Gå til innhold
Arkivverket

[#34763] Hegge gamlehjem - Biri 1917.


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Min oldemor (morfars mor) Kari Knutsdatter, født 1834 i Etnedalen, døde 1917 som enke og fattiglem på Hegge gamlehjem i Biri. Dette fant jeg i de nylig utlagte skannede kirkebøker for Biri. Etter å ha bladd noen sider frem og tilbake i kirkeboka fant jeg at samtlige som døde på dette gamlehjemmet, omtales som fattiglemmer.Er det noen lokalkjente 'der ute' som kunne fortelle meg noe om dette Hegge gamlehjem. Alle bidrag er av interesse!Mvh Astrid R.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søkte etter Hegge gamlehjem på nettet, og klarte å lese noe av det. Visstnok opphørte det gamle legdsystemet i 1907 så derfor ble Hegge gamlehjem opprettet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk skal du ha Berit! Litt mer leting på Google og jeg fant stedet hvor dette stod. Hvis noen har noe å tilføye, så er jeg glad for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Det er 3 Heggegarder i Biri Øverbygd. En av dem – Sør-Hegge – var fra 1877 eid av Ole Fredriksen Hegge, gardbruker og herredskasserer. Han døde ugift og barnløs i 1906 og garden ble solgt til kommunen i 1907 for 75.000 kr. Garden ble innredet til ”fattig- og gamlehjem”. Omgangslegden var slutt. Av reglementet framgår det at det var faste vekketider, spisetider og leggetider. Høflighet og lydighet var en plikt. Dovenskap, ulydighet, usedelighet og uforsiktig omgang med ild ble refset iht et disiplinærreglement. På det meste kunne det være 30 gamle i hovedbygningen. I 1958 ble det nye alders- og sykehjem – Furulund i Biri sentrum - tatt i bruk. I dag er Sør.Hegge i privat eie Hilsen Bjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Takk til deg, Bjørn. Kanskje du også har et tips om hvor jeg kunne lese mer om dette stedet?Som en kommentar til reglementet på dette hjemmet: Min oldemor ble enke allerede i 1876, og satt tilbake med sju barn under 17 år. Så jeg tror neppe det hadde vært plass til så mye dovenskap i hennes liv!Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Herberg

Oppland Arbeiderblad, Gjøvik, hadde en kort omtale med tegning av Sør-Hegge (I de dager) den 20 mars 1993, kanskje de kan sende et kopi? Hilsen Bjørn H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.