Gå til innhold
Arkivverket

[#34796] Peter Jansen Morel, Fossum Verk/Petter Morel (Øvre?) Eiker, 1700-tallet

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Gunn Huglen

Tilbake til den andre barndåpen jeg nevnte . (innlegg 23)Det har jeg nok blandet sammen navn fra Sølvverket i Kongsberg. Just, Johan Just , Eggert og Palm.Her er et skifte med familien til nevnte dåpsbarn ,uekte datter av Martha og Tobias Palm. ( Foreldrene der giftet seg da senere ser det ut til) LenkeDisse har ikke noe å gjøre med Morell familien, så langt jeg kan se.Håper jeg ikke laget forvirring med dette innlegget. Får skylde på tidspunktet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei da, du lager ikke forvirring. Vi befinner oss jo stadig på famlestadiet i denne 'bransjen'.Jeg mener at jeg nå har funnet sammenhengen i Peter Jansen Morells liv, fra han gifter seg første gang i Gjerpen til han dør på Vestfossen i 1742. Jeg kommer tilbake med detaljert argumentasjon senere.Og jeg tror bestemt Margrethe Jansdtr. Morell har vært hans søster. Forbindelsen (den eventuelle) til Jan Lucassen er imidlertid ikke dokumentert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det henger slik sammen:PETER JANSEN MORELL, g. 1) 1726 i Gjerpen m. Maren Larsdtr. Tved (må være død i Eiker eller Kongsberg mellom 1733 og 1738). Peter Jansen Morell død i Vestfossen 1742. Hans første kone er da kalt Maren Larsdtr. Gift 2) før 1738 (ant. i Eiker) m. Anne Nielsdtr. Schredsvig, død i Vestfossen 1742. Peter Jansen Morell arbeidet i 1720-årene 'ved Hytten', Fossum verk i Gjerpen - men rømte derfra i august 1729 p.g.a. ubetalt gjeld. Senere hammerskriver ved Weichards hammer (Hassel Verk).Barn 1. ekteskap:1. LARS PETERSEN MORELL, f. 1728 i Gjerpen. Må være død som barn.2. LARS PETERSEN MORELL, f. 1733 i Eiker. Må være død mellom 1742 og 1746.Barn 2. ekteskap:3. MAREN PETERSDTR. MORELL, f. 1738 i Eiker. Må være død som barn.4. MAREN PETERSDTR. MORELL, f. 1740 i Eiker, død 1773 på Kongsberg. G.m. Niels Christensen Røe(d). Barn: Christen Nielsen Røe (f. ca. 1767), Anne Margrethe Nielsdtr. Røe (f. ca. 1771).-------------------------MARGRETHE JANSDTR. MORELL, f. 'Vester ved Scheen v. Porsgrund', død på Kongsberg 1773, '68 Aar'. Ugift.Barn (med Christen Nielsen):1. JOHAN PETER CHRISTENSEN MORELL, f. 1749 på Kongsberg. Gift 1) 1772 på Kongsberg med Maria Hansdtr. Bache. Gift 2) 1777 på Kongsberg med Anna Maria Olsdtr. Imestad.----------------------------------------------Når det gjelder opphavet til det antatte søskenpar Peter Jansen Morell og Margrethe Jansdtr. Morell, har vi ingen sikker identifikasjon. En mulig hypotese er imidlertid at de kan være barn av hammersmed Jan Lucassen, som fra rundt 1700 var hammersmed ved Herre Verk i Bamble, og som rundt 1720 flyttet til Gjerpen - der han tiltrådte som hammersmed ved Fossum verk. I 1726 er han 'utleid' til Baaselands verk i Holt v/Tvedestrand som hammermester, men vender så tilbake til Gjerpen. Etter 1729 er han borte fra alle tilgjengelige Gjerpen-/Fossum-kilder, men er muligens identisk med den hammersmed Jan Lucassen Sem, som i 1734 er registrert blant svenskene ved Eidsfoss verk i Hof. Jan Lucassen hadde følgende barn som kan 'passe' med de ovenfor omtalte:- PETER JANSEN, f. 1706 i Bamble.- MARGRETHE JANSDTR., f. 1711 i Bamble.Det er selvsagt et problem at navnet MORELL ikke er funnet i tilknytning til Jan Lucassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Dette var et klart oppsett. Ikke lett å finne Maren Larsdatters død i de gamle kirkebøkene som er digitalisert. Skal bli spennende å se om du finner at Jan Lucassen er den samme som kalles Jan hammersmed ved barndåp i Bamle?Lykke til med arbeidet.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig i tvil om at den Jan Hammersmed som får dattera Margrethe døpt i Bamble i 1711 er identisk med Jan Lucassen (ut fra mitt kjennskap til sistnevntes bevegelser på Herre i den perioden).Et interessant moment ellers, er at da Peter Jansen Morell og Maren Larsdtr. Tved trolovet seg i Gjerpen i 1726, var kausjonnistene hammersmedene Jan Lucassen og Erik Lucassen (de var brødre). Og kausjonnisten Jan Lucassen er nettopp den hammersmeden som var ved Herre verk fra ca. 1700-ca.1720.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg har nettopp sett et skifte på Hærøen i Eidanger etter Petter Lucasen . Der er broren Jan Lucasen nevnt. Avskriften har du vel sikkert også sett. s. 15 Skifteprotokoll 2 1695 17005. Nederst på siden 5/7 1703: LenkeTror du må ha helt rett i dine teorier her.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det skiftet kjenner jeg - og Petter Lucassen er en mulig bror av Jan (selv om det ikke har latt seg bevise). Jans øvrige brødre, hammersmedene Jacob, Erich og Gustav Lucassønner har jeg imidlertid relativt god kontroll på (de to sistnevnte er mine aner), og det finnes flere debatter om dem her i forumet (og i andre fora).