Gå til innhold
Arkivverket

[#34784] Hans Hansen Vestre Nes (1760-1789), Sandar i Vestfold. Slekta videre bakover?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

I en annen debatt (Lenke) dukket Hans Hansen Vestre Nes i Sandar opp som ugift far til Anne Helvig Hansdtr. (f. 1783). Mor: Helene Marie Fredriksdtr. Søndre Fevang (som i 1784 giftet seg med Søren Evensen Stange).Hans Hansens farsslekt bakover har jeg rimelig kontroll på, men kvinnene mangler jeg herkomsten til. Alle tips mottas med takk!Hans Hansens foreldre var Hans Sørensen Vestre Nes (ca. 1732-1805) og Anne Hansdtr. (død 9/2 1788 og begr. i Sandeherred 17/2, 56 år). Hvem var hun, og hvor kom hun fra?Hans Sørensens foreldre: Søren Hansen V. Nes (ca. 1694-1763), g. 1728 m. Live Mikkelsdatter (død 4/3 1780, begr. 15/3 i Sandeherred, 81 år). Hvem var hun, og hvor kom hun fra?Søren Hansens foreldre: Hans Trulsen V. Nes (ca. 1656-1721) g. 1675 m. Live NNdtr. (død 17/3 1741, begr. 22/3 i Sandeherred, 75 år). Hvem var hun, og hvor kom hun fra?Søren Hansen var sønn til Truls Torsen Bjørnum (f. ca. 1624), som igjen var sønn til Tor Sørensen Bjørnum (f. ca. 1596) - men jeg kjenner ikke navnene på deres hustruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiTil de siste nevnte Truls Torsen har jeg registrert Berte (Birgitte) Nilsdatter. Det er skifte etter Berte på Bjørnum i 1699, se under Larvik skifteprotokoll og Bjørnum: http://www.theie.net/slekt/kilder.phpBerte Nilsdatter har jeg registrert som datter av Nils Anfindsen fra From og Guri Svendsdatter, se Sandeherred bygdebok (Berg) s. 441.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei igjen! Flott med de skifteregistreringene som er gjort. Har funnet mange opplysninger om min slekt her.Fra L.Berg under From s. 441 står følgende : Nils Anfinsen ca ( 1640-1674) Han pantsatte den siste rest av slektsgrenens odels-part og maatte bygsle bruket sitt. Panthaver var først borgermesterenken Lucie Baat i Tunsberg, senere Stokkepresten.Nils var g.m. Guri Svendsdatter , og han var ved sin død paa lag 75 aar.Barn: 1.Ola Nilsen ( Bodde på Heierstad i Hof) 2.Jens Nilsen ( Bodde på Hem) 3.Henrik Nilsen ( døde på Lille Unneberg 4.Berte Nilsdatter g. først m. Hans Ivarssøn , Nedre Gokstad g. 2.g. med Truls Bjørnum Hun hadde med 1. mand flere barn, hvorav sønnen Tore ble stamfar til Klavenesætten. 5.Gunbjørg Nilsdatter g.m Jakob Tolvssøn, fikk bruket her.Det var litt fra bygdeboka. Her er også nevnt slekt bakover og fremover i tid. Kan godt scanne flere sider om dette og sende deg privat.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk igjen, Gunn. Hvis du vil ha bry til å scanne noen av disse sidene, ville jeg selvsagt være svært takknemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Osvald Rydjord

Til (1). Søren Hansen var sønn til Truls Torsen (f. ca 1624). Det kan vel ikke stemme???Til (2). Det stemmer at Truls Torsen, - 1700, ble gift med Berte Nilsdatter ca 1677, men da var hun enke som med 8 barn flyttet inn på Bjørnum, og Truls var enkemann med 7 barn som han hadde med avdøde (1776) kone Inger Helgesdatter, -1699. Jeg kjenner ikke til at Truls og Berte hadde barn sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

At Søren Hansen skulle være sønn til Truls Torsen, er en ren skrivefeil. Hvis du leser nest siste avsnitt i innlegg 1, vil du se at det der står at Søren Hansen var sønn av Hans Trulsen. Følgelig skulle det selvsagt stått i siste avsnitt at Hans Trulsen var sønn av Truls Torsen.Når det gjelder hvem som var mora til Hans Trulsen, har du vel rett i at det ikke kan ha vært Berte Nilsdatter. Ved skiftet etter Truls Torsens 1. kone, Inger Helgesdatter 24/11 1691 (Theies avskrifter), er Hans oppført som sønn. Dermed må vel hun ha vært mora.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHelt enig i det, det gikk nok for fort. Hans må være sønn av Truls og Inger Helgesdatter, jfr. skiftet. Jeg har ikke registrert noen foreldre på Inger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jeg slutter meg til den tilleggsinformasjonen som har dukket opp. Jeg kan i tillegg føye til at Hans Trulsens Vestre Nes (ca. 1647-1721) var gift (andre gang) 1689 med Live Sørensdatter fra Kjøle på Nøtterøy (se Nøtterøy kirkebok på www.vestfold-slekt.net). Problemet er imidlertid at det er to Søren på Kjøle som kan passe som far til Live, så videre bakover blir litt uklart. Hans Trulsen har dessuten bodd på Solli i Sandar (ca. 1680) og Skinmo i Hedrum (inntil 1698).Navn på hustruene til Søren Bjørnum og Tor Sørensen Bjørnum tror jeg det blir vrient å finne navnet på, men nye opplysninger dukker jo stadig opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk skal du ha, Kristian! Da kan vi vel i hvert fall slå fast at Hans Trulsens (andre) kone, og Søren Hansens mor het Live Sørensdatter - og var fra Kjøle på Nøtterøy. Så får det vel fortsatt være et åpent spørsmål om hun var datter til Søren Olsen Østre Kjøle eller Søren Knutsen Vestre Kjøle.Jeg ser at bygdeboka for Sandeherred har med nok et par ledd bakover på Bjørnum - og da har vi vel nådd til veis ende på denne tråden (i hvert fall så langt det lar seg gjøre å finne dokumentasjon) - så fremt det da ikke skulle være mulig å finne et nærmere opphav til Søren Hansen V. Nes' hustru, Live Mikkelsdatter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

La meg like godt friske opp igjen denne debatten, siden den langt på vei henger sammen med den løpende Anne Helvig Hansdtr.-debatten (tema nr. 22448). Og da er det Live Mikkelsdatters ukjente opphav som er foranledningen. Det vi vet om henne, er altså at hun giftet seg med Søren Hansen Vestre Nes i 1728, og at hun ble begravet i Sandar 4. mars 1780, 81 år gammel. Hun bør altså være født rundt 1699, men hvor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.