Gå til innhold
Arkivverket

[#34792] christen olsen f 1820 lille heier degernes


Gjest roger Sandtorp
 Del

Recommended Posts

Gjest roger Sandtorp

han var gift med olaug jensdatter f 1814 rakkestad. de giftet seg 30 jan 1846 rakkestad. står bare christen olsen lille heier i ekteskap. hans far står ikke der. kan noen hjelpe meg med hvem det var. roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Kan han ha vært sønn av Ole Svenningsen, 1745-1809, Heier Lille og Kari Gjerlaugsdatter, 1750-1823, Wæhle?Det er mye mulig du kunne ha utbytte av å få tak i boka 'Slekta Vår' av Rubert A. Kleiven. Bind 1 kom i 1993, og 2 i 1998, tror jeg. Den er i alle fall å få tak i på Trøgstad bibliotek. Jeg har selv fjernlånt den tidligere. Omhandler Lilleheier-slekta. Jeg har noe, men ikke mye om denne slekta, min oldemor var giftet inn i den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

hei lena. det er ikke de du nevner vel. pga ole er jo død når min forfar blir født. kansje det er barn av dem som er far til min christen. har du oversikt på dems barn. står hele historien til lille heier i de bøker du nevner. roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Roger :)Legger ved linken til familien i FT 1865 LenkeDet er korrekt at Ole Svennungsen og Kari Gjerlaugsdatter ikke er foreldre til Christen Olsen. Disse har jeg blandt mine aner og de hadde ingen sønn Christen, og Ole Svennungsen var jo allerede død.Jeg har boka 'Slekta Vår' av Rubert A. Kleiven og skal gi beskjed om jeg skulle finne noe.Tok en titt på det jeg har oppført hos meg selv, men fant ingen av de nevnte navn.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

Takk Rigemor. Jeg har funnet Ole Kristensen 1795 og Elen K Brynildsdatter 1803 de bodde på Heier Lille i 1865.Kansje det er dem. Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Roger :)Ser av linken jeg la ved at den er helt feil. Prøver igjen:LenkeHar du anene til Olaug? Er det kun Christens foreldre du lurer på?*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest roger Sandtorp

Hei igjen. Lurer på Christen aner bakover ja.Olaug har jeg en del om men ikke noe om hennes farmor Jøran Olsdatter og bakover på henne. Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Roger :)Ser av ditt innlegg 34624, at du har fått endel informasjon av Kjersti Aamodt, som går på Christens forfedre.I boka jeg har er det noen flere forfedre på Randi Joensdatter Storeheier,(g.m. Ole Sørensen Lilleheier f. 1639) om det er av interesse.Jeg har nå sittet et par timer og prøvd å lete etter hvem Jøran Olsdatter kunne være datter av, men har ikke funnet noe.Jeg repeterer litt fra boka, om hva som står om historien til slektsgården Lilleheier.En borger fra Skien sto som eier av Lilleheier året 1649. Jens Olsen het han som var leilending det året. Han var sønn til Ole Andersen fra Vatvedt.Noe senere oppgis Lilleheier å være offisersgård. Offiser Andreas Nicolandt, med hollandske forfedre, g.m. Ulfhild Bakke, angivelig av adelsslekt, sto som eier.Leilendingen het dengang Niels Lilleheier. Senere, da Ulfhild ble enke, bygslet hun gården til Anders Olsen.Den første en vet om av denne Lilleheier-slekt som hittil er omtalt i dette dokument, er Søren Olsen Lilleheier, død før 1676. Han overtok gården i svært dårlig forfatning etter de foran nevnte eiere og leilendinger.Sønnen Ole f. 1639, d. 1733, ble selveier omkring år 1695. Da var han blitt vel 55 år gammel.Oles sønn Søren Lilleheier, f. 1678, d. 1754, ble eier og driver av gården helt til hans sønn (også kalt) Ole f. 1745, d. 1809 overtok. Ole, gift med Kari Gjerlaugsdatter, Væhle. Oles yngste sønn Svennung (1793-1894), overtok Lilleheier etter sin far. Stafettpinnen gikk så over til Svennungs sønn, Thøger (1829-1906).Den siste eier ble Thøgers yngste sønn, Svennung (1874-1945).Jeg lar høre fra meg om jeg skulle komme over noe.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Hei Rigmor! Ser ut til at du har en del oversikt over denne slekta. Du vet ikke tilfeldigvis når Thøgers (1829-1906) eldste sønn Johannes giftet seg med Karen Johanne Kristiansen? Hun var min oldemor, og hadde datteren Anna (min farmor, f. 1901) før de giftet seg. Send meg gjerne en mail, om du vet noe :-) reveenka@msn.com Lena

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lena :)Jeg har ingen vielsesdato på de. Kun at Johannes var f. 4.okt. 1862 og d. 2.april 1949 Mysen og Karen Johanne f. 11.okt. 1881 og d. 24.nov. 1970 i Oslo.Det står at de hadde 6 barn m/etterkommere, men her er din farmor Anna f. 1901 m/etterkommere utelatt desverre. Hun var jo da den eldste av søsknene.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

