Gå til innhold
Arkivverket

[#34820] Jacob Olsen, Melfjord, død 1804

Gjest Marius Larsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Larsen

Jacob Olsen, bosatt i Melfjord i 1801, [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=hentglobal&register=gardsnavn&pgj=284&teljing=ft1801&filnamn=f11836.wc2&amt=18&funnenr=131>LenkeFødt rundt 1760, fra konfirmasjon i Rødøy kirke,LenkeGift med Dorthea Hogsdatter, født i Bjørnåga, Rana i 1769.Fikk 3 barn med Dorthea, Ole Christian (1801), Håka (1802) og Jakobia Kirstina (1803).Jacob døde i 1804,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Jeg har ingen foreldre for ham, men det er kanskje verdt å merke seg at Dorthea ble oppattgift i 1806 med Niels Olsen, som var sønn av Ole Nielsen fra Opsjøen i Velfjorden. Ole Nielsen var gift med Siriana Olsdatter. De bodde i Evika.Kan Jacob ha kommet over fjellet fra Rana?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Vi bør vel også merke oss at i 1765 døde Gregus Olsen Melfjorden. Han hadde to sønner som jeg vet om, nemlig Christen Gregussen f. ca. 1718 og Ole Gregussen f. ca. 1722. Christen, som var den eldste, bodde i Melfjorden og ble først gift med Kiersten Pedersdatter, som døde uten livsarvinger i 1775. Så giftet han seg med Michelina Christensdatter fra Ravnåga i Rana, og jeg vet at de fikk et barn, Berethe Chierstine, døpt i 1782. Hun er 16 år i 1799 i henhold til Christen Gregusen Melfjorden sitt skifte, men 18 år ved konfirmasjonen i 1800. Poenget her er at i 1780, da Jacob Olsen Melfjorden ble konfirmert, var Christen Gregusen boende barnløs i Melfjorden. Det er nærliggende å tenke seg at den Jacob Olsen som blir konfirmert i 1780 er identisk med Christen Gregussens nevø Jacob, som er født ca. 1757 i Sandvika, hvor hans far Ole Gregussen bodde sammen med sin kone Kristi Larsdatter, som det var skifte etter i 1759; da er Jacob Olsen 2 år gammel og den yngste av tre brødre. Jeg kan tenke meg at Jacob kan ha kommet til onkelen før han kom i konfirmasjonsalderen, og at de kan ha flikket litt på alderen da han ble konfirmert, 22-23 år gammel. Søskenbarnet Berethe er antagelig identisk med den Berith Christensdatter Sandviig som døde 25 år gammel i 1807. Da var hun antagelig hos sin onkel og altså ugift (faren hennes hadde dødd i 1799), og hennes fetter Jacob hadde giftet seg med Ranværingen Dorthea Haagensdatter like før århundreskiftet (første barnet kom i 1800). Jeg vet ikke hvor det ble av Michelina Christensdatter, men hun er i live i 1799 (ved skiftet etter mannen) og 'Nyder hus lye' hos Jacob Olsen Melfjorden i 1801, da hun har datteren hos seg. Jeg kan ikke finne Michelina død i Rødøy.Jeg var nok litt rask på tastaturet i mitt forrige innlegg; nå ser det virkelig slik ut for meg at Jacob Olsen Melfjorden er sønn av Ole Gregussen Sandvik og sønnesønn av Gregus Olsen Melfjorden. Dette er den enkleste forklaringen på hans opphav (lenge leve Occams barberkniv!) og den som etter min mening passer best med det jeg kan finne ut om folk ved navn Jacob Olsen i Rødøy og Rana på denne tiden.Beste hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

Heiher har du litt merAnne Tollefsdtrbarn:1. Tollef Kristensen g. m. Sophie Larsdtr, bodsatt på Herstad, Meløy2. Kristen Kristensen død ugift ca 1752 Kildal Meløy (nr 822-830)3. Nils Kristensen g. m. Synnøve Olsdtr Kildal (neste skifte der)4. Anders Kristensen g. m. Berit Olsdtr Skar, Meløy5. Maren Kristendtr g. m. Gregus Olsen (se ovenfor)6. Ellen Kristendtr g. m. Peder Abrahamsen MeløyskagenSteinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.