Gå til innhold
Arkivverket

[#34821] Anne Abrahamsdatter Holmen f 1751-1790 Hedrum

Gjest Inger Sofie Olberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiAnne Abrahamsdatter Holmen giftet seg m Niels Jansen Tvetan 08 april 1772. Men, er denne Anne, datter av Abraham Seierstad Østre?De fikk en sønn Abraham f 1774 i Stokke? som gifter seg 03.12.1796 i Hedrum med Marte Karine Halvorsdatter f 1778? Her er forøvrig Niels, Abraham og Marte Karine i 1801:Lenkemvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiTakk for svar. Men, er foreldrene fra Stokke og ikke Hedrum? Og kommer også Abrahams hustru fra Stokke, Marte Karine Halvorsdatter f ca 1778mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Mulig dette kan være en annen siden datter her kalles Mari, men det har hendt før at navn er feilskrevet i disse kilder. Alder passer nokså bra på begge søsken fra 1801.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg legger en lenke til Vestfoldslekt der jeg fant vielsen til Anne Abrahamsdatter og Nils Jansen. Her står noen opplysninger som kan hende vil hjelpe?LenkeMvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Er det denne opplysningen du bygger på når du lurer på om Anne Abrahamsdatter er datter av Abraham fra Ø. Seierstad? LenkeDet er flere mulige Anne Abrahamsdøtre som du sikkert har sett.En fra Anderbu og en fra Stokke som jeg fant i farten , f. ca samme årstall.Her må det nok kirkebøker til?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

I tillegg til Anne Abrahamsdatter , døper Abraham Seierstad flere barn i Hedrum: Peder dpt 3 april 1753Ide dpt 29 feb 1756og Lars dpt 1758.Jeg legger en lenke til dåpen til Lars her: LenkeMulig faddere ved disse dåpshandlingene vil gi deg spor om det er den rette Abraham du har funnet ?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei GunnNei, jeg har ikke noebygge på annet enn mitt utgangspunkt. Det gjelder Ole Abrahamsen Vollen døpt 2mars 1801 i Hedrum. Og da er det foreldre Abraham Nilsen og Marte Karine Halvorsdatter jeg fant som foreldre. Lånte bygdeboken for Hedrum og så da etter foreldrene til Abraham Nilsen, og det var Nils Jansen Tvetan 1734-1805 og Anne Abrahamsdatter Holmen f ca 1751-1790. Paret ble gift i Stokke 08 april 1772. Jeg brukte i første omgang FS som hjelp, og så etter på Seierstad, og det kan jo stemme m alder, men det er jo ikke opplyst hvem Abraham Seierstads datter giftet seg med. mvh Inger Sofie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiAnders Halvorsen og Mari Torsdatter fikk 2 barn iflg FS, men problemet er at 'min Maren' er født i 1778.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

HeiAnne Abrahamsdatter Holmen kan være fra Holmen u/Søndre Holt i Arnadal, Stokke.En mulighet er at hun var i tjeneste der.Hedrum er også et gårdsnavn i Hedrum.De døper sønnen Abraham 1774, bor da på Rise. Gårdene Holmen og Rise i Stokke ligger nær hverandre.Om jeg har koblet riktig, var Nils Jansen Tveitan enkemann da han giftet seg med Anne.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

HeiTusen takk for svar. Jeg heller mer til din teori, at Anne Abrahamsdatter kan være fra Stokke. I og m at hun kaller seg Holmen v vielsen. (Og ikke Seierstad). Er det noen som har bygdeboken og kan gjøre et oppslag?mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila S. Hynne

Hei Inger SofieJeg har også denne Nils Jahnsen og første kone Kari Gulbrandsdatter blant anene. Har ikke funnet ut hvor Nils kom fra.Har dåpen til Nils og Anne`s sønn Abraham f. 1774 døpt 26/8 på g. Rise i Stokke. Dette er fadderne: Helge Abrahamsen Gjerla, Henrich Larsen Rise?, Anders Andersen ibid, Anne Olsdatter Gjerla, Anne Maria Abrahamsdatter Holmen.Ut fra disse fadderne vil jeg si at din Anne med ganske stor sannsynlighet kan være søster av Helge og Anne Maria. Og at hun kommer fra gården Gjerla som datter av Abraham Nilsen og Karen Iversdatter på Gjerla i Stokke. Lenkemvh Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Skjelland

