Gå til innhold
Arkivverket

[#34796] Peter Jansen Morel, Fossum Verk/Petter Morel (Øvre?) Eiker, 1700-tallet

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

1/10 1726 gifter Peter Janssøn Morel seg i Gjerpen med Maren Larsdtr. Tved. Han er da ved Hytten (dvs. Fossum verk). Kausjonistene er Jan og Eric Lucassønner. Jeg har en sterk mistanke om at førstnevnte kausjonist, hammersmed Jan Lucassen, er brudgommens far. Han hadde en sønn Peter som ble døpt i Bamble 20/10 1706, mens han var hammersmed ved Herre-hammeren.I FS (IGI) har jeg så funnet en Petter Morel, registrert med følgende døtre døpt i (Øvre?) Eiker:13/8 1738: Maren Pettersdtr. Morel23/10 1740: Maren Pettersdtr. MorelJeg har en mistanke om at Peter Jansen Morel i Gjerpen og Petter Morel i Eiker er samme mann. Dersom han så er sønn til Jan Lucassen, så har vi det interessante forhold at begge ser ut til å forsvinne fra Gjerpen i slutten av 1720-årene. Ved tellingen av svensker 1734, er en hammersmed Jan Lucassen Sem registrert ved Eidsfoss Verk i Hof.Hassel Verk i Eiker og Eidsfoss Verk i Hoff ligger nær hverandre - i hver sin ende av Eikeren. Her kan det være en sammenheng. Jeg er nå først og fremst spent på om noen med kompetanse på Eiker-/Vestfossen-området har vært borti denne Petter Morel.Tilknyttede debatter: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=29844&sok=lucassen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke og

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for lenkene! Petter Morel arbeidet opplagt ved jernverket, sannsynligvis som smed. Det styrker meg i troen på at han er identisk med Peter Jahnsen Morel som tidligere var ved Fossum verk, og som jf. en 'besiktigelse' av arbeidernes gjeld der i 1730 ser ut til å ha rømt derfra i 1729 (fra sin personlige gjeldsbyrde, altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser (J. Hvitsands avskr. av kirkebok for Gjerpen) at Peter Morel også får en sønn i Gjerpen. 10. trinitatis 1728 blir Lars døpt. Sannsynligvis død som liten, siden en ny Lars blir døpt i Eiker 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hendelsen jeg refererte til i innlegg 3, er en oversikt fra 17/2 1730 over 'den uvisse restanse' ved Fossum Verk - altså utestående gjeld som verket ikke regner med å kunne inndrive. Teksten vedrørende Peter Jahnsen Morel inneholder opplysninger om at han i august 1729 rømte fra verket, og at forvalteren (Elkier) 'strax ved tvende mænd (...) have taget udi forvaring fra hans hustru som var tilbage, en del sengklæder og videre, som man formener meste delen kunde beløbe til hans gjelds afbetaling'. Gjelden var i alt på 18 rdr, 1 ort og 21 skilling. Hustruen må ha kommet seg bort fra Fossum ikke lenge etter, for i 1733 får de jo et barn i Eiker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...

