Gå til innhold
Arkivverket

[#34796] Peter Jansen Morel, Fossum Verk/Petter Morel (Øvre?) Eiker, 1700-tallet

Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gunn - jeg livet opp en gammel debatt, fordi jeg fant det skannede skiftet etter Peter Jansen Morel og kone nr. 2 (64). Så ser jeg nå at vielsen mellom dem - og begravelsen til Peters første kone - jo ble funnet allerede i 2007 (se innleggene 35 og 39)... Snakker om å ha hue under armen! Beklager!Det som har skjedd, er at jeg 'forlot' denne tråden for tre år siden - uten å notere alle funnene. Tanken var å ta den opp igjen siden, men så har oppmerksomheten i mellomtiden vært rettet i andre retninger.Jeg kommer straks tilbake med en foreløpig oppsummering av det vi nå vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener at vi nå kan være ganske sikre på følgende:Peter Jansen Morell i Gjerpen og Peter Jansen Morell i Eiker må være samme person.- Peter Jansen Morel, hammersmed på Fossum verk, g. 1726 i Gjerpen med Maren Larsdtr. Tved. Kausjonister ved trolovelsen: Hammersmedene Jan Lucassen og Erik Lukassen.Barn f. i Gjerpen:1. Kirstine Maria Petersdtr. Morell, f. 1727, død 1727. Blant fadderne v/dåpen: Jan Lucassen, Erik Lucassens kone og Margrethe Jansdtr.2. Lars Petersen Morell, f. 1728. Må være død som liten.1729 - Peter Jansen Morell rømmer fra en gjeld til verket på litt over 18 rdl. Utlegg blir tatt hos kona, som foreløpig (1730) er blitt igjen på Fossum.Barn f. i Eiker/Vestfossen:3. Lars Petersen Morell, f. 1733 - muligens død mellom 1742 og 1756.Peder Morells kone begravet i Haug/Eiker i 1736 (må være Maren Larsdtr.).Peter Jansen Morell gift 1737 i Bragernes med Anne Nielsdtr. Schredsvig fra 'Landfaldøen'. Peters navn er da utstyrt med 'smed-logo' (en tang) og referansen Kongsberg. Har muligens hatt et opphold ved Kongsberg jernverk.Barn i 2. ekteskap, f. i Vestfossen:4. Maren Petersdtr. Morell, f. 1738. Ant. død som liten.5. Maren Petersdtr. Morell, f. 1740 - g.m. Niels Christensen Røe. Maren død på Kongsberg i 1773. To barn: a) Christen Nielsen Røe (f. c. 1767)., b) Anne Margrethe Nielsdtr. Røe (f. ca. 1771).Skifte etter både Peter Jansen Morell og Anne Nielsdtr. Skredsvig i 1742 (begge døde i april det året). De livsarvingene som er nevnt, er Peters sønn Lars (9 år) og deres felles, umyndige datter Maria (Maren).-----------------------------Noen andre relevante og interessante registreringer:Ei Margrethe Jansdtr. Morell er nevnt flere ganger på Kongsberg. I 1749 fikk hun en 'uægte' sønn med Christen Nielsen: Johan Peter Morell. Margrethe dør hos denne sønnen i 1773, 68 år gammel. Johan Peter Morell er da gift med Maria Hansdtr. Bache (vielse 1772). Han gifter seg igjen som enkemann (1777) med Anna Maria Olsdtr. Imestad.----------------------------------I 1664 får 'Pige' Maren Johan Petersd. Morel datteren Anne Margrethe med byfogd Christian Friederik Barth på Kongsberg (byfogden blir for øvrig far til nok et 'uægte' barn noen måneder senere). Barnet dør to år senere, og moren kalles også da 'Maren Johan Petersd. Morel'. 12/4 1764 skrifter hun offentlig for sin brøde, og i kirkebokteksten står det da: Pigen Maren Johan Petersdr. Morell - Leyermaal med Byefoged Christian Friderich Barth, hun er hos son Moster Maren Eric Jørgens. Hotved paa Schwabe Moen'.----------------------Spørsmål/hypoteser:Jeg mener det er godt grunnlag for å anta at Peter Jansen Morell var sønn til hammersmed Jan Lucassen (se også argumentasjon i tidligere innlegg). Jan Lucassen hadde 8 kjente barn, alle født mens han var hammersmed på Herre i Bamble. 1. Ellen (ca. 1701-1705); 2. Annichen (1703-1707); 3. Peter (f. 1706); 4. Anne (f. 1708); 5. Margrethe (f. 1711); 6. Lucas (1713-1714); 7. Ellen (1713-1714); 8. Maria (1716-1721).Som vi ser var det bare tre (muligens bare to) barn som levde opp: Peter, Margrethe og Anne(?). Jeg tror det må være Jan Lucassens barn Peter og Margrethe som er presentert ovenfor som hhv. Peter Jansen Morell og Margrethe Jansdtr. Morell. Jeg kan jo legge til at Jan Lucassens sønn beviselig er nevnt (i hvert fall indirekte) så sent som i 1726. Da var Jan hammermester noen måneder på Baaselands verk i Holt, men ble oppsagt samme år (sammen med sin sønn - og han hadde jo bare én) og vendte så tilbake til Fossum. Magrethe Jansdtr. Morell er oppgitt å være 68 år ved sin død i 1773, mens Jan Lucassens datter Margrethe var f. i 1711. Uoverensstemmelsen er ikke større enn det vi ofte finner i 1700-tallskilder.Men hvem var 'Maren Johan Petersdtr. Morell'? Patronymet har en uvant form. Er hun datter til en Johan Petersen Morell - eller til en Johan Peter Morell? Hvem var i så fall han? Eller er Johan Petersdtr. feilskrift for Peter Johansdtr.? Kan det i så fall være snakk om Peter Jansen Morells datter Maren (f. 1740) - før hun ble gift med Niels Christensen Røe? Nøkkelen ligger vel her i en oppklaring av hvem hennes 'Moster Maren Eric Jørgens. Hotved paa Schwabe Moen' var...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange takk! Her er Erik Jørgensen i nok et skifte: LenkeDet har vi vært borti tidligere i denne tråden, men vi ser her at han var svoger til Peter Jansen Morell (konene var søstre). Dermed kan vi altså slå fast at den Maren Johan Petersd. Morell som fikk barn med byfogd Barth på Kongsberg, var Peter Morells datter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et spørsmål som gjenstår, er da: Hvor kom navnet Morel(l) fra? Og finnes det dokumentasjon for at flere av Peter Jansen Morells nære, samtidige slektninger er identifisert med dette navnet?Min hypotese er altså at Peter har vært sønn til Jan Lucassen, selv om jeg så langt ikke har kunnet finne Morell-navnet knyttet til ham. Jan Lucassen hadde tre brødre som også var hammersmeder: Gustav, Jacob og Erik (se Lenke). Det er ting som tyder på at en Peter Lucassen, som døde på Herøya i 1703, også kan ha vært broren. De skal ha kommet fra Sverige en gang på 1690-tallet (muligens i 1692). Det var ikke så uvanlig at et tidligere benyttet tilnavn/slektsnavn ble sløyfet når svensker (f. eks. smeder) kom til Norge. Kanskje hadde de et behov for å anonymisere seg. Det kunne være forbundet med strenge straffereaksjoner dersom verksarbeidere 'deserterte' fra svenske jernbruk på denne tiden.Det hypotetiske opphavet, som jeg her leter etter, kan altså ha vært en Lucas Morell, men det er uvisst om han også kan ha kommet til Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplysende informasjon kunne kanskje finnes dersom det hadde dukket opp et skifte etter en av Lucassen-brødrene. Så langt har jeg ikke funnet det. Det jeg vet om deres endelige skjebne, er at Jan Lucassen var i live på Fossum verk i Gjerpen i 1729 - og at det antakelig er han vi finner på Eidsfoss verk i Hof i 1734. Så forsvinner alle spor. Når det gjelder de øvrige, vet jeg at Jacob Lucassen ble begravet i Gjerpen 9/6 1745 (72 år gammel) - og at Gustav Lucassen antakelig døde rundt 1738 på Nes Verk i Holt. Der er også Erik Lucassen registrert siste gang i 1746 (som nattverdsgjest). Når det gjelder Peter Lucassen (som muligens også var en bror), så ble han begravet på Herøya ved Porsgrunn 5/7 1703.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten korreksjon av siste setning i innlegg 82: Peter Lucassen er det bevart et skifte etter, og datoen 5/7 1703 er skiftedatoen - ikke begravelsesdatoen. Skiftet er å finne i Bamble skifteprotokoll nr. 2, fol. 219b; http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/23742/222Det gir dessverre ingen tydelig avklaring på mine spørsmål, bortsett fra at de umyndige barnas 'Fader Broder Jahn Lucassen' skal føre tilsyn med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2. mars 1698 ble en 71 år gammel kvinne begravet i Gjerpen - og navnet er tolket som Gunnil Morel: LenkeOg da er det selvsagt et interessant spørsmål om det kan være noen forbindelse mellom henne og Peter Jansen Morel(l) - og i så fall hva slags forbindelse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.