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Teorien om feilføring av Morell til Torell tror jeg er en god teori. Her er et interessant skifte i Bragernes som vel støtter dette:LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha, Gunn. Jo, det er nok rett par. Lenkene til innleggene 36 og 37 (som tidligere også er meddelt av Tor E. Fredriksen i innlegg 12) støtter jo opp om at 'Torell' nok skal leses som Morell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror muligens jeg nå har funnet begravelsen til Peter Jansen Morells første hustru, Maren Larsdtr. i den skannede kirkeboka for Eiker/Haug (se nr. 47, høyre side): LenkeOm jeg har lest teksten rett, står det: 'd. 12 Sept (1736) - Peder Morels Kone gl. 46 A:'. Jeg er imidlertid ikke 100 % sikker, siden skriften jo ikke er av de best leselige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, sannelig tror jeg du greide å lese den utydelige skriften. I 150% forstørrelse tolker jeg den på samme vis.Det var vel en god jobb i dag?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det har da blitt litt framdrift i denne 'saken'! Jeg spekulerer ellers stadig på hvor dette Morell-navnet kommer fra. Og jeg leter selvsagt også etter Jan Lucassens begravelse. Jeg er nokså overbevist om at det er han vi finner på Eidsfoss verk i 1734. Han bør i så fall da ha vært en mann på rundt 70 år. Det er i hvert fall uansett påfallende at både Peter Jansen Morell og Jan Lucassen ser ut til å forsvinne fra Fossum verk i 1729, og at Peter Jansen Morell så dukker opp på Hassel Verk og en Jan Lucassen omtrent samtidig er å finne i den andre enden av Eikeren.Det er jo ikke sikkert at Jan Lucassen døde i Hof. Dersom han var Peter Jansen Morells far, kan jo også Eiker (ev. Bragernes?) være aktuelle steder å lete...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det er mye å lete etter, og mange spennende debatter underveis.Navnet Morell eller Morel, ser ut til å opptre både i Skandinavia og i Tyskland og England.Her i Norge fant jeg et senere opphav til navnet på Grefsen. Mulig at navnet er gammelt, for det er antydet i denne teksten: http://www.namiko.no/Nedre%20Grefsen.htmHa en fortsatt fin dag. Jeg venter spennende besøk fra USA i dag. Etterkommere etter emigranter fra Oslo i 1890. Vi har felles tippoldeforeldre. Første gang disse besøker Norge.Her skal bli mye slektsprat.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at Morell-navnet i dette tilfellet har svensk opphav. Det kom mange svensker til norske jernverk i den aktuelle perioden. Jan Lucassen var svensk, vet vil. Morell-navnet forekommer i Sverige, men jeg har foreløpig ikke funnet noen link til 'mine' folk. Det nærmeste jeg har kommet er hammersmed-slekten Rell, der det relativt sjeldne Lucas-navnet forekommer. Men heller ikke her har jeg foreløpig kunnet knytte noen forbindelse.Ellers: Lykke til med slektstreffet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er nevnt en yngre Morell ( Morel) under släkter i samme Anbytarforum: LenkeHåper det finnes kilder svenske kilder som har opplysninger om utflyttere til Norge før 1700?Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for letingen.Her er nok et barn av Peter Jansen Morell, døpt i Gjerpen i mai 1727: 'Peter Morels Kirstine Maria' - Lenke (se litt nedover i høyre spalte på høyre side). Skriften er ikke av de enkleste, men de to første fadderne er greie: Jan Lucass(øn) og Peder Gasm(a)nd. Gard Strøm (www.gamlegjerpen.no) har tolket de øvrige til å være Halvor Olssøn, Erik Lucassøns qde og Margrethe Jansdatter.Barnet døde for øvrig etter kort tid (8/6 1727: 'Peter Morels Kirstine Maria 6 uger').Her er det flere interessante navn: Jan Lucassen er altså 1. fadder for barnet. Dessuten er hans svigerinne (Erik Lucassens kone) fadder. Vi skal så huske på at forloverne for Peter Jansen Morell og Maren Larsdtr. året før var Jan Lucassen og Erik Lucassen. Den siste fadderen er også verd å merke seg: Margrethe Jansdatter. Det bør vel enten være søster til dåpsbarnets far, Margrethe Jansdtr. Morell - eller Jan Lucassens datter Margrethe (som altså muligens er identiske!). Hypotesen om at Peter Jansen Morell var sønn til Jan Lucassen er i hvert fall ikke svekket.En av de andre fadderne, Peter Gasmand, er ellers en gammel 'kjenning' - men nok ikke beslektet med dåpsbarnet. På dette tidspunktet var Peter Gasmann (over)stiger på Fossum verk, etter noen år før å ha reist fra stillingen som masmester ved Egelands verk. Han ble forresten senere masmester også på Fossum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden det allerede er lagt inn et par lenker til tilstøtende debatter i Anbytarforum, tar jeg med en til - med utgangspunkt i Jan Lucassen (Sem): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.