Det er nok den rette Anne som Laila har funnet. I bygdeboka står det til slutt vedr. Abraham Nilssøn, Gjerla: ”Da Abraham døde, kjøpte enken Karen Iversdtr. pladsen Holmen u. Holt og flyttet dit.”Se denne linken til Stokke bygdebok og Gjerla: http://www.vestfold-slekt.net/stokke/bygdebok/Her står at Anne Abrahamsdtr. ble født på Holand i Kodal (Andebu). Hennes dåp var allikevel i Stokke 1. des. 1743.Mvh. Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiHvis det er Abraham Nilsen Gjerla som er far, er det skifte etter ham i 1764, mulig du kan finne noe mer der. Jeg har notert følgende fra skiftet:'Gierlow i Skjee i Stokke 25.6.1764 Sk.pr. 9, No. 21, Fol. 246b Abraham Nielsen død, g.1. Aase Helgesdatter, enke Karen Iversdatter. Barn av 1. kull: 1. Helge Abrahamsen, dragun ved Welbaarne Capitaine Storms Compagnie. Barn av 2. kull: 2. Iver Abrahamsen, 12 år. 3. Kari Abrahamsdatter 22 år. 4. Anne Abrahamsdatter 19 år. 5. Mari Abrahamsdatter 18 år. 6. Anne Maria Abrahamsdatter 14 år. Helge Abrahamsen på vegne av barn i 1. kull. Jord: Skiftebrev av 18.8.1739 på arvetomten Gierlow etter Abraham Nilsens avd. hustru Aase Helgesdatter er gården delt mellom de da gjenlevende sønner: 1. Nils Abrahamsen og 2. Helge Abrahamsen da 2 år gammel. Ser også ut som om det er skifte 5.11.1718 etter Aase Helgesdatters far Helge Wichensen. Da nevnt Gierlov og i gården Berge i Kodal. Står også noe om Aases mor Maren Mikkelsdatter, Berge i Kodal. Står en god del mer her, bør sjekkes.'Denne Anne er imidlertid 19 år, dvs. f. ca 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Sofie Olberg

Hei EgilTakk for innspill. Det var bygdeboken for Hedrum som hadde f. dataen 1751 og det var utgangspunktet mitt.mvh Inger Sofie Olberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Hei igjenHvis dette er rett spor, er et skifte fra Dal i Ramnes interessant:'Dal i Ramnes sogn 15.3.1742 Sk.pr. 6, Fol. 414 Anne Albrechtsdatter død, g.m. Niels. Barn: 1. Abraham Nilssøn, m., her. 2. Abraham Nilssøn, m., Gjerløv i Skjee. 3. Maren g.m. Ole Paulsen her. 4. Karen g.m. Christen Søfrensen, Vestre Bakke i Ramnes. Skifte Etter Albreth Nilsen, Dal i Ramnes 8.2.1752 tyder på at første barn het Albret, ikke Abraham. Anne Albrethsdatter er da oppført som mor. Skifte 12.9.1754 på Dal vestre i Ramnes etter Nils Olsen, død, viser moderbroder Abraham Nilsen, b.p. Gierlov i Scheee, moderbroder Albret Nielsøn død, halvmoderbroder Gunder Nielsen død, modersøster Karj Nilsdatter g.m. Sølversen Bache i Ramnes, Fadersøsteren Else Paulsdatter, enke Tønsberg. Skifte etter Faderen Ole Paulsen. Også skifte 12.9.754 på Dahl vestre etter Enke Maren Nielsdatter død, g.m. Ole Poalsen. Tilstede: Moderbroderen Abraham Nielsen Gierlov og barnets fasters mand Niels Amundsen Dahl.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.