Gå til innhold
Arkivverket

[#34778] Nordfjord. Selje. Frosta. Dakota.Idaho

Gjest Johan Ole Kjelstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Ole Kjelstad

Forsøker å finne ut hvor Alette Johanne Berg f.13.11.1872 ble av. Hadde selv oppgitt til fattigkassen at hun var f. i 1873.. Far var Bersvend Johnsen f.19.10.1822 i Refvik i Selje. Hennes mor het Anna Berte Andersdtr f. i Trondheim 24.04.1833. Fikk 2 barn utenfor ekteskap. Den ene med Bernt Kristian Jørgensen Moksnes f.1869. Deres sønn het Birger Jørgen Andreas Moksnes(Berg) og var f. 21.04.1897.. Hun var muligens oppfostret hos Berg i Åsen? Alette dro til Oslo i 1900. Fikk en sønn der 20.08.1902. Dro 16.01.1903 til USA. Står i emigrantarkivet at hun da bodde i Nordfjord. Hun sendte et brev 29.04.03 fra Dakota. Siste livstegn kom fra Kellog 17.04.1904 hvor hun skrev at hun skulle reise til Idaho. Fant dette, men dette er nok ikke henne. Født på feil dato: FamilySearch® U.S. Social Security Death Index Aletta BERG - U.S. Social Security Death Index - Caribbean Islands Birth: 20 Dec 1872 State Where Number was Issued: Wisconsin Death: 15 Nov 1966Har ikke noen flere ideer om hvor jeg kan finne ut om hvor hun ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Du kan ikke alltid stole på de fødselsdatoene som blir oppgitt i de amerikanske folketellingne. Jeg har ved mange anledninger funnet ganske store avvik, men når alt kommer til alt og du får det man kalle for Obit elle Obitary så får du kanskje litt mer presise data. Dersom du finner personer som passer med navn og alder kan det være fornuftig å følge dette sporet helt til du får bekreftet at du har rett person.Det finnes veldig mange dyktige hjelpere her på debattforum og de kan sikkert hjelpe deg til å finne den aktuelle personen i FT for 1910, 1920 og evn 1930 i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nina Möller Nordby

Du har jo allerede laget et tema vedrørende Alette! Har du forresten søkt på Alette her i DA? det har tidligere vært forsket på damen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Ole Kjelstad

Hei. Takker for ideèr. Ser det er samme Alette Berg som er forsøkt funnet før her ja. Men de visste tydeligvis ikke disse datoene for brevene hun sendte, hun levde ihvertfall i USA i 1904. Hvor finner jeg folketellingene i USA? Da kunne jeg jo som foreslått kansje funnet henne der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.