1000 takk, Rigmor. Jeg har fjernlånt boka tidligere, og det var da jeg kom på sporet av at Thøgersen ikke var min oldefar. Fram til da hadde vi alltid trodd at farmor var helsøster til resten av flokken. Hun skrev seg også for Thøgersen før hun giftet seg med farfar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Lena :)Er du klar over at moren til Johannes Thøgersen, Johanne Johannesdtr. Lannemholen`s forfedre går tilbake til Hornes ætten?Om du ikke er det, så har jeg i så tilfelle en god del på dette.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen Roger :)Ole og Randi hadde 8 barn.1.) Søren f. 1678, d. 1754. Han var gift med Siri Svennungsdatter f. 1677 Lilleheier, d. 1764. De var bosatt på Lilleheier og hadde 7 barn2.) Anders hadde bosted Houge, men alder og familie er ikke kjent.3.) Ole hadde bosted Dalen, men alder og familie er ikke kjent.4.) Christen hadde bosted Vatvedt, men alder og familie er ikke kjent.5.) Anders (2) hadde bosted Rokke, men alder og familie er ikke kjent. 6.) Joen f. 1786, d. 1733. Han var gift med Maria Olsdatter, Sønstegaard. Hun var en kusine av Joen og hun døde 1732. De var barnløse7.) Lars måtte rømme til Sverige p.g.a. en feide som førte til drap. Hans alder og familie er ikke kjent.8.) Jens, f.1695, d.1751. Han ble gift med Sidsel Evensdatter f. 1687 Krosby i Aremark, d.1762. Jens hadde fått kongelig skjøtepå gården Knold.Etter femten år solgte han gården og flyttet til Aremark.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Heisan igjen :)Randi var datter av Joen Andersen f. 1614, d.1672 og Ingeborg Evindsdatter født på Næristorp med ukjent fødselsår.Joen var eldste sønn av Anders Hansen på Storeheier / Heier Store og Helge (Helle Iversdatter)Ingeborg var datter av Evind Joensen og Ragnhild Lauritzdatter, Levernes.Joen og Ingeborg fikk sju barn.*Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ang. (14) nr.8) JENS. Han ble 1742 trolovet/viet i Øymark:Jens Olsen Heier og Cidzel Ewensdatter Anondbye Cau. Michel Iwersen Anondbye og Hans Iwersen Øyestad.Sidsel Evensdatter er datter av Even Helgesen Anondby og Berte Arildsdatter Søgaard i Øymark.Jens og Sidsel bodde og fikk barn på på Krosbye i Øymark. Jens var skredder.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roger Sandtorp

Tusen takk begge to. Jeg har i mine notater at Randis sønn Christen olsen var gift med Ingeborg Sørensdatter fra Skjekle/Skjækle Rakkestad. Kjenner dere noe til henne.Roger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Rigmor, prøvde før i dag å svare, men svaret mitt vistes ikke. Jo, jeg vet om at Johannes ætt går tilbake til Hornes. Inntil for et par år siden trodde jeg at Johannes Thøgersen var min oldefar. En tilfeldighet snudde på det, og i stedet for en oldefar jeg visste masse om, og hadde bilder av, har jeg nå bare et ukjent navn... Ikke så rart at vi tok feil, bestemor snakket lite om slekta i Østfold, og hun skrev¨seg for Thøgersen før hun ble gidt med bestefar. Uansett, takk for tilbudet, Rigmor!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei igjen :)Jeg har desverre ingen fler opplysninger om Randis sønn Christen.Jeg fører opp foreldre til Joen Andersen f. 1614, d.1672.Disse var Anders Hansen Heier f. 1580 Storeheier, d. 1639., og Helge (Helle) Iversdatter født på Mellegård (ukjent år), d. 1685.De fikk fem barn: 1.) JOEN, 2.) Ole f. 1624, bosatt på Lannem, 3.) Peder,døde i ganske ung alder 1652, Sønstegård. 4. Ragnhild,døde også ganske ung 1652,Sønstegård. 5.)Anne ble gift to ganger. 1 g.m Iver Titterud, 2 g.m Anders Lauritze Pilhaug f.1610 5.) Mari, som ble gift med Tarald Lund f. 1624.Da Helge (Helle) Iversdatter ble enke giftet hun seg på nytt (Ca 1639) med Ole Olsen Sønstegård, og de fikk tre barn sammen.Anders Hansen Heier er nevnt flere ganger, bl.a. i Munisjonsskatten-skattelisten 1617, i Koppskattelisten 1645 og året 1630 som eier av Heier, 1/2 hud, Lunde 3 skinn, Nordre Dalen 1 1/2 lspd.Ellers vil jeg si at det var artig å se deg innom her også Rita. Vi roter stadig vekk i det samme vi to. Det kunne vært veldig moro å møte deg. Jeg tror vi hadde hatt mye å utveksle. Opplysningene du ga her hadde ikke jeg.Til Lena vil jeg bare få si at det er forferdelig leit når man leter og tror tingene er på plass, finner ut av at det ikke var slik det hang sammen likevel. Du har min største sympati og medfølelse.*Smil* på en grå dag i Drøbak fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.