Gå til innhold
Arkivverket

[#34766] Elie Hansdtr.1790 ,Ringsaker og Magnus Monsen,1783, Sverige. Høisveen, Furnes

Gjest Anne Karin Kringberg
 Del

Recommended Posts

Kjenner noen til disse to sine foreldre?Har ikke funnet vielsen i Vang, så antagelig ble de viet i Ringsaker. De bodde på Høisveen i Vang. De fikk flere barn. Bl.a. Magnus Magnussen f.1832, bosatt Granerud,Vang. De bodde hos Magnus på sine eldre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf A Røkeness

Du har vel kanskje dette fra før, men i FamilySearch/IGI finner jeg seks barn av disse foreldrene: ett pikebarn uten navn f. 18.06.1812 død samme dag, Johane døpt 07.04.1817, Hans døpt 07.11.1819, Johanne døpt 23.03.1826, Hans døpt 24.05.1829 og Magnus døpt 18.03.1832 (alle er notert som avskrevet av kirkebok og fødested lik Furnes). Magnus og Eli ble vel derfor gift før juni 1812.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppslaget. Har søkt selv i FS, men uten resultat. Jeg har funnet at de fikk 8 barn. I digitalpensjonatet står det at de utflyttet fra Ringsaker, Stolpestad gård, 26 sept.1825: Magnus,Eli og barna Anne,Mikkel,Hans Anm.: Fra Tørudstad i Vang 1822. Eli Hansdatter f.ca.1790 har jeg funnet på to gårder i Ringsaker.Enger gård og Opsahl gård.(iflg.ft1801). Magnus vet jeg ingen ting om annet at han var selveier og kom fra Sverige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

En liten presisering: Vi snakker om Furnes. Vang besto til 1890 av hovedsognet Vang med annekset Furnes. Granerud er en gård skilt ut fra Skjellungberg (gammelt Skillingberg). Høgsveen er opp til flere plasser i Furnes, bla skilt ut fra velt Gålås.Høgsveen skrives også Høisveen. Vi finner bl a øvre og nedre.Korrekt navn i dag er Høgsveen eller Høgsvea.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! I Furnes bygdebøker finner jeg Magnus Monsen igjen på forskjellige steder: Slåtmyren, Granlien,Tørudstad Nedre. Øverhagen,Røset Øvre og Høgsveen under Galaas Lille. Men hvor han kom fra er uvisst. Vet ikke om han kom til Ringsaker eller Furnes, fra Sverige, hvor han tydeligvis er født.Granrud, hvor hans sønn Magnus bodde, ligger visstnok like ved Vang kirke, iflg. Hamar Kommune,og eksisterer idag. Mvh. Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

I mitt register har jeg dem oppført som Eli Hansdatter Enger og Magnus Monsen Råstorp. Ingen ytterligere opplysninger om ham, hverken fødselsår eller sted. Hun er fra Enger i Veldre og jeg har en del forfedre på henne. Men jeg presiserer at man også finner ei Eli Hasnsdatter Løvlien fra Vang som passer inn aldersmessig, men jeg tror at hun erfra Veldre.Jeg har folket registrert på Granrud i Furnes som ligger oppe i gamle Yksenset skolekrets, men du finner garder og passer med navnet Granrud i de fleste bygder.Videre finner jeg dem borte i Høgsvea. Jeg kjenner begge gårder og deres historie relativt godt.Jeg fulgt enkelte etterkommere opp til i dag, men kan være interessert i å kompletere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen. Dette var spennende. Jeg er veldig interessert i både slekts- og gårdshistorien. Vet litt ang. Granrud-familiens etterslekt fra Magnus Magnusen, via en slektning jeg har kommet i kontakt med nylig, men ikke veldig mye. Vet du hvor Magnus Monsen og Eli Hansdatter ble viet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Det vil jeg da tro er i Veldre, men jeg har ikke jobbet særlig mye spesielt med dem. Jeg har bare organisert dem inn i Veldrebygda og Furnesbygda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk igjen! Da skal jeg bestille kirkebøkene fra Veldre, i Ringsaker, på biblioteket. Kanskje det står noe om far til Magnus Monsen der, og hvor han kom fra i Sverige. Hvis du er interessert i etterslekt etter Magnus Magnussen, så har jeg noe oversikt fra Eline Magnusdatters gren. Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Du finner gardshistoria i hhv Furnes og Veldre bygdebøker. Veldre bb er mere unøyaktig enn Furnes og jeg tror ikke Eli Hansdatter er nevnt i Veldre bb.Jeg er interessert i etterslekta. Telefonnummeret mitt finner du i katalogen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest Thot Bøhmer

Til nr 11 på denne siden.Selv om dette er avklart med spørsmålsstilleren, så skriver jeg det her for andre som måtte ha behov for informasjonen:Jeg gav feil svar her. Dette seg om Granerud i Vang (Ridabu). Min forveksling. Vang og Furnes var en kommune til 1890. Folket bodde riktig nok på forskjellige steder i Furnes og det var altså grunnlaget for den forhastede konklusjonen. Plassen Granerud i Vang var ukjent for meg på tross av at jeg har arbeidet i 17 år like i nærheten.Like ens har jeg forvekslet Enger i Veldre med Enger på Rudshøgda. En forveksling jeg gjorde for mange år siden på tross av at Veldre bb ikke understøtter slik forveksling. Det dreier seg om Ringsaker.Det er samme kirkebok for Veldre og Ringsaker. Det gir mulighet for slik forveksling dersom man ikke er påpasselig og det har jeg altså ikke vært.Slektssammenhengene for øvrig stemmer. Beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.