Gå til innhold
Arkivverket

[#34795] Hvorfor må enkelte bruke bare små bokstaver? Et personlig hjertesukk!

Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Storaker

Eg er mest einig med innlegg (12) og (18). Det kan vere mange ulike grunnar til at noen bryt reglar for rettskriving. Det kan vere skrivevanskar, manglande data-ferdighet, travelhet, slurv, ubevisst påvirkning av SMS-språket eller ein bevisst bruk av den kjappe stilen. Dei siste kan godt få litt veiledning. Men ellers synes eg det er greit at forumet også har innlegg fra folk som er lite data-kyndige eller har skrivevansker. Og det er bra at nesten alle får svar som går på det faglige i spørsmålet. Det er med på å gi dette forumet et romslig og hjepsomt preg.Bruk av STORE BOKSTAVAR i utide er ein uting. Det er (som før er nevnt her) som når ei ropar i ei forsamling, ein gir inntrykk av å ville overdøve andre sine innlegg. Noe på samme måten blir det med lange rekker av ????? eller !!!!!!. Det er nok mest påvirkning av ungdommelig chatte-språk, det virkar litt feil i dette forumet.Bruk av bare små bokstavar synes eg virkar som ein som mumlar i ei forsamling. Det er litt anstrengande å lese. Det ser gjerne ut som lange tunge setningar, og har eg det travelt er det slike innlegg eg hoppar over. Men det overdøver ikkje andre innlegg, - tvert imot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Til ElseRådet var nok myntet på de som bare bruker en hånd når de skriver. De kan jo vanskelig trykke ned shift-knappen, samtidig som de skriver en bokstav, særlig når den ligger midt på tastaturet. De kan da først trykke ned Caps Lock, skrive den store bokstaven, for så å slå av Caps Lock igjen. Ellers er jeg helt enig i det du skriver. Vi kan vel bruke energien vår til noe bedre enn å irritere oss over hverandre.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Dyslektikere har en god unnskyldning for å skrive slurvete, og de skal naturligvis ikke nektes adgang til diskusjonsgrupper på nettet. Vi andre har derimot ingen unnskyldning, så sant vi fikk den skolegangen vi skulle ha som barn. Det store skillet går ikke mellom dem som skriver mye feil og dem som skriver lite feil. Det store skillet - det går mellom dem som synes det er flaut å skrive feil, og dem som ikke synes det er flaut å skrive feil. Sistnevnte gruppe blir dessverre stadig mer tallrik. Budskapet er viktigst, sier noen av dem som ikke er flaue over å skrive feil. Ja da, men hvilket budskap? Språklige feil virker i beste fall distraherende, i verste fall direkte ødeleggende på budskapet. Bare tenk på dem som skriver lamme lår istedenfor lammelår, for å ta et av de utallige eksemplene. Det kan godt hende at jeg selv har gjort en språklig feil ovenfor, men i så fall skammer jeg meg!PS. Å skylde på SMS-språket er antakelig en avsporing. Da er problemet heller at den norske skolen tar litt for lett på skrivefeil, og dessuten svikter sin oppgave når det gjelder å formidle riktig innstilling overfor slike feil. Har elevene fått en god språklig ballast i skolen, tror jeg de klarer helt fint å skille mellom SMS-stil og vanlig sakprosastil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (29): Sjøl om jeg fikk den skolegangen jeg trengte som barn, er jeg ikke flau over å skrive feil. Dette med pirkete gramatikk la jeg på hylla for rundt 40 år siden. Var på den tid oppe til endel eksamener hvor vi fikk det gode rådet å drite i skrivefeil. Likeså var det det samme om vi svarte på en blanding av engelsk og norsk, bare svaret kom klart frem.Hadde du lagt godviljen til ville du sikkert forstått forskjellen på lamme lår og lammelår, som du nevnte i innlegget.Akk ja, at noen irriterer seg over skrivefeil får så være. Det eneste jeg en sjelden gang irriterer meg over i dette forumet, er mangel på tilbakemeldinger. Hvis vi legger inn et svar, og spørsmålstilleren ikke gir livstegn fra seg, vet vi jo ikke om han har fått med seg svaret. I news-gruppene er det annerledes, der kan vi som oftest gjøre personen oppmerksom på at svar er gitt. Nok om det siste, som vart utenfor sjølve tråden. