Gå til innhold
Arkivverket

[#34761] Lars Larsen en julenøtt...?

Gjest Kjell Erik Wingård Larsen
 Del

Recommended Posts

Smed og artillerist, Lars Larsen er født ca 1796+- (ifølge alder oppgitt i vielsen) Han gifter seg føste gang i Aker 9/1-1815Ungkarl Lars Larsen, 20 årPigen Karen Mogendtr, 23 år, begge tjenede på Ullevold, Forlovere; Christian Jacobsen, Jens Amundsen UllevoldKaren dør tre uker seinere den 16/4 23 år, begraves 23/4i 1818 gifter han seg igjen i Oslo DomkirkeÆgteviet 27/2-1818Lars Larsen, enkemand, artillerist og smedsvend på Ullevoldseye i Agger prestegjeld, 22 år gml Maria Johannesdatter 25 år gml tjenestepige i Christiania Forlovere Johan Faalgaard og Jens Jonsen, begge skomagere.Lars og Maria får to barn;Aker-Garnisonsmenigheten født 12/7 døpt 9/8-1818 ErikForeldre Artillerist Lars Larsen og Maria JohannesdatterFaddere Mad. Lie, Mad Bakke, H. Hansdtr, Christian Hansen, Jens HolmsenDøpt i Gamlebyen 12/11-1820 Anne Margrethe foreldre Lars Larsen, smed og hustru Marie Hansdtr, ( her er det kanskje skrevet feil, skal kanskje være johannesdtr)Faddere Madame Karen Hansdtr, Backe of Christiania, Hustru Randi Blechstad, Hustru Randi Hermansen of Opsloe, Hr Peder Hagerup, Hr Niels Dypdahl, Mr. Lindholm.Alle i de Kongelige regj. departementerAnne Margrethe har jeg ikke funnet noe om enda.Erik blir boktrykker og gifter seg med Josephine Gustava Bjurstedt fra FredrikshaldVor Frelsers Menighed, Oslo Domkirke 23/8-1845Erik Larsen, Ungkarl og bogtryggersvend 27 aar, født 12/7, døpt 9/8-1818 konfirmert 5/10-1834 i agerJomfru Josephine Johannesdtr Bjursted 19 aar, født 2/4, døpt 11/8-1826, konfirmert 3/10-1891Hans foreldre; Artillerist Lars Larsen og Maria JohannesdtrHennes foreldre; Kobberslager Johannes Bjursted og Inger Antonette GraasteenForlovere; slagter Jonas Nilsen på bryggen, Hustru Brita Nielsen, Bogtrygger Sverre Wergeland, Hans Holm.Her er muligens Lars Larsen sin konfirmasjon; i Akershus Slottsm. ( Garnisjonsmenigh.) 6.okt. 1811 , han er da elev ved artilleri-skolen.http://www.ager.no/Kirkebok/Garni/konf1811.htmÅrets Julenøtt, hvem er Lars Larsen og hans foreldre.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

