Gå til innhold
Arkivverket

[#34795] Hvorfor må enkelte bruke bare små bokstaver? Et personlig hjertesukk!

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Hvorfor må enkelte bruke bare små bokstaver i sine innlegg?Jeg mener at dette har vært tatt opp før her i dette forum. Ellers så trodde jeg at alle har lært så pass gramatikk på skolen at de vet at etter punktum så skal det brukes stor bokstav. Det samme gjelder også på navn. Personlig åpner jeg ikke slike innlegg fordi at jeg har vanskeligheter med å lese når alt liksom flyter i ett.Vær så snill å bruk stor bokstav etter punktum!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Dette er berre _ein_ liten lekk i det norske språklege forfallet... Orddelingsfeil (eller ord delings feil som mange ville ha skreve) er også eit særmerke for dette.Det er synd, sidan vi har så fine språk i Noreg (både bokmål og nynorsk)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg var i et annet forum der det ble klaget på det samme. Vedkommende opplyste om at han hadde noen fysiske problemer/handicap som gjorde at han måtte skrive slik. Det kan jo tenkes å være det samme i dette tilfellet. Det er ikke alltid at det er vond vilje som ligger bak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Samd med Birger. Og det med det fysiske handicappet trur eg ikkje noko på. Det kan då umogeleg vera verre å trykkja ned shift-kanppen enn andre. Den som skriv med berre ei hand kan då berre bruka Caps Lock. Eg har anna å klaga på i same slengen: Berre store bokstavar t.d i namn og tittel synest eg lite om. Det fungerer (og er meint som) til å dra merksemd bort frå andre innlegg og over i eige. Eg synest me alle skal vera like. Ein annan uskikk er å dynga på med teikn og då særleg ???? og !!!!, men også ... For meg betyr dei første ingenting, den siste noko anna enn slik dei blir brukt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Eg er heilt samd med Birger og dei andre som har kommentert saki. Eg tykkjer det er ein uting med alle desse små bokstavane, men eg spekulerer på om det kan ha noko med ''ungdomsspråk'' å gjera som vert støtta av måten mobiltelefonane er utforma på med skriving av telefonmeldingar? I nokre land har slike ''språkendringar'' teke heilt av! Berre sjå korleis dei driv på i engelsk, tysk og fransk... Det er då ikkje noko å ta etter!?Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Enig med dere her. Det kan da ikke være så vanskelig å skrive korrekt bokmål eller nynorsk.Dere har rett i at trenden antakeligvis stammer fra SMS, blogging og debattforum. Mange unge skriver slik i dag. Enig med Jan i at mange utropstegn og spørsmålstegn er en uting.Som ganske ung selv, så vil jeg si at ikke alle gjør det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Eg er ikkje meir glad i mangel på store bokstavar enn dykk andre, men eg vil likevel vera varsam med å henga ut personar som eventuelt har fysiske handicap som gjer skriving av store bokstavar plundrute. Det kan jo vera folk som t.d. må nytta munnen når dei skriv. Uansett om Caps Lock kan brukast, så vil det vera mykje meir tidkrevjande for ein sterkt handicappa person enn for oss funksjonsfriske. Elles kan vi vel ha våre 'svin på skogen' i måten vi skriv på ein og kvar.Mvh. Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg er enige med flertallet i at bruk av bare små bokstaver normalt er en uting i saksprosa. Ungdomstrenden har for øvrig forløpere. På 70-tallet var det en trend å bare bruke små bokstaver, til dels uten punktum, som et litterært grep. Særlig kjent er vel en del av hans magnus enzensbergers utgivelser.Når det gjelder Jans påpekninger, vil jeg bare understreke at bruk av store bokstaver i overskrifter mv. er et uakseptabelt reklametriks for å skape uberettiget oppmerksomhet for eget innlegg - mens uhemmet bruk av !!! og ??? vel bare må betraktes som en umoden forsøpling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Mener dere at personer med skrive- og lesevansker er uønsket i dette forumet?Er det også deres mening at de som ikke er perfekte i norsk gramatikk kan holde seg unna forumet? Ser det som en uting at enkelte selvutnevnte eksperter pirker i andre sine skrivefeil. Ser budskapet som det viktigste, gramatikken helt underordnet. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