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Er svært samd med EE i innlegg 30 om at det å ikkje få attendemelding frå ein som har fått svar, er irriterande. Men vi veit jo at dei får e-post om nye innlegg i debatten. Like fullt hadde det vore greit om ein hadde fått eit signal når svare var motteke.Elles er eg vande med det meste. I gamle dagar fekk avisene alle nyhendemeldingane frå NTB på fjernskrivar med berre små bokstavar. At dei vart store etter punktum og i eigenamn, var det avisa sjølv som måtte syta for. Så om nokon held fram den praksisen, er det i alle høve leseleg. I dei fleste punktskrift-publikasjonar må blinde i dag òg ta til takke med den slags - av plassomsyn, avdi stor bokstav krev eit ekstra teikn framføre den bokstaven som skal vera stor.Det som verre er, er dei som berre nyttar store bokstavar. Dét er uleseleg, det! Dessutan gjer det ikkje noko om folk vendar seg av med engelsksykja; altså orddeling med mellomrom av samansette ord.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Ad 30:Ellef, du skriver imponerende bra til å ha 'lagt pirkete grammatikk på hylla for 40 år siden'! I farten kan jeg faktisk ikke finne en eneste feil, så du må virkelig ha fått en god skolegang.Jeg skulle gjerne ha likt å se hvordan et svar kan 'komme klart frem' i en blanding mellom engelsk og norsk.Så var det dette med godvilje... Går ikke språklig kommunikasjon mye lettere og raskere hvis vi ikke stadig vekk behøver å 'legge godviljen til', men kan se budskapet klart og greit med en gang? Skal vi virkelig behøve å måtte lese de samme ordene om og om igjen før vi kan komme videre?Det kan fort virke litt kokett når folk som selv skriver tilnærmet korrekt, bagatelliserer betydningen av korrekt språk. De som virkelig har vanskeligheter, kan fristes til å ta rådet bokstavelig. Sannsynligheten er stor for at de før eller senere vil komme i situasjoner der språkbruken deres kan skape problemer for dem selv. Selv i dagens Norge finnes det mange fagmiljøer og kundegrupper som legger stor vekt på språklig presisjon! I stillingsannonser er 'god språklig formuleringsevne' slett ikke noe ukjent krav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til dere som irriteres av skrivefeil: Har dere tenkt over signalene dere sender ut?Tror neppe de eldre deltagere i forumet vil forbedre seg av den grunn. *Det er vanskelig å lære en gammel hund å sitte*, sier et ordtak.Er snarere redd enkelte forholdsvis nye - , samt fremtidige brukere, kan bli skremt fra å delta. Skulle mene vi alle er tjent med at Brukarforumet benyttes av så mange som mulig. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (32): ' - , bare svaret kom klart frem', var i forbindelse med endel militære eksamener. Der hadde vi i forkant brukt både engelske og norske lærebøker.Nok en gang et lite sidespor fra min side: Hvorfor jeg er så 'hårsår' når det pirkes i skrivefeil, kommer av at jeg for en del år tilbake var medlem av en forening hvor det virket som mange var mer opptatt av korrekt språkbruk, enn av faglig dyktighet. Dette bød meg så imot at jeg meldte meg ut, for å slippe å irriteres. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Jeg ser vi nok en gang har rotet oss opp i en skinndiskusjon. Jeg vil tro at alle er enige om at pirkete krav til språklig korrekthet, kan skremmer brukere bort fra forumet. Viktigere enn korrekt grammatikk og ortografi er at Sammenheng og logikk bør derimot være klar nok til at problemstillingen er forståelig. I forhold til dette er grammatikk og ortografi underordnet.Jeg minner om at temaet ikke dreier seg om allmenn språklig korrekthet, men om misbruk av typografiske virkemidler: store og små bokstaver der de ikke hører hjemme, samt uhemmet bruk av tegn som: !!!! og ????. Dette ser jeg som et berettiget spørsmål om god folkeskikk, helt uavhengig av ortografi og grammatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Apropos sammenheng og logikk. Mitt første avsnitt viser at dette kan være vanskelig nok. Jeg prøver en gang til:Jeg ser vi nok en gang har rotet oss opp i en skinndiskusjon. Jeg vil tro at alle er enige om at pirkete krav til språklig korrekthet, kan skremme brukere bort fra forumet. Viktigere enn korrekt grammatikk og ortografi er at sammenheng og logikk er klar nok til at problemstillingen er forståelig. I forhold til dette er grammatikk og ortografi underordnet.Jeg minner om at temaet ikke dreier seg om allmenn språklig korrekthet, men om misbruk av typografiske virkemidler: store og små bokstaver der de ikke hører hjemme, samt uhemmet bruk av tegn som: !!!! og ????. Dette ser jeg som et berettiget spørsmål om god folkeskikk, helt uavhengig av ortografi og grammatikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane

