Gå til innhold
Arkivverket

[#34841] Mille - kvinnonamnet

Gjest Olle Elm
 Del

Recommended Posts

Vore tacksam att få veta vad den norska namnlitteraturen anger om kvinnonamnet Mille.Namnet diskuteras i Anbytarforum och jag saxar ur mitt inlägg där:'Milla är inte upptaget i den vanligaste svenska namnlitteraturen (Modéer och Otterbjörk) annat än som smekformer (1800-tal) till de namn Du nämner ovan (Camilla eller Emilia). Det förekommer ej heller självständigt i förbundets namnlista (Skogsjö).Det finns dock registrerat i Family Search med ett antal 1600-talsfynd från Lima. Vidare också i Skåne och Halland, samt något fynd från 1700-talet i ... Harestad (O).Norgefynden i Familysearch börjar på 1500-talet med skrivningen Mille. Om man jämför förekomsten i Folketellinga 1801 finns där ett fåtal, och då flest representerade i Nordland, några få i Nor-och Sör Tröndelag. Jämför man de tidiga beläggen visar det sig också här är få - kanske inte några - kommer från de södra delarna av Norge. I Danmark börjar Mille-fynden 1684 i Fams.Tacksam för varje ledtråd! Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg veit om tre Milla(e). Den eine, tanta til far min, var døypt Emilie. Den andre, ei nabo, var døypt Mildre(i)d. Den tredje er ei kjend dame i Noreg med Mille som fyrste del av førenamnet. Om ho er døypt det eller om det berre er ei kortform for t.d. Camille, må du spørje henne om - eg veit det ikkje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Aas

Da har du glemt forekomstene av millenavnet i Hedmark fylke, i 1801, der de aller fleste Millene bor i nordre del av Østerdalen (Åmot og nordover). Faktisk flere Miller der enn i hele Nordland, og flere ganger så mange som i hele Nord-Trøndelag. Jeg skulle anta at noen av Millene på Trønderlagen er innflyttere fra Nord-Østerdalen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Dette var eit interessant innspel frå nabofolket vårt som eg ikkje har tenkt særleg mykje på tidlegare.I dette forumet er jo for så vidt temaet ganske aktuelt, i og med at vi drøftar 'Mille i Hemne' under minst to tema for tida.Eg veit og at Mille framleis lever som kvinnenamn i min heimkommune, Aure, og at det same gjeld Mildrid. Eg kan elles ikkje hugsa andre enn Mille i Hemne som har dette namnet i Midt-Noreg kring år 1600. Utover 1600-talet vert namnet meir og meir vanleg, men dette har eg tolka som ei spreiing av slekta til Mille i Hemne.Eg har eigentleg tenkt på Mille som eit kjælenamn av Mildrid. Det siste er vel langt meir vanleg enn Mille i dag skulle eg tru.Mvh Finn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lena Berg Nordli

Mille er også i dag et ikke helt uvanlig navn i Sør-Hedmark (Glåmdalsdistriktet). Kjenner selv ikke mindre enn 3 Mille'r som er født på 60- og 70-tallet. Og ja, Mille er deres fulle døpenavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Jonson Dale

I Norge på 1500- og 1600-tallet kan kvinnenamnet Milde eller Mille ikkje vere anna enn forkortingar av eller kjælenamn for det norrøne namnet Mildrid. På denne tida var det ingen kvinner som heitte Emilia eller noke anna som kunne gi opphav til kortforma Milde/Mille.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Jeg prøver igjen:''Norsk personnamnleksikon'' sier følgende.''Milla (Mille) f, kortf./kjælef. av Mildrid, Emilie og andre namn som inneheld -mil-. Ein del brukt i Hedm, Oppl og nordafjells frå 1600-t. til 1800-t. I denne eldre tradisjonen synest opphavet i alt vesentleg å vere Mildrid, og den korte forma er etablert før 1600 (Per Ole Sollie, upublisert materiale). Sjeldnare i vårt hå. Jf. Milda.''

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan I. Borgos

I Nordre Nordland og Sør-Troms blei Milla noe brukt i den sjøsamiske befolkninga, neppe som ei forkorting av et norsk kvinnenavn, men antakelig fordi det ligna på et ekte samisk navn. For Vesterålen har jeg registrert ti samiske jenter som blei døpt Milla mellom 1720 og 1820. Jeg tror ingen norske jenter i området fikk samme navn i det tidsrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svar! Otterbjörk, 'Svenska förnamn' (1964) - (tredje upplagan 2000) - skriver om namnet Mildred (1881) med sidoformen Mildrid (1873) - årtalen anger årtal för registrerat namnfynd: Engelskt namn, fornengelskans Mildtryth, sammansatt av ord för 'mild' och 'styrka'.Kjell Ove och andra namnintresserade, Den ''Norsk personnamnleksikon'' som det refereras till ovan; Är det en 'populärvetenskaplig' skrift som man kan lita på, och/eller finns det andra namnböcker på norska som bygger på mer vanacerad forskning inom området?Underligt nog nämner inte Ivar Modéer namnet Mildred i 'Svenska personnamn' (1963) vilken är den klassiska studieboken för universitetsbruk.Man kan väl också nämna, trots att metoden är ovetenskaplig, att det i Family search endast är i Norge som namnet Mildred förekommer - har registrerats - från 1638 och framåt. För både Sverige och Danmark blir det endast träffar under 1800-talet och framåt.(Om någon undrar hur jag gör för att söka på enbart förnamn i Family search - jag kunde det inte trots mångårig användning förrän för en månad sedan - är metoden följande:- gå till http://www.familysearch.org/- välj 'Advanced Search'- välj 'International Genealogical Index'- välj 'Region' - det land Du avser- välj för Norge - om Du önskar - fylke (Yes!)- skriv in Ditt förnamn- tryck på 'Search'-knappen) Ber om överseende med att jag breder ut mig, men hoppas ovanstående instruktion kan vara till nytta för någon. Flera vana forkare på Anbytarforum delade okunskapen om hur man på detta sätt kan söka på 'fylke'-nivå.Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Där gick det för fort!Något svenskt ord 'vanacerad' förekommer ännu ej, vad jag vet.. Det skall stå avancerad, och inget annat.I instruktionen till Family search skriver jag'- skriv in Ditt förnamn'Det skall vara:- skriv in det förnamn Du sökerVänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack också till Johan I. Borgos som skrev sitt inlägg under tiden jag skrev mina. Hans observation bör vara intressant för den norska namnforskningen, d v s hur ett minoritetsfolk använder ett 'rätt' klingande namn, för att foga det till sin egen namnskatt. Denna hypotes är värd att undersöka, om den ej blivit gjord. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Ad (11), av Olle Elm: ''Norsk personnamnleksikon'' er vel ikke et vitenskapelig verk, men det er en seriøs utgivelse som bygger på vitenskapelige kilder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei :)Søsteren til min svigermor ble døpt Mildred i 1919, men i hele sitt liv ble hun aldri kalt annet enn Milla. *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Kompelien

Eivind Vågslid i - Norderlendske Fyrenamn - nevner Milda som stuttnavn til navn som begynner på Mild-, eller tilnavn om - den milde. Mille, Milde også kjent fra gammel dansk folkevise, og fra gammelhøytysk Milta. Vågslid viser også til - hinn mildi - som mannstilnavn i skaldskap og sagn 700-1420.Mannsnavnet Milder er også registrert på en dansk/norsk adelsmann 1390-1445 og en Milder på Steig i Hålogaland 1521.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tack för svaren! Särskilt till Kjell Ove Hattrem, Arild Kompelien och Johan I. Borgos. Har citerat er i Anbytarforum under diskussionen: 'Språk, ord och namn: Personnamn: Förnamn L–O: Milla'. Vänligen, Olle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.