Gå til innhold
Arkivverket

[#34774] Sagbruk på Kongsberg


Gjest Lise Mette Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lise Mette Johansen

Finnes det noen på Kongsberg som veit noe om trelast og sagbrukshiostorien fra rundt 1850 til 1910? Har hørt at min tippoldefar hadde et sagbruk på Kongsberg på den tiden, men veit ikke noen ting om dette. Litt uvist om det var Hellebæk sag, men vet ikke og har ingen gjenlevende å spørre. Tippoldefars navn var Jens Petter Eriksen født 1831. Takknemlig for alle svar. Hilsen Lise Mette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Skogen

Har undersøkt i boka 'Kongsberg 1624-1924' av Joh. Bergwitz. I bd.II av denne, s.643 står det at Hellebæk Dampsag ble anlagt i 1898 av et Christiania-firma og 4 Kongsberg-folk. Hvem disse fra Kongsberg var kjenner jeg ikke til. Det er vel lite trolig at din tippoldefar var med på den etableringen, men helt utelukket er det vel ikke. Jeg tror helst at det må være en av de andre sagene han har eid. I samme bok - s. 641 - står det at det i 1885 var 3 sagbruk på Kongsberg, nemlig K.Grams Dampsag, Juels sag og mølle (antagelig ved Nybrufossen), samt Kiær& Co., det seinere Kongsberg Bruk som lå på vestsiden av Lågen, lengre nord. Det kan bli vanskelig å finne ut hvilken sag han har eid. Bostedet hans i 1900, Åslandgaten, indikerer at det kan dreie seg om det som seinere ble Kongsberg Dampsag. Det sagbruket lå faktisk ved samme gate.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lise Mette Johansen

Uff nei dette blir ikke lett å finne ut av. Kanskje jeg aldri finner det ut. Vel vel takk for hjelpa i allefall. Noen fler på Kongsberg som veit noe om disse sagbrukene? Hilsen Lise mete

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.