Ein liten tilleggskommentar frå fjellheimen:Det vil sjølvsagt alltid vera viktig å få fram kva ein i røyndi ønskjer å uttrykka, anten det er slik eller slik, og gramatikk kan stundom vera svært vanskeleg å meistra. Me kan til dømes ikkje venta at alle norskamerikanarar som legg seg skikkeleg i sela for å skriva på norsk, eller innvandrarar for den saki si skuld, skal vera ''lommekjende'' med norske ord og uttrykk! Eller, for å snu det heile på hovudet: Dei fleste av oss har små problem med å forstå svensk og dansk, men kor mange er det som vil ta på seg å skriva innlegg på desse språki utan å ''trampa uti'' med båe føtene? Eg er sikker på at mang ein danske og svenske vil trekkja på smilebandi når dei skal lesa skriftene våre!!Difor: Ein viss toleranse lyt ein alltid ha, berre det som vert sagt, er forståeleg. Men regelen om å nytta store bokstavar etter punktum og i eigennamn er ganske so internasjonal, i alle høve i språk som nyttar det latinske alfabetet; so vidt eg veit er det berre i tysk dei har litt andre reglar som går endå lenger i bruken av store bokstavar, sjølv om det no er krefter som ønskjer å ''européisera'' det tyske språket...!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Harald Haug

Jeg finner grunn til en presisering (som egentlig burde være unødvendig): Jeg irriterer meg ikke over selve skrivefeilene, men over at folk ikke en gang gidder å forsøke å skrive riktig, fordi det 'bare er meningen som teller', akkurat som om mening og riktig språk ikke har noe med hverandre å gjøre. Denne slappe (etter min mening arrogante) holdningen til språk har alltid provosert meg. At noen skal bli 'skremt' av mine innlegg, er derfor ubegripelig for meg. Og når man først trekker utlendinger/innvandrere inn i debatten: Nettopp med tanke på dem er det hensynsfullt at vi nordmenn gjør vårt beste for å skrive korrekt. Det er vanskelig nok for utlendinger å sette seg inn i de norske ordene slik de skal se ut, om de ikke attpåtil må forholde seg til et dusin uoffisielle varianter. Det går dessuten over min forstand at det skal være OK å kjefte på folk på grunn av feil eller overdreven tegnsetting, men ikke på grunn av feil i selve språket. I toleransens navn, hvorfor kan ikke folk få bruke så mange spørsmålstegn/utropstegn de vil, og sette store/små bokstaver der det passer dem? Med dette er diskusjonen avsluttet fra min side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Skrivefeil og delvis dialekt i dette forumet synes jeg er herlig! Skriv slik det ramler ut av deg!Innlegg med bare store eller bare små bokstaver er tyngre å lese og blir litt upersonlig (etter min mening), men det får så være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Eg får lyst til å hengje på nokre få råd eg fekk i den tida eg var i ein posisjon der eg uttrykte meg nokså mykje offentleg, måde munnleg og skriftleg. Det er også i den samanhengen viktigast å få fram bodskapet, og vi vart sterkt minte på å unngå at form og framføring var slik at folk vart avleidde frå innhaldet.Ved munnleg framføring, t.d. av eit foredrag, må ein tenkje på korleis ein ser ut - herrar passar på at slipsknuten er rett og smekken igjen, damer stiller ikkje med gigantiske øyredobbar eller trang bluse med små knappar i store knapphol over bysten, ein prøver å få vekk 'svenskeantenner' i håret, og så vidare. Ein prøver også å luke vekk ææææ-ar og andre fyllord, og ein held seg borte frå bannskap og 'uanstendige' ord. Avsluttar du eit godt foredrag med 'dette må de f... meg prøve å hugse' kan du vere sikker på at ein stor del av forsamlinga knapt hugsar eit ord av det andre du sa.Dette skal ein også ha i minnet når ein uttrykkjer seg i skrift. Manglande store bokstavar, feil orddeling (eller skal vi seie ord deling), unødige ropeteikn og den slags kan samanliknast med ein skeiv slipsknute, i alle fall dersom det blir mange av dei, og eg tykkjer ein så langt ein greier, kan prøve å luke vekk slikt før ein legg innlegg på plass.Sjølv les eg det meste i både Brukar- og Arkivforum utan å ergre meg; det er trass alt ikkje ei avis eg har føre meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger M. Hanssen