Et tilfeldig og interessant funn i den skannede kirkeboka for Kongsberg (begravede 1773): Lenke (se høyre side, nederst i 1. spalte og øverst i 2.).Dette er det jeg klarer å lese av teksten (begravelsesdatoen ser ut til å være 22/5 1773):'Gl(?) Pige Margrethe Jansd. Morell, som var hos Sal. H(?) Torvald Sundtz i sin Tid udi mang..er(?), og døde nu hos sin Søn Johan Peter Morell, ellers fød Vester ved Scheen v. Porsgrund; gl. 68 Aar. Med hende i Kiste Ole Erichs. Moe Timermand Sl. D. /Berthe/ gl. 9 1/2 Aar'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne Margrethe Jansdtr. Morell er høyst sannsynlig søster til Peter Jansen Morell. Det litt pussige er da at hennes sønn er kalt Johan Peter Morell (og i så fall bærer hennes slektsnavn).Dersom min tidligere hypotese om at Peter Jansen Morell kan ha vært en sønn av hammersmed Jan Lucassen holder stikk, kan jeg jo nevne at sistnevnte faktisk hadde ei datter ved navn Margrethe. Denne Margrethe Jansdtr. var født på Herre i Bamble 1711, og hun 'stemmer' derfor ikke helt. Avvikene er imidlertid ikke større enn at hypotesen fremdeles er interessant. Den Margrethe Jansdtr. Morell som blir begravet i Kongsberg i 1773 har 68 år som oppgitt alder (m.a.o. f. ca. 1705), og fødestedet er relativt upresist bestemt som 'Vester ved Scheen v. Porsgrund' - om jeg har lest teksten rett. Den hittil siste noteringen jeg har på Margrethe Jansdtr. (f. 1711 i Bamble), er et par tilfeller der hun er fadder i Gjerpen i 1720-årene.Og så er det selvsagt interessant å prøve å finne ut av følgende: Når, hvor og med hvem giftet Margrethe Jansdtr. Morell seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her var det mye nytt og spennende stoff siden jeg var innom debatten sist. Her fant jeg et nettsted med noen fine bilder i farten fra jernverkshistorie i Eiker-området: LenkeMulig du alt her sett dette, men legger inn likevel. Spennende om du finner flere slektsrelasjoner.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk. Jeg skal sjekke når jeg får åpnet lenkene. Det ser ut til å være noen interne eller eksterne server-problemer knyttet til Digitalarkivet i kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det var spennende lesestoff i disse skiftene. Det tok lang tid å få åpnet dem i kveld .Her prøvd å lete litt etter en vielse for Margrethe Jan ( Jons) datter i Bamle.Fant en mulig kandidat her: LenkeSkal lete litt i Eiker og Kongsbergområdet også.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vielsen fra kirkeboka i Bamle. Venstre side , høyre kolonne. Jun 1731.Denne Margrethe kalles her også Jensdatter, men fra før er Jan og Jon brukt om hverandre. Kan Jens også være en mulighet? Hvem denne Christen Sørensen, Margrethes ektefelle var, er vel ikke så lett å finne fram til?Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Paret Christen Sørensen og Margrethe får en rekke barn på Glittum i Bamle.Ole f. 23 jul 1741Lars f. 17 Jan 1742Inger f. 12 des 1734Jens f. 8. Des 1737Legger en leke til Jens f. 1737: LenkeKan dette paret også ha fått en sønn Johan Peder Morell? Vet du hvor og når Johan Peder ble født? Bare et skudd i blinde dette er jeg redd.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jens, Jan og Jon blir ikke så sjelden brukt om hverandre. Jeg tror likevel ikke dette er rett dame. En annen FS-notering antyder fødselsåret 1696.Det vi ellers vet, er at familien Jan Lucassen litt før 1720 flyttet til Fossum verk i Gjerpen.Jeg har endelig også fått åpnet skifte-lenkene (takk, Tor!), og så der følgende sammenhenger:Peter Morell, Vestfossen, hammerskriver ved assessor/kanselliråd Weichards hammer. Død 1742. Gift 1) med Maren Larsdtr. (se for øvrig innlegg 1). Gift 2) med Anne Nielsdtr. (død 1742), datter til Niels Nielsen Schredsvig (død 1746) og Maren Guttormsdtr. (død 1741).Barn:1. Lars Petersen Morell (1. ekteskap), f. 1733, 9 år i 1742. Ant. død før 1746.2. Maren Petersdtr. Morell (2. ekteskap), f. 1740, død 1773. Gift med Niels Christensen Røe(d). Bosatt på 'Eger Moen'. Barn: Christen Nielsen Røe (6 år i 1773) og Anne Margrethe Røe (2 1/4 år i 1773).----------------------Jeg tror, som nevnt tidligere i denne tråden, at Peter Morell må være identisk med Peter Jansen Morell som rømte fra Fossum verk i 1729, og jeg ser det altså som sannsynlig at den Margrethe Jansdtr. Morell som dør på Kongsberg i 1773, har vært hans søster.Etter å ha sett på begravelsesinnførselen for Margrethe Jansdtr. Morell en gang til, registrerer jeg at hun er omtalt som 'Pige'. Sannsynligvis har hun da ikke vært gift, og sønnen Johan Peter Morell bør følgelig være født utenfor ekteskap (mens hun var i tjeneste hos 'Torvald Sundt'?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, dette så logisk ut. Flott at du fikk åpnet lenkene. Det går utrolig tregt i kveld.Den Johan Peter Morell kan vel muligens finnes i kirkbøker for Kongsberg eller Eiker-området. Men det blir vel litt av en letejobb.Fant ellers en Margrethe J. som gifter seg her, men det er vel heller ikke rette damen når hun er anført som pige? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anta (ut fra at mora var i 60-årene da hun døde i 1773) at Johan Peter Morell kan være født i 1730-årene. Sannsynlig fødested: Kongsberg eller Vestfossen (eventuelt Gjerpen?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var ingen dum kandidat! Jeg må få undersøkt ham nærmere straks jeg klarer å få åpnet den skannede kirkeboka (der det går svært tregt akkurat nå).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I dag fikk jeg åpnet kirkebøker for Kongsberg. Her fant jeg dåpen til Johan Peter, Uægte sønn av Christen Larsen og Margrethe Jansdatter. Se 2 side dåp 2. under Uægte børn døpt 1749. Du hadde helt rett i din antagelse at Margrethe Jansdatter ikke var gift med barnefaderen. LenkeHer står Margrethe tydelig skrevet som Jansdatter, det styrker vel teorien om at hun var datter av Jan Hammersmed?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for oppslaget, Gunn. Jo, jeg er nokså overbevist om at det må være rette personer, selv om Morell-navnet ikke er nevnt.Her har Margrethe Jansdtr. skriftet sin 'brøde': Lenke (se nederst, venstre side).Dessverre er ikke konfirmasjonene i Kongsberg med i den skannede kirkeboka, slik at vi kan få en ekstra kontroll på sønnen Johan Peter.Når det gjelder den andre dåpen du nevner, er det noen navn som ligner folk jeg 'kjenner', men jeg kan ikke få plassert dem i noen kjent jernverkssammenheng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Johan Peter Xstensen Morell giftet seg i Kongsberg 21/6 1777 med Anna Maria Olsdtr. Imestad: Lenke (se øverste vielse, venstre side, høyre spalte). Jeg synes det står at han da var enkemann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.