandidat: Ingeborg Johannesdatter Gangstad, f. 1806, foreldre Johannes Hansen og Johanna RasmusdatterDerimot er det mange som heter Ingeborg Anna Johannesdatter som kan passe....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm. Spennende. Så den gode Johannes var uekte. Når jeg da tenker på historien min i innledningen: Kan det være sannsynlig at da Ingeborg Bjørnsdatter giftet seg med denne uektefødte Johannes, så var det svært upopulært hos hennes far, Bjørn og resten av familien? Når det gjelder mor til Johannes, så er du sikker på at det er Ingeborg Johannesdatter Gangstad -- dersom hun da ikke har et mellomnavn, f.eks. Anna, som ikke ble oppgitt ved barnets dåp? Noe usikkert med andre ord? :-) judith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Hei Judith, Gi meg email adressen din så kan jeg sende deg det jeg har på anene til Peter Magnus Olsen og Ingeborg Olsdatter. (Jeg er nimenning til din far).Anne Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Johannes kan altså fremdeles utifra det som er sagt være sønn av Peder Svendsen Skage. Peder Svendsen opplyser at han bosatte seg i Norge i 1836, først i beitstaden og siden 1844 i Overhalla. Han får i 1838 en datter i Namdalseid, og kona er fra Biri. kanskje han kom til Norge før han opplyste om. Det sår noe i Overhalla bygdebok om han, han skal være fra Borås, Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående Ingeborg Johannesdatters foreldre, virker det jo høyst sannsynlig at foreldrene er Johannes Hansen og Johanna Rasmusdatter - ref fadder Hans Johannesen, som sannsynligvis er Ingeborgs bror?Angående Peder Svendsen Skage - han kan jo ha vært sesongarbeider på Inderøy uten å ha bosatt seg der permanent. Han må nødvendigvis ha vært der i 1832..... Når han står oppført som gårdbruker på Skage i 1857, og en med samme navn står oppført som føderådsmann - og dermed tidligere gårdbruker - i 1865, er vel sannsynligheten svært liten for at dette er to forskjellige personer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fant Peder Svendsen også i 1875-tellinga:Lenke Her står det at han er født 1812 i Borås i Sverige, og er Føderaadsmand og Handelsmand. judith

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Solrun Holien

Ungkar, inderst Peder Svendsen Langøren giftet seg 30.11.1836 på Namdalseid (gamle Beitstaden) med pike Karen Elisabeth Hansdtr. Langøren. De bodde fortsatt på Namdalseid i 1838 da de fikk sitt eneste barn Hanna. I 1844 tok de utflytting til Overhalla.Ved vielsen er hans far kalt Sven Hansson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.