her er noen hete kandidater til min LarsLars Larsen 4 år i Christiania[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=>Lenke f10301.wc2&gardpostnr=387&personpostnr=4553&merk=4553#ovreLars Larsen 5 år i Agger prestegjeldLenke f10218.wc2&gardpostnr=432&personpostnr=6114&merk=6114#ovreI Asker bor en Lars hvor storebror er soldatLenke f10220.wc2&gardpostnr=28&personpostnr=537&merk=537#ovreHer er en fiskersønn med bror i Agerhusiske regiment.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Parykkmakersønnen skal være døpt i Domkirken 31.mars 1791 ifølge et søk på FSLars LarsenForeldre Lars Henricksen Dahl Margretha PedersdtrSå spørs det da, om vi kan finne ut hvem denne Lars gifter seg med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Etter et søk i kirkebøkene herfra Lenkefinner jeg en Lars Larsen Dahl som gifter seg med Elisabeth Marie Jahnsen den 19.Mai 1826 i Garnisjonsmenigheten i Aker.Dette må vel være parykkmager Dahl's sin sønn. Han er jo nå, vel ifølge tellingen fra 1801 skal han være født ca 1797, da må jo han jeg fant dåpen på ha dødd, eller iallfall ha fått en lillbror med samme navn. Det skjedde jo, at de hadde to med samme navn. Vel, han er iallfall over 30 år, og kan forsatt være din Lars, som da må være gift for tredje gang. Det er jo mulig, siden du ikke har funnet flere barn på ham og Maria Johannesdtr.Det hadde jo vært fint om noen hadde tilgang på en kirkebok og kunne slå opp og se om Lars Larsen Dahl er ungkar eller enkemann når han gifter seg med Elisabeth Maria Jahnsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Unnskyld, jeg ser jeg har lagt inn helt feil dato for dåpen til Lars Larsen Dahl Han er døpt 31. Mars 1797, ikke 1791, altså ingen sønn som er død, eller lillebror så langt iallfall....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Lars Larsen Dahl gifter seg riktig 19. mai 1826 i Garnisonsmenigheten og dette er hans første ekteskap.Han er født 22.03.1797 og døpt som opplyst over 31.03.1797 i Vor Frelsers Kirke i Christiania.Lars Larsen og Karen Mogensdatter vies ikke 09.01.1815, men 11.02.1815, vielsen er i Aker kirke der første lysning finner sted 15.01.1815. Denne Lars Larsen er neppe født i Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Hvorfor smeden Lars Larsen og Maria Hansdatter som døper Anne Magrethe i Oslo menighet skulle være identisk artilleristen Lars Larsen og Maria Johannesdatter som døper Erik i Slottsmenigheten (Garnisonmenigheten var navnet fra fra 1823) ? Er det noe jeg har oversett bortsett fra navnlikheten ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, denne søsteren er høyst usikker. Det eneste sammenfaldet var at faren var smed og at begge barna har en fadder ved navn Bakke.Men da blir det iallfall ikke lettere å finne min Lars, hvis vi har med to smed Lars Larsen å gjøre. Nei, det var vel ikke å vente heller.Hvorfor mener du at Lars Larsen gift med Karen Mogensdatter, neppe er født i Christiania?Kanskje det heller ikke er samme Lars Larsen som gifter seg med Maria Johannesdatter heller....Jeg stusser litt ved, at jeg ikke finner flere barn, enn nå bare Erik... kan han ha blitt enkemann for andre gang, eller kanskje gått bort selv.....Vel, foreldrene hans hadde det jo vært fint å finne først da..Tusen takk for all hjelp og engasjement så langt... håper dere blir med meg hele julen *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest May Anita Klein

Forslag nr 3 Lille Lars på Wættre som har en storebror som er soldat, kan også strykes av listen for hete kandidater.Han er døpt i Asker Kirke28/2-1794 Lars Larsen, foreldre er Lars Tollefsen og Marthe Gulliksdatter, WættreHan gifter seg i Asker Kirke14/1-1818 Ungk. Lars Larsen Wættre og Pigen Marthe Jacobsdatter BondiSå gifter han seg igjen 19/7-1822 Enkem. Lars Larsen Wættre og Oline Sørensdatter Skillestad.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0220viel&fjernsok=true>LenkeForslag nr to har jeg ikke funnet ut av ennå, men jeg har funnet en Lars Eidet, i passende alder og i din Lars's kirkekrets. Denne bor på Grønnland. Jeg fant ham i denne tellingen fra 1834 for Grønnland på side 10 av 26Lars Eidet 39 år, Sjømand, kone ???, datter Hanna??, datter Laura, sønn LaurentzLenkeog her fant jeg at Lars Eidet, heter Lars Larsen.... den 30.12.1832 døper han en sønn, Lauritz Christian Emil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Larsen Eidet kan jo være en mulighet, de fleste etterkommere etter eventuel sønn Erik Larsen har vært sjømenn, utenom meg da, jeg skal prøve å finne vielsen, så ser jeg vel litt mere der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Larsen

Jeg fant vielsen, han hører nok ikke meg til i og med at han er gift 1815 og har samme kona i 1832 fant han i FS... som nr 33.LenkeOk, da prøver jeg nesteman, takk så mye så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.