Gå til innhold
Arkivverket

[#34807] Slekt på Rommetveit nedre, Stord


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg leter etter kona til Helje Johannesson Rommetveit nedre som var f.ca 1723 d.1791. I første ekteskapet hadde han barna Johannes f.1765, Gjertrud f.1766 og Ingeleiv f.1770. Han giftet seg 2.gang i 1789 med Sofie Olsdtr. Digernes og døde der i 1791.Helje og Sofie hadde ingen barn. Gjertrud Helgesdtr. ble gift med Tollak Andersson fra Bjelland søndre på Stord og Ingeleiv Helgesdtr. ble gift med Erik Mathiasson Hystad,Stord.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei.Ifølge et slektsregister jeg har var Helje Johannessen Rommetveit født i 1726 og døde i 1791. Han var gift med Marita Torsteinsdatter Berge, født 1738, død 1771. Jeg stammer fra Ingeleiv Helgesdatter og Erik Mathiasson,som blir mine 3-tipp oldeforeldre.Marita Torsteinssons foreldre er Torstein Larsen Berge (1678 - 1745)og Sigrid Eriksdatter Botnen (død 1703)Dette slektsregisteret er underlagsmateriale til en slektsbok som Lambrecht Haugen og Ingvald Skålnes ga ut i 1997 og som heter 'Tungesvikslekta fra Skånevik.' Som alle slike bøker inneholder også denne feil, så disse opplysningene må selvsagt sjekkes mot kirkebøker.Med vennlig hilsenKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Tusen takk for opplysningene. Nå er jeg nettopp kommet fra biblioteket og funnet ut slektsforholdet til Helge og Marita. Helge som jeg trodde var født på Rommetveit nedre på Stord var f. på Melstveit i Kvam, Hordaland i 1726 av foreldre Johannes Olsson Berge, Kvam f.1689 - d.1744 og Ingeleiv Helgesdtr. Melstveit, Kvam f.1682 - d.1726. Ser at du har Sigrid Eriksdtr. Botnen som mor til Marita men hun døde allerede i 1703. I 3 ekteskap 1737 med Giertrid Nilsdtr. Børve 1708 - 1787 fikk de bl.a datteren Marita f.1738. Tok en del kopier av bygdeboka som jeg kan sende til deg, hvis du ikke har Kvam bygdebok. Den slektsboka hørtes interresant ut. Jeg stammer også fra Erik og Ingeleiv der datteren Synnøve er min stammor.Hvem av barna til Erik og Ingeleiv stammer du fra? Hvis du sender meg e-mail adressen din til jo.art@online.no kan jeg sende deg det jeg har av den familien hvis du har behov for det.Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Knudsen

Hei igjen.Ja, her ser du hva jeg mener med at opplysningene i registeret må sjekkes. Jeg burde ha oppdaget feilen selv, all den tid jeg skrev at Marita var født i 1738. Da er det jo fantastisk å stå oppført med en mor som har vært død i mer enn 30 år. Jeg må få understreke at dette registeret har jeg bare fått, jeg har ikke hatt noen befatning med det som sådan.Selv stammer jeg fra Mathias Eriksen, f. 1797. Han ble gift med Britha Torgersdatter Øvre Tofte. I 1841 kom det en kar som het Knud Torgersen Tungesvig fra Skånevik til Rommetveit for å gå på seminaret som var opprettet der to år tidligere Han ble gift med Britta Mathiasdatter.Jeg takker for tilbudet om materiale fra Kvam bygdebok, men jeg tror det blir for perifert for meg. Slektsboken om Tungesvikfamilien konsentrerer seg om etterslekten etter Knud Torgersen, så du finner ikke noe om din gren av slekten der, men dersom du er interessert må du henvende deg til Lambrecht Haugen i Rosendal.MvhKjell

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Eg ser avt omtala bok er på Kvinnherad Folkebibliotek (merkeleg nok ikkje i Etne): LenkeIngvald Skålnes var (han døydde i år)etter det eg har høyrt ein dyktig slektsforskar, så eg vil tru at det han har skrive har mindre feil enn mange andre bøker. (Han er ingen nær slektning av meg, då han kjem frå Skålnes Ytre, eg frå Skålnes indre!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.