Gå til innhold
Arkivverket

[#34802] Svensk omstreifer og kobberslager, Johan Albert Sjøblom

Gjest Ronny Folkvord
 Del

Recommended Posts

Gjest Ronny Folkvord

Er det noen som har noen opplysninger om min tippoldefar Johan Albert Sjøblom ? Det jeg vet om han er at han fikk en sønn, Axel, i Nord-Fron i november 1889. Moren var Oleanne Pedersdatter Valhovdeie fra Nordre Land.Axel ble døpt på Gran i Oppland i mars 1890. Begge foreldrene var tilstede der, og det står at Johan Sjøblom er født i Sverige i 1859, men ikke hvor i Sverige.Oleanne er i 1900 tjenestepike i Fåberg, og gifter seg der i 1902. Sønnen Axel er da forsørget av fattigvesenet og bor i Nordre Land. Oleanne fikk i 1895 en datter, Emilie, med en annen omstreifer, og hun bor sammen med moren i 1900.Men, denne Johan Sjøblom skulle jeg gjerne hatt noen opplysninger om, f.eks. hvor i Sverige han kom fra. La inn etterlysning på Anbytarforum for lenge siden, uten resultat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Sjöblom Johansson, Johan Albert F.d.fältsignalist (ogift man)f. 2/11 1859 i Kvillinge, Östergötlands län (Östergötland)Utvandrad 12/2 1887 från Polhemsgatan 11, Kungsholm, Stockholms stad (Uppland) till Trondheim, Sör-Tröndelag fylke, NorgeKäDette er en kandidat. Mvh Hanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hei, Hanne, og takk for opplysningene. Ja, dette ser ut til å være rett mann. Har lett etter han i flere år, og nå ser det endelig ut som om han kan være funnet. Skal sjekke kirkebøker for Trondheim.Ronny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 måneder senere...
Gjest Ronny Folkvord

Jeg har nå hatt en etterlysning etter denne mannen på Anbytarforum i noen måneder uten svar. Har foreløpig heller ikke funnet han i noen av kirkebøkene for Trondheim.Er det noen her som har mulighet til å gjøre et oppslag i kirkebøkene for Kvillinge i Östergötland, og se hva som står i forbindelse med hans fødsel/dåp i 1859 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

1900-telling for 0538 Nordre Lands Personliste Herad Krets Gardnr Bruksnr. Gard Uthus Tal pers. Pers. tilstades Pers. heimehøyrande Korn, potet Kreatur Fjærkre Kjøkkenhage 136 46 Nordre Lands 2 Under 87 1 Kværnsven n 4 4 3 j j n j Hushald nr. Førenamn Etternamn Kjønn Busett Sedvanleg bustad Fam. stilling Sivilstand Yrke Fødd år Fødestad Nasjonalitet Trussamf. 789 1 Hans Evenss. Kværnsven m b Hf g Forpagter og Møller 1843 Chr. A. Biriddalen Krs N S 790 Elise Larsdtr Kværnsven k b Hm g Møller-Kone. Husligt Arb. 1838 S. Land Krs N S 791 Axel Johanss. Sjøblom m b Understøttelse af Fattigvæsenet 1888 T 792 Gustav Andreass. Flattum m mt !! ug Understøttelse af Fattigvæsenet 1889 TDet var nok denne til Axel Sjøblom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei Ronny.Fant en som kan passe til det du skriver, skal prøve meg med å legge inn bilde, håper det går bra.Lykke til med lesingen.Mvh Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Hanne : Ja, denne Axel Sjøblom har jeg funnet. Han er en sønn av han jeg leter etter, Johan Albert.Kari: Takk for denne. Har forsøkt å tyde det, men noe er uklart. Har funnet dette: Johan Albert, från Sked... socken. Foreldre: Bruksarbetare, Enkl. Johan Larson .... hvilken .... tillkänna som barnefader og...Er det noen som kan tyde resten av dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Hagen

Hei Ronny.Det gikk vist litt fort for seg når jeg var på Genline. Her kommer resten av teksten. Jeg er ikke så stø på gammel skrift, så kan ikke hjelpe der. Husforhørene fra Sverige gir deg mulighet til å få en grei oversikt over steds- og gårdsnavn. Har du aner der, kan det være en ide å abbonere på Genline,(Prøv en mnd for 199,-) Addr: genline.se Lykke til med letingen.Mvh Kari

bilete0732.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Jonny Mydland

Hei! Sjøblom og Oleanna fikk en sønn også: Hjalmar, f.7-2-1892 (på Haverøen ved Kristiansund?). Ved folketellingen 1900 er Hjalmar Sjøblom på et ”Pleiehjem for Børn” i Nanset 9 i Larvik. Her opplyses det at han er født 1892 i Kornstad i Sverige. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Eide

Til innlegg 13. Hjalmar ble født på Slatlem 7/2 1892. Han ble døpt i Kornstad kirke 3/7 1892. Foreldre ukonfirmert Johan Albert Pedersen Sjøblom og pike Oleanna Pedersdatter fra Nordre Land. Omstreifere.Kommunen heter Averøy og er nabokommune til Kristiansund. Den gang var det tre kommuner og Slatlem lå dengang i Kornstad kommune. mvh Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Det er det som er så fint med debattforumet; sammen finner vi det ut! Hjertelig takk til Bjørn for opplysningen om at Kornstad slettes ikke var i Sverige men i nærheten av Kristiansund! Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ronny Folkvord

Takk for svarene. Jeg fant denne Hjalmar for ikke lenge siden. Fikk et tips om at dette kunne være et av deres barn. Lette først etter Kornstad i Sverige, men fant så at det lå ved Kristiansund, og fant Hjalmar som døpt der.Har funnet at han emigrerte til Australia, og har nå kontaktet National Archives of Australia, da det trolig er han som finnes i en av deres søkbare baser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 år senere...
Gjest Ronny Folkvord

Ser at det har kommet en ny utgave av Sveriges dødbok. Den inneholder ca. 70% av alle døde i Sverige i årene 1901-1946, mens den videre fram til 2009 skal inneholde navn på alle døde.Har funnet mange opplysninger om Johan Albert Sjöblom, født 1859¨i Sverige, men har ikke funnet hans dødsfall. Siste informasjon jeg har om han er fra 1921.Er det noen som har tilgang til dødboken 1901-1946 som kan gjøre et søk på han ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.