Gå til innhold
Arkivverket

[#34765] Hvordan skal jeg finne ut hvem person som er 'min'?

Gjest Anita Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Hansen

Hjelp! Leter etter Olaus Halvorsen Lilleås f.1854 i Øvre Eiker. Har funnet to mulige kandidater i 1865-tellingen i Øvre Eiker. Hvordan skal jeg finne ut hvem som er 'min' kandidat??Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg regner med at du har et forhold til denne personen, og at du følger hans liv bakover steg for steg. Ble han gift med en av dine formødre? Om det er så så vil fødselsdato og farens navn stå i i kirkeboka for vielse. Man kan ikke finne forfedre bare fra folketellingene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Hansen

Hei Berit. Regner med at du har holdt på med dette en stund, det har nemlig ikke jeg.. Derfor spør jeg om tips til hvordan jeg kan finne ut ting. Jeg har et forhold til alle de jeg evt. har noen spørsmål rundt. Jeg har ikke de evnene til å kunne tyde kirkebøker fordi jeg rett og slett ikke forstår skriften... Derfor så håper jeg at andre som klarer å tyde slik type skrift kanskje kan hjelpe meg. De kirkebøkene over viede i Eiker går bare fram til 1800, gjør de ikke?Mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg hadde heller aldri lest slik skrift som det er i kirkebøkene da jeg begynte. Jeg hadde problemer med å lese hva mine foreldre skrev. Det er bare å gi seg litt tid og seg selv en sjanse så vil du klare det. Det er ikke så vanskelig som du tror. Jeg spurte andre folk på arkivet om hjelp da jeg satt fast. Jeg var sikkert ei ordentlig mase, men jeg lærte etter hvert. Ellers så finnes det sikkert flere kurs i å lære og lese gotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Jeg har 2 dødsfallmeldinger fra lensmann i Haug, Eiker.Opplysningene spriker litt, men det kan ofte slike meldinger gjøre.Turi Olsd. f. 28/3 1820 i Krødsherad dør 26/12 1896. Enkemand er jernbanearbeider Halvor Kristoffersen Skotsmoen. Det er 6 barn. 1. Forpakter Kristoffer Halvorsen, 40 år, Hurum. 2.Fabrikkarb. Hans Halvorsen, 38 år, Aamot.3. Fabrikkarb. Johan Halvorsen, 30 år, Vestfossen, 4. jernbanearb. Olaus Halvorsen, 36 år Lilleaas, 5. Olava g.m. jernb. arb. Erik Johannesen og 6. Julie g.m. hjulmager Kristensen, Drammen.3/4 1897 dør jernbanearb. Halvor Kristoffersen Skotsmoen født på Voldstad i 1830..Barn. 1. Kristoffer Halvorsen, 40 år Hurum, 2. Olaus Halvorsen, 38 år Aamot. 3. Johan Halvorsen, 30 år Vestfossen. 4. Hans Kristoffersen, 38 år, Lilleaas. 5. Olava Kristoffersen g.m. Erik Johannesen, Skotsmoen og 6. Julie g.m.Hjulmager Kristensen, Drammen.Det er riktig at Eiker historielag bare har lagt ut vielser frem til 1800, men vi har en god del sprette oplysninger fra 1800-tallet, så hvis du prøver min mailadresse arlahalfakrøllonlinedotno så kan vi kanskje hjelpe deg.mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I kirkebok nr. 13 for Eiker, side 519, fant jeg en Olaus født 2.nov.1854 - døpt 17.des. Foreldrene var Arb. Halvor Kristoffersen Hoeneie og Hustr. Turi Olsdatter.I samme kirkebok, på side 394, finner vi vielsen til Olaus sine foreldre:Viet 18.febr.1853 - Unk. Halvor Kristoffersen 23 år og Pige Turi Olsdatter 28 år. Brudgommens fader var Christofferer Halvorsen og brudens fader var Ole Christoffersen. Forlovere: Nils Christoffersen Sundbakken og Anders Herlofsen ibid.Legger til at i rubrikken *Brudgommens Føde og Opholdsted. Brudens Fødested* er ført: Hoeneie - Sundbakken - af Krydsherad. Uten å være kjent på Eiker tolker jeg det som brudgommen var født på Hoeneie og nå oppholdt seg på Sundbakken. Bruden var i alla fall fra Krødsherad. Fant opplysningene i mikrofilmrull HF 394. Hvorvidt disse er 'dine' kan jeg ikke uttale meg om. Er i alla fall et mulig spor. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

I tilfelle det siden viser seg at de jeg nevnte i innlegg (6) er dine, så ha dette jeg fant i *Krødsherad, bind I* i minne. Men for all del, kontroller opplysningene mot andre kilder. Denne bygdeboka fra 1974 er som de fleste litt eldre bøker ikke alltid til å stole på, især når det gjelder husmannsfamilier og årstall.På side 114, under Skinnes øvre: - Ole Kristoffersen Skinneseie f.1792 d.1848, g.1822m Eli Endresd. Enderudeie f.1798. Barn: 1.- Kristoffer 1822, til Eiker 1849. 2.- Turi 1824, til Eiker 1853. Videre listes opp 5 andre barn.Side 145, Juvet under Skinnes nordre: Kristoffer Hansen f.1755 d.1817, g.1779m Olaug Gunbjørnsd. f.1753 d.1825. Deres 7 barn nevnes, hvorav nr.5- Ola 1790, ant. g.1822m Eli Endresd, Enderudeie, i Skinneseie.Side 517, Enderudeie: Endre Eivindsen f.1769 g.1795m Turi Asled. f.1775. Som barn nr.2 av deres 4 - Eli 1798 g.1822m Ole Kristoffersen Skinneseie.Jeg har ikke kirkebøker fra Krødsherad, etter 1814, og har således ikke sjekket opplysningene. Heller ingen vits i å forsøke komme lengre bakover, før det eventuellt kan bekreftes at dette er de rette. Viser det seg senere at det så er, vær da obs på at Krødsherad mangler kirkebøker i tidsrommet 1743 - 1776. Mangler også skifteprotokollene fra 1787 til 1800. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.