Takk Arnstein Rønning, det er håp for at vi som aldri lærte å skrive rett kan skrive innlegg her uten å få 'skrøft' for det. Eller er det bare Arnstein som har den meningen? Personlig så er jeg av den mening at jeg skriver akkurat som jeg vil.Er ikke det greit her?????? Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg har fulgt med på denne debatten, slik jeg ofte forsøker å gjøre med de fleste debattene her.Det som startet som et lite hjertesukk, har tydeligvis tatt helt av.Jeg vil si meg enig med Birger som startet debatten, at det til tider er vanskelig å få med seg alt når det bare benyttes små bokstaver.Jeg finner det derimot mer irriterende når man til stadighet bare bruker store bokstaver.Det er et håp om at man i det minste anstrenger seg til å skrive ryddig og tydelig, slik at innholdet er lett å lese og oppfatte.Imidlertid vil jeg minne om, som jeg har gjørt før, at dette er et brukerforum. Og takhøyden bør være så pass stor , at vi ikke skremmer vanlige mennesker fra å bruke dette forumet.Vi kan rettlede dem som er nybegynnere, og passe oss vel for å bli for arrogante og nedlatende overfor dem som ikke har historisk/slektshistorisk bakgrunn eller utdannelse, eller som av ulike grunner sliter med å uttrykke seg offentlig. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Håkon Christiansen

Takk, Rune (44). Igjen ender det i språkdebatt, ja,ja. NAVN bør skrives med stor forbokstav av den enkle grunnen at det da er lettere for oss lesere å skaffe oss en oversikt over hvem og hva det spørres om. La nå ellers folk uttrykke seg med det nebbet de har (sic), språkdebatten synes jeg vi bør ta i et annet forum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Høg nynorsk prosent? Ca 30% er det høgt? Eg veit ikkje! Prosent adelen varierer vel med kva del av landet spørsmål som er oppe i diskusjonane er frå. Og det språket som blir mest brukt i dei delar av landet. Kan ikkje huska å ha lagt merke til språket folk brukar. Andre gangar enn når folk brukar fremmendspråk eller skriv på dialekt. Og det siste synest eg er kjempe flott.Til slutt. Ikkje for å henga ut folk med problem. Men eg har mangen ein gang rista på hovudet, og fått ein god latter av både eigne og andres bruk av store/små bokstavar, skrive- grammatiske- og ordelings feil. Men det er jo sundt med ein god latter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Tysland

Det finnes faktisk enkelte som ikke ser forskjell på små og store bokstaver. Jeg har selv en sønn som slet ille med dette i barneårene, så skriv slik du kan er min oppfordring.Ingen - uansett skrivemåte bør være utelukket fra dette forumet, kanskje med unntak av de som bare bruker store bokstaver, for det er med vilje.Mvh Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

Og eg kjenner ein person som pga av manglande skulegang og lærevanskar , kunn har lært å skriva store bokstavar. Å lesa ei bok eller å lesa Internett har vedkomande lært etter kvart. Men å sjølv skriva små bokstar er heilt uoverkommelig for denne personen. Som før sagt det er lett å seia att kan ta seg saman, å angstrenga seg så godt ein kan. Og kven veit om vedkommande har gjort så godt dei kan eller ikkje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Jeg startet et tema her en gang (Forum - fora), som jeg fikk kritikk for å lagt inn her, fordi det ikke hørte hjemme i et forum som dette. Og jeg er enig! Det hører ikke hjemme dette forum å kritisere andres språkbruk - verken direkte eller indirekte.Hva med dette tema og innleggene her? Jeg er enig med Birger i hans første innlegg at bruk av store bokstaver i temaoverskrifter, er en uskikk. Men nedenfor kommer innlegg som definitivt kommer til å skremme vekk mange mennesker som har skrive- og lesevansker (dysleksi), eller som av andre grunner ikke har fått den skrivetrening de hadde krav på i folkeskolen eller grunnskolen, eller ikke har hatt noen særlig skrivetrening senere i livet. Jeg føler meg i enkelte av innleggene her hensatt til min egen folkeskoletid 1945 - 1952, hvor folk med lese- og skriveproblemer ble hengt ut offentlig i klassen som de 'dumme'.Er det slik det skal være? Skal vi dømme mennesker etter deres evne til å skrive? Jeg mener NEI. Alle har rett til å stille spørsmål om sine aner, uansett hvilket språk de fører.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.