Gå til innhold
Arkivverket

[#34796] Peter Jansen Morel, Fossum Verk/Petter Morel (Øvre?) Eiker, 1700-tallet

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

En liten presisering av et par momenter i mitt innlegg 21 nov 2004 kl. 13.10 i den debatten det er lenket til i forrige innlegg: At Jan Lucassen kalles hammersmed mens han er ved Fossum og hammersvenn på Eidsfoss, er uproblematisk. Jernverksspesialist Ingeborg Fløystad har nemlig senere opplyst meg om at disse betegnelsene ble brukt parallelt om samme funksjon. En hammersvenn er m.a.o. - litt enkelt sagt - en hammersmed som ikke er mester.Ellers er det ikke helt korrekt uttrykt at Jan Lucassen fikk 'sparken' ved Baaselands verk. Han fikk avskjed, men det var ikke nødvendigvis fordi han ikke skjøttet arbeidet. Han kan også selv ha søkt avskjed.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle tilnærminger til Morell-navnet kan være interessante. Er det noen som kjenner opphavet til buntmakersvenn Johan Friderich Morell i Christiania 1801: Lenke ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den lenken har jo selvsagt endret seg. Jeg prøver med en kopi:1801-telling for 0301 Christiania271 Christiania Nordre Qvarteer Nedre Slottsgade No 3273043 Mogens Steensgaard Huusbonde 36 1te gang gift Bundtmager M3044 Magdalene Thorne Hans kone 33 1te gang gift K3045 Elisabeth Steengaard Deres datter 6 Ugift K3046 Hedevig Christine Steensgaard Deres datter 3 Ugift K3047 Hedevig Gad Huusbondens moder 68 Enke efter 1te ægteskab Efter wisetør steensgaard pengs. 20 rd. K3048 Elisabet Karine Lødberg Tieneste folk 24 Ugift Huus jumfrue K3049 Charl Gustav Feiersteen Tienestefolk 28 Ugift Bundtmager svend M3050 Johan Friderick Morell Tienestefolk 25 Ugift Bundtmager svend M---------------Det er altså sistemann blant de ovenstående jeg er interessert i opphavet til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er den vielsen jeg har lagt lenke til i innlegg 25, men der er det jeg som har feillest et navn - nemlig Smestad. Så takk for korreksjonen. Både Johan Peter Christensen Morell og Anna Maria Olsdtr. Smestad hadde vært gift før: Han med Maria Hansdtr. Bache/Backe (se innlegg 26); hun med en Johanes Larsen Bidsche(?).Jeg har registrert to døtre, begge døpt i Kongsberg:1. Anna Margaretha, døpt 8. august 1778.2. Maria, døpt 21. juli 1781.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Det er kanskje litt paa siden, dette her ?Navnet Morell ? De tok seg saa mange navn og statsraad Andreas Morell 1868 - 1948 (Grefsen) var kanskje ikke i slekt med de Morell som nevnes her (beklager paa forhaand hvis jeg har oversett noe).Statsraaden var en fetter til min bestemor, men hans far var Ole Amundsen Alsetengen (fra Biri), en rik industrialist i Oslo. Helt paa siden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Broli

Mulig du har dette fra før, men under begravede på Kongsberg i mars 1766 kom jeg over noe om Morel. Tydet det til noe sånt som: 'Pigen Maren Johan Petersd. Morels uægte d. Anne Margrethe avlet med byfogd Barth 2 år 2 1/2 mnd.' Oppslag 273.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette hadde jeg ikke notert. Takk skal du ha! Og her er barnets dåp - 13. desember 1764: LenkeBarnets navn: Anne Margrethe.Foreldrene: Maren Johan Petersdr. Morel og byfoged Christian Frideric Barth.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...

Peter Jansen Morells første kone, Maren Larsdtr. Tved, må være død rundt 1730, men jeg har ikke funnet hennes begravelse. Jeg har heller ikke funnet vielsen mellom Peter Jansen Morell og hans andre kone, Maren Nielsdtr. Skredsvig - som må ha foregått helt i begynnelsen av 1730-årene.Jeg har antatt at begge disse kirkelige handlingene foregikk i Eiker, men så langt har jeg ikke funnet kildebekreftelser på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg her heller ikke til nå funnet vielsen til Peder Jansen Morell og Maren Nilsdatter Skredsvig i Eiker.Fant et skifte i Kongsberg som du kan hende har sett før? LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det skiftet kjenner jeg. Maren Pettersdtr. Morel var nok datter til Peter Jansen Morel - og i så fall var hun født i Eiker i 1738.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i innleggene 64 og 65 kommet i skade for å gi Peter Jansen Morells 2. hustru feil navn. Hun het Anne (ikke Maren - som var navnet på hans første hustru).Her er vielsen mellom Peter Jansen Morell (selv om han tilsynelstende blir kalt Torell på dette kirkebokbladet) og Anne Nielsdtr. i Bragernes 1. oktober 1737:LenkeSom vi ser, måtte de ha kongelig bevilling - og brudgommens navn er forsynt med et smed-tegn (en tang) og stedsnavnet Kongsberg. Det kan jo virke litt pussig, siden sønnen Lars ble døpt i Eiker 2. april 1733, og da har Peter Jansen Morell adresse Vestfossen (han arbeidet vel da ved hammeren i Vestfossen, som Hassel verk eide).Det er ikke umulig at han har vært noen år på Kongsberg mellom sønnens fødsel i 1733 og nytt ekteskap i 1737. Kanskje har jeg da lett på feil sted etter begravelsen til Peters første kone, Maren Larsdtr. Hun kan jo være begravet på Kongsberg eller i Sandsvær.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder referansen til Kongsberg ved vielsen mellom Peter Jansen Morell og Anne Nielsdtr. i 1737, er det ikke utenkelig at Peter kan ha vært en periode ved Kongsberg jernverk, som var i drift igjen en periode i 1730-årene, etter da å ha vært nedlagt siden 1699.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være begravelsen til Peter Jansen Morells første hustru, Maren Larsdatter, jeg har funnet her, tro - i ministerialbok nr. I7 for Haug i Eiker: LenkeDatoen er 12. september 1736, og det er snakk om begravelse nr. 47 (høyre side). Jeg leser teksten slik:'Peder Morels Kone gl. 46 a:'Skriften er imidlertid såpass slurvete at jeg ikke er sikker på om jeg har lest riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg tor du har funnet dødsfallet til Peder Morells første hustru her!Skriften er ikke lett å tyde, men med forstørrelsesglass i tillegg, mener jeg du har rett i din tolkning.Håper flere kan kikke på denne kirkeboksiden :-)Jeg har forsøkt å lete i dødsfall i Ø.Eiker i årene rett før 1736, men det er svært vanskelig å lese skriften. Men at det står Peder Morell i teksten du har funnet, tror jeg må være rett. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.