Gå til innhold
Arkivverket

[#34818] Hvor gammel var det vanlig at man var da man ble konfirmert i 1889?

Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Hvor gammel var det vanlig at man var da man ble konformert i 1889. Jeg har fått oppgitt at Mathilde Larsen ble konfirmert den 28. april i Kristiansand domkirke. Hun ble født i Bergen den 20. april 1873. Etter dette var hun akkurat fylt 16 år da hun ble konfirmert. Siden hun var 'foreldreløs' da hun ble konfirmert kunne det da tenkes at man tok feil av alder og oppgav et annet fødselsår enn det som var de faktiske forhold? Står det noe i kirkeboken da hun ble konfirmert hvor tid hun ble født?Siden jeg har hatt mange innlegg i brukerforum vil jeg henvise til den siste forespørselen om henne LenkeHåper at jeg kan få et svar på dette sprøsmålet så snart det lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Thingvold

Fødseldato står ofte i såpass nye kirkebøker.Konfirmantalderen varierte fra 14 til 19 år.Hvis foreldrene var døde, ville hun stå oppført som arving i et eventeuelt skifte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det var det at moren døde i 1878 og faren i 1881. Så hun ble nevnt da faren døde. Det som jeg også vet er at hun ble konfirmert i 1889, men der slutter alle spor. Så da gjenstår spørsmålet, ble hun nevnt i skiftet etter bestefaren da han døde i 1890?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.