En kommentar til innlegg 12. Der er jo ingen som har hevdet det du sier så der skyter du langt over målet. Personlig kjenner jeg folk som har fysiske handicap og som sier at det ikke er noe problem. Disse hevder derimot at det er en uvane som enkelte har lært seg til ut fra bruken av mobilspråket. La oss i alle fall prøve å være saklig.Hvis dette forumet vil tillate det så er det OK for meg, men jeg måtte bare få komme frem med dette hjertesukket. Grunn: Også jeg ønsker å kunne hjelpe den som spør, men som sagt: hopper jeg fortsatt forbi slike innlegg.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg er enig i at det er ein uting å bruka små bokstavar etter punktum og i starten på navn. Det er ikkje alltid lett og skriva rett bokmål eller nynorsk. Berre sjå i avisene eller tilbodsplakatar på butikkar! Eg har sett mykje rar norsk dei 10-åra eg har jobba på kontor. Før hadde saksbehandlarane gjerne sekretærar som fjerna dei verste feila, no må alle klara seg sjølve. Somme brukar ofte små bokstavar i person- og stadnamn på salgsordrar o.a. I nynorskområde er det mykje blanding av nynorsk, bokmål , engelsk og dialekt. Unge velutdanna personar skriv invoicen om fakturaen.Og så tastar me ein del feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Innlegg 12:Det er sikkert ikkje meint at dei som ikkje skriv perfekt norsk, skal halde seg unna dette forumet; men dei kan kanskje taka seg meir på tak når dei skriv, så det heile iallefall _ser_ seriøst ut?Eg er sjølv 19 år, og gremmes av sms-språk; dette er langt på veg med på å øydeleggje det norske skriftsspråk, diverre. MEN: på dei fleste mobilar og datamaskinar er det autokorrektur på fyrste bokstaven etter punktum, slik at denne vert stor. (Iallefall om ein nyttar Microsoft Word) Så ein burde skjøne at det skal vere stor bokstav etter punktum, og ein _burde_ ha lært det allereie på barneskulen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Jeg er glad for at noen tar opp dette, for jeg synes det er vanskelig å lese når det står med bare små bokstaver. Faktisk er det ikke alltid jeg leser det som er skrevet slik. Hvis noen har fysiske plager som gjør at de skriver slik, er det fint om vedkommende nevner det, for det har vi vel alle forståelse for. Men over noe tid har det vært såpass mange forskjellige som bruker små bokstaver, at det neppe er grunnen for alle. Jeg håper at alle gjør et forsøk på å skrive på vanlig måte. Aslaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Må sei meg einig med Ellef i innlegg 12. Sjølv om det her i denne debatten ikkje er sagt direkte noko om personar med lese- og skrivevanskar. Er det i tidligare debattar våre hevda att personar som har mangen skrivefeil i innlegga sine nærmast blir sett på som upålitelige, og verken navn eller årstal som blir nemnde i innlegga til slike personar er til å stola på. Det tiltross for at dyselektekare oftast har eit godt trenet minne. Og så er det retteprogramma då som “rettar” ord som er lov å skriva.Det er lett å seia att det berre krev litt meir innsats og tar litt lenger tid for folk med handikap å skriva store bokstav, osv. Men kva er litt tid? Eg ville tru at for dei “heldige” ville ha skrev dette innlegget på under 10 minuttar, til no har det tatt meg snart ein halv time. Og det gjenstår å finna alternativ til dei 30 orda med raud strek, før innlegget kan kopierast vidare. Og for ein del personar med fysiske handikap vill eg tru at det kan ta endå meir tid. :-) Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

For meg er det avgjort lettare å lese norsk som følgjer tradisjonell rettskriving, med store bokstavar der vi er vande med å sjå dei, enn slikt språk som Birger kritiserer.Og vil ikkje folk med lesevanskar ha det på same måten? Bør vi ikkje, også av omsyn til dei, ta oss umaken å skrive korrekt om vi kan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg tror de fleste som skriver innlegg her i forumet, gjør så godt de kan. Språklig latskap/slurv forekommer sikkert også, men jeg antar at det er et marginalt problem. Hvis vi skulle gå alle innleggene kritisk etter i sømmene, antar jeg få ville bli stående igjen som språklig feilfrie. I hvor mange av innleggene er for eksempel kommasettingen korrekt?Når det gjelder språklig perfeksjonisme, så bør vi vel skille mellom et forum som dette (en genre som ligger e-posten nær, i et grenseland mellom leserinnlegget og telefonsamtalen) og en trykt publikasjon. Så til hovedpoenget: Jeg synes altså vi burde reservere rødblyanten til andre tekstarenaer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Klar det er lettast å lesa innlegg som er grammatisk rett , at folk brukar store og små bokstavar , att skrivefeila er færrast mulig. Men det er provoserande når mange av dei som har skreve innlegg her med eingang tenkjer, uvanar, slurv eller latskap istadan for å bruka litt ekstra tid for å forstå budskapet. Noko høyrer nok med i overnemnde kategoriar men ikkje nødvendig vis alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hvem er det som kritiserer skrivefeil, gramatikalske feil? Hvis det var det det var snakk om så ville i alle fall ikke jeg vært den som tok det opp! Skrive- og gramatikalske feil vil forekomme uansett enten vi bruker bare små bokstaver eller bruker store forbokstaver i begynnelsen av en setning eller ikke.For meg som startet på folkeskolen med nynorsk første året, bokmål andre året, nynorsk tredje året så var norsken en pest og en plage.Det var først i godt voksen alder at jeg våget å skrive noe som helst av det som skulle leses av andre. Men et par læresetninger husker jeg fra skoledagene: Aldri to l-er i aldri, alltid to l-er i altid. Så har Finn-Erik Vinje lært meg noen regler. To eksempler: Det heter i det hele tatt og ikke i det heletatt; i dag tidlig og ikke i dagtidlig.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg synes også at det er en uting bare å bruke små bokstaver, hvis dette er gjort kun fordi man har vennet seg til å bruke chatte-språk. Det kan vel imidlertid vanskelig avvises at grunnen kan være fysiske begrensninger, selv om det antagelig må være i helt spesielle tilfeller.I innlegg 14 hevdes det at det er mer eller mindre usaklig å mene at dette kan forekomme, siden skribenten av innlegget kjenner noen med fysiske handicap som ikke har problemer med dette. Jeg vil vel heller kalle det usaklig. Jeg har selv noen fysiske begrensninger, men det ville vært rimelig arrogant av meg å si at siden jeg ikke har noen problemer med å bruke tastaturet, så har ingen andre det heller.Jeg forstår heller ikke rådet med å bruke Caps Lock. Da blir jo alt man skriver med store bokstaver, og jeg forstod det sånn at det heller ikke er ønskelig? Å bruke bare store bokstaver betyr jo på dataspråket at man roper, og det synes jeg er verre enn bare å bruke små.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.