Gå til innhold
Arkivverket

[#34823] Skifte i Kinn: Ole Jensen/Jonsen Midtbø 1763-72

Gjest Toril Osther
 Del

Recommended Posts

Gjest Toril Osther

Hei, Jeg er på jakt etter foreldre til Ide Oline Olsdtr, fra Midtbø, gift med Ole Andersen i 1792, og lurer på om dette er faren. Kan jeg få opplysninger om personer nevnt i skiftet: Ole Jonsen Midbøen Brandsøy 13b 437 1763-1772Mange hilsener fraToril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 18. mai 1765 og nevner enken Allitz Olsdatter. Avdøde var en 'Slegfredsøn', og hadde ikke etterlatt seg egne barn. Hans arvinger var mosterens sønn Anders Samuelsen Sandvig, mosterens datter var død, men hadde vært gift med Elias Hansen Vallestad, og hadde etterlatt seg barna Hans Eliassen, Karen Eliasdatter og Brithe Eliasdatter, og morens halvsøsters datter Marthe Johannesdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Da var det ikke denne mannen jeg var på jakt etter. Men jeg ser at det finnes to andre kandidater på Midtbø. Er det mulig å få vite personene i disse skiftene: Ole Nilsen Midbøen Brandsøy 13a 191 1742-1763Ole Andersen Midbøen Brandsøy 13a 29 1742-1763 Tusen takk så langt for uvurderlig hjelp.Mange hilsener fra Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet etter Ole Andersen Midtbø er datert 27. juni 1743 og nevner enken Brithe Stephensdatter og barna: 1) Ole Olsen Barrexten, gift, 2) Gunder O., 21, 3) Siri O., g.m. Antoni Helmer, Stavang(er), 4) Anna, g.m. Otte Olsen Skarsteen, Nordfjord, 5) Giertrud, 32, 6) Nelle, 27, 7) Syneve, 19 år.Skiftet etter Ole Nilsen Midtbø er datert 16. oktober 1758 og nevner enken Syneve Hansdatter og avdødes søsken: 1) bror Joseph Nilsen, 2) søster Cicilia Nilsdatter, gift med Johannes Simensen Sætterskar, 3) søster Kari Nilsdatter, gift med Ole Rognaldsen Solem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Toril Osther

Hei Rune,Jo jeg har vært inne på tanken at det er den samme Ide Oline, har ikke funnet noen annen kandidat. Men det er noen uklarheter jeg gjerne vil ha sjekket.I 1801-tellingen for Teerdalen Lenke oppgis navnet til Ides mor: Sønneva Olsdtr, i vielsen heter hun Syneve Jacobsdtr.Videre kommer dette ekteparet fra Syndalen, jeg vil gjerne ha en bekreftelse på at de og/eller Ide Oline flyttet til Midtbøe.Jeg har ikke bygdeboken 'Soga om Flora' for hånden nå, kanskje det står noe mer der under Syndalen/Sundalen?Hilsen Toril Osther

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.