Gå til innhold
Arkivverket

[#34762] Enklare korrektur

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Jeg la for mange år siden inn en korreksjon vedr en gard i 1801 FT for Wardal i Oppland. Hvis jeg ikke husker feil så gjaldt det garden Kopperud som ikke er registrert som en egen gard, men finnes under gården Øgaasen - der garden er listet som en person.Jeg finner ikke igjen noen hammer som viser den rettinga jeg la inn. Har gamle forslag blitt slettet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg har ingen rettingar registrert på Vardal. Ingen er blitt sletta. For å sikra meg mot at det skal skje ved eit uhell blir også alle forslag loggførte. Heller ikkje i loggen har eg noko på Vardal i 1801. I loggen har du tre forslag til retting, to gjeld Ækkerhougen i Biri og den andre Kolterud i Land. Det er alt eg kan finna på deg. Kan det tenkjast, urimeleg som det sjølvsagt er, at du hugsar feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har nå lagt inn to rettinger. I begge tilfellene returnerer ikke serveren noe resultat når knappen trykkes - IE timer ut etter et par minutter - men rettingen registreres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Kanskje du har popups blokkert? Det ville truleg gje eit slikt resultet. Eg brukar noko som liknar på popups for å hindra at ein ved eit uhell legg inn same rettinga to gongar. Eg bør kanskje heller bruka den alterntive måten min å unngå det på. Skal sjå kva eg frå til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ketil Firing Hanssen

Søker i FT-1900 Nøtterøy på Etternavn begynner på 'Henr'. Jeg får 57 treff og blar meg gjennom treffsidene. På side 3 dukker Alf Henriksen (post 2812) opp med en korrekturhammer på kjønn (m). Trykker på hammeren og det fremkommer at jeg har foreslått dette endret til 'k', noe jeg ikke vil vedkjenne meg. For noen dager siden la jeg inn et tilsvarende korrekturforslag på post 26 i samme database, Husfrue Maren Evensen. Dette må tydeligvis ha smittet over på post 2812!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Usikker på kva som skjer her. I databasen står det ikkje nokon korrektur på 2812, og eg får heller ikkje hammar for denne personen. Får du framleis hammar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg får opp hammer når jeg søker som angitt i mitt forrige innlegg, også etter å ha startet IE på nytt. Har ikke klart å få opp hammeren med andre søk (f.eks. fornavn lik Alf).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd flere søk:Fornavn begynner på 'alf'. Får da hammer ved post 1837 (Alf Konrad Nielsen), men ikke 2812.Felles for disse to treffene er at de er treff nr. 26, som er identisk med postnummeret til der korrekturen er lagt inn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hei Jan, fint med de hammerne. Men; går det an at en kan søke på forslagene til retting også istendenfor ikke å få tilslag på noe? God Jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det kunne eg nok få til. Men det ville krevja ei ny knapp. Og eg er skeptisk til å leggja til fleire, rett og slett fordi det heile då vert meir uoversiktleg. Så før eg vil leggja han til vil eg vera sikker på at den er nyttig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Ellef Ellefsen

Denne korrekturblyanten var flott. Har allikevel et spørsmål:Dersom blyanten nyttes, skjer da korrekturen automatisk? Eller er dette kun et forslag, som dere i Digitalarkivet senere får jobben med å legge inn?Som et eksempel lenker jeg 1865-tellingen hvor et av oldeforeldreparene mine er oppført. Vil ikke kalle det feil, heller småpirk. (Den originale tellingen er lik).Lenke Her er husfaderens fornavn registrert som Johannes, mens Johan var hans navn. Kona har fått navnet Lise, sjøl om hun het Elisabeth. Hvis bruk av korrekturblyanten ikke medfører medarbeid, kan det være mulig jeg en gang retter det opp. Hvis det ikke går automatisk, kommer jeg ikke til å bry noen med å rette slike småfeil.Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Det blir ikke foretatt automatisk korrektur. Korrekturtjenesten er kun en meldetjeneste. Digitalarkivet må siden gå gjennom alle meldingene og få sjekket dem mot originalene. Står det likt i originalen, dvs. at det er ingen feil på inntastingen, men i originalen, blir ingenting rettet.Kilder skal tastes inn slik de er, selv i de tilfeller en mistenker at det kan være en feil. Databasene skal være en presentasjon av kilden og ikke en tolkning.Så i ditt tilfelle vil det ikke være nødvendig å legge inn korrekturmelding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.