Gå til innhold
Arkivverket

[#34799] Feil i døpte i Gran, OP


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

1824-42. Nå prøver jeg å gjøre slik jeg har forstått er riktig fremgangsmåte. Barn, fornavn -beg.på - Gu.... Far, fornavn-lik Hans. Samme handling. Alikevel får jeg alle Gu... uansett farsnavn. Hva gjør jeg galt denne gangen da ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Når eg gjer det du beskriv får eg i første omgang 192 med førenamn som børjar på gu. I neste omgang får eg 54 personar som børjar på gu. Desse har alle far som heiter Hans. Alt fungerer som det skal. Er du sikker på at det er smae lista du får i dei to tilfella?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er jo slik det pleier å være det. Begynner fra start med Opphev alle valg, Oppland, kirkebøker, velger døpte Gran 1824-42. Og fortsetter som først forklart.Søkte på nytt og fikk 54 stk. Men når jeg begynner å titte på enkeltbarna får jeg (lenkenr.?): 1713 far Ole, 2440 Lars, 3978 Peder (det var de 10 første). 5211 Ole, 5403 Carl, 5813 Peder, 8099 Lars, 9075 Ole, her skiftet serveren hos dere midt opp i det hele, 9567 Niels. Det var de 20 første og jeg ser ingen grunn til å se på de neste 34 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg får fremdeles samme feil. 54 som begynner på Gu... men med forskjellige navn på fedrene, og ikke bare Hans som det skulle vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg får samme resultat som deg, Berit.De 192 barna med fornavn som begynner på Gu, innskrenkes til 54 når man velger fars fornavn lik Hans. Men ikke alle disse 54 barna har far med fornavn lik Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg måtte ta ein ny sjekk. De har rett og eg feil. Beklager. Eg må ha valt alle og ikkje far. Det stemmer. Men når ein vel same handling hoppar han automatisk over til Alle og gjev hushald der det finst ein Hans. Eller sagt på ein annan måte, når ein vel Same handling kan ein berre ha Alle som rolle og får altså for mange. Vel ein derimot Neste person for Hans går det bra. Nett no veit eg ikkje om det er ein spesiell grunn til at han insisterer på Alle ved Same handling, men eg skal sjå kva eg kan gjera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg fikk samme problem i en annen database, men når eg gjør slik Jan beskriver i siste innlegg, velg neste person så kommer de riktige valg opp.mvh Oddvar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk Jan for at du nå vil se på dette. Jeg prøver bare å følge dine retningslinjer for søk i listene da jeg jo før har gjort dette på feil måte.Takk for støtten Ketil. Uten den .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berit har nok rett. Utan den hadde ikkje fått ordna dette. Men neste gong, Berit, skal eg nok underøkja så nøye eg kan når du melder om feil. Men no skulle det vera ordna. Men det synte seg å vera ein kinkig feil som eg har brukt dagar på å finna ut av. Ordninga KAN ha fått konsekvensar eg ikkje har klart å sjå. Meld frå om de oppdagar nye feil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Hurra, no fungerer det også slik det skal i Døypte i Bergen, tema 34653 - no kan ein velje ei anna rolle i same handling utan å få rolla endra til 'alle'. Godt jobba.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Tar en sjangs på å legge dette under samme innlegg, da det er samme feil som oppstår ved søk på døpte i Sund, feilen er der fremdeles men ved å bruke neste person som beskrevet i innlegg 7, så fungerer det. Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Det blir uansett det samme, men ta eksempelvis Synneve som ligger fremst i databasen. Så søker eg på Barn førenavn begynner på Sy. Så kommer alle barn som starter på Sy. Så søker eg på far begynner på La, men da finner database ingen. Søker eg derimot på neste person og far begynner med La, da finner eg 3 barn som heter Synneve og har en far som heter Lars.Er ikkje problem når en vet dette, men burde ikkje de 3 barna også kommet når eg søker på far begynner med La, uten å søke på neste person ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aase R Sæther

Skiftar du rolle, må du også velje same handling, ikkje same person, elles finn systemet ingen ting. Det ser ut til å fungere som det skal no, så vidt eg kan sjå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddvar Søreide

Eg kjøper den Aase. Rett og slett så enkelt at informasjonen står i neste linje, hadde det stått Synneve og så etternavn Larsdatter, så ville det kommet opp med 3 alternativ med Synneve Larsdatter.Veldig lett å sjå seg blind når en har flere variable når en søker og da fungerer nok systemet til Jan akkurat slik som det skal, beklager den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.