Gå til innhold
Arkivverket

[#34845] Rasmus de Fine - ei datter gift 1. gang med Olle Knudsen Møchelgier d. ca 1705

Gjest John H. Aarønes
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Kåre Larsen

Ang. innlegg (22) Stemmer det Carl. Gikk litt for fort dette (Beklager). Jeg og har registert Anna Pedersdtr Schilding som 1. hustru med barna Anna Cathrina (ca. 1566-1601) og Peder (født ca. 1650)I det 2. ekteskapet med Barbara har jeg kun registert barnet Hans (1579-1637)Er det noen som vet om flere barn i disse ekteskapene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ang. innlegg(25). Har ei Gjertrud de Fine født ca.1655 g.m. Ludvig Pedersen Lem (1656-1686) Ludvig var Vice-By-skriver i Bergen og eiendomsbesitter. Han døde jo ganske tidlig.Vet ikke hva som hendte med Gjertrud etter hans død. Kan vel kanskje være denne Gjertrud som eide i Gulen? Dette bare som et spor i den vidre debatten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Ludvig Pedersen Lem og Gjertrud de Fine eide Frønningen i Sogn. Gjertrud var datter av Arnoldus Hansen de Fine og Maria Hoffmann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk, Jan Kåre Larsen! Det som Ivar Kleiva skriver i Gards og ættesoga for Gulen i bind II, side 425 er: Gjertrud de Fine freda skogen i Brandsdal, Glenja og Svardal frå 1713' og at bruket ble solgt på 'auksjon etter Gjertrud de Fine og Øyvind Johannesson fekk skøyte 11/8 1745'. Men der er ingenting sagt om at hun var gift. Men at hun var bosatt i Bergen er kanskje ikke umulig.Men er der muligheter fo å finne ut om det er den samme Gjertrud som var gift med Ludvig Pedersen? Det kan jo være at hun var blitt enke og dermed ble eier av brukene i Gulen.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg glmte å fortelle at i 1735 dukker en Arnold de Fine i forbindelse med 'b.brev frå Mad.sal Arnold de de Fine.' (Kleiva, side 385 i samme ættesogaKanskje er det samme slekta?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til innlegg (26), spm. om flere barn i ekteskapet mellom Arnoldus de Fine og 2. hustru Barbara: 1. Hieronymus, død 1634, 2. Hans(1579-1637) 3. Arnold(us) 4. Frederik, død 1650, 5. Christopher, død 1639 6. Anne. De 4 siste vet jeg ikke noe ytterligere om, vet andre noe? Kilden er Adolph Halling: Meine Vorfahren, bd. 1. I Arnoldus 1. ekteskap med Anna Schildig har jeg ikke flere barn enn de to Jan allerede nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Kåre Larsen

Som jeg nevner i innlegg (27) døde Ludvig Pedersen Lem i 1686 bare 30 år gammel, så hvis Gjertrud ikke giftet seg igjen, var hun enke lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carl Müller

Til (33) Her kan jeg referere til Jonny Lyngstad, DIS-treff, som med kilde Skifteprotokoll, Nord-Møre, s. 208b oppgir at Hieronymus hadde en sønn ved navn Rasmus gift med Karen Bendixsdatter. Det var skifte etter denne Rasmus i september 1693. Det er nevnt 5 barn, Hieronymus Rasmussen, Anne, Abelone, Margrethe og Dorette. Jeg vet ikke hvor Hieronymus bodde, hva han gjorde, hvem han var gift med eller om det var barn utover Rasmus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Jeg har registrert ei Karen Elsebe Krey, f. ca. 1700 i Orkdalen, gift 1721 i Orkdal med Gunder Richard Andersen Polset som skrev seg Kofoed etter stefaren.Frk. Krey/Krej/Krei skal ha vært datter av den ovenfor omtalte Henrik Just Krey. Men siden han først 1706-1708 ble gift med Ane Rasmusd. f. de Fine, lurer jeg på om noen vet hvem som var Karen Elsebes mor?Som kilder har jeg notert Per Nermos hjemmeside samt en artikkel av Anders Todal: 'Ein bryllaupstale frå 1825' som ble trykket i Årsskrift for Nordmøre historielag 1949, s. 185 osv.Har ikke denne artikkelen foran meg nå, så jeg aner ikke alt som står der. Men det ser ut til at Todal og vi andre mangler ei mor til frk. Krey. Eller er det kanskje noen som har forklaringen?`Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Siste innlegget er litt i slekt med spørsmål og svar i tema nr. 28092 (133) osv. Det er av og til et slit med disse kvinnene fra den tida. Men desto artigere blir det når biten(-e) faller på plass. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Torgeir! Henrik Just hadde truleg ingen problem med å finne ei mor - som ugift militær offiser! Sjå innlegg nr. 6 - siste linja! Året er 1700. mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Takk for det, Endre. Hadde sett denne setningen flere ganger uten å koble riktig. Tenker nok for enkelt... Bodde han i Orkdalen eller Surndalen på den tida? Ellers takk til dere andre for veldig mye bra stoff. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Til innlegg nr. 37. Henrik Just Hansen Krej hadde en eldre bror ved navn Henrik Hansen Krej (Sersjant i 1690, fenrik på slutten av 1690-tallet, løytnant i 1708), bosatt på Inderøy. Han kan være en potensiell far. Dessuten har de også broren Falquor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

På tinget i 1693 la Ole Knudsen Møchelgier fram eit skjøte 'paa de Huuse i Bechen, med adschilligt Husgeraad efter Spesification, af Sr. Lorentz Mortensen (Angel?)raad- og Handelsmand udi Trundhiemb' datert 23. novembris samme år. (Tingvollboka, bind II, s. 423) Mvh. Endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Hei Sissil. Takk for nye opplysninger, men etter å ha tenkt grundig gjennom sakene, er jeg kommet til at jeg holder en knapp på Henrik Just som far og Giertru Arensdatter som mor. Det var tross alt hans navn jeg hadde notert, og da bør han vel få en viss forrang... Eller skal vi si at vi lar tvilen komme dem til gode.Men ikke vet jeg. Ellers googlet jeg på ren spek etter Falqour og kom i kontakt med noe jeg tror var druider. Hvis det er riktig, begynner jo dette temaet virkelig å ta av. Hilsen Torgeir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissil Bruun Sørensen

Vel, Falquor var nok troende til litt av hvert..:-) Faren ville gjøre ham arveløs ved skiftet etter moren, men de ble forlikte til slutt. Forøvrig kan du lese en del om familien i tingbøkene for Inderøy fogderi, som ligger på nettet. Hvis du sender meg en mail på sisselbs@online.no kan jeg sende deg avskrift av skiftet etter Karen Falquorsdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
Gjest Arnt Hoem

Jeg er ny i slektsforsking. Kan noen hjelpe meg med følgende: Holger Hansen Kofoed ble gift med Mette Kristine Berg. Jeg har lest at hun døde i 1716 og at hun ble gravlagt i Trondheim .og at de på denne tiden bodde på Polset i Orkdal.Jeg finner ikke hennes slekt .Vet noen noe om Mette Kristine Berg og hennes slekt ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Fra Tingvoll kirkebok:Den 7. Novemb. 1694: 'Trolovet Corporal Olluf Knudsen Møckelgierd (og) Anne Rasmusdatter. Spons: Jon Koxvigen, Erick ibid, Anders Sollien.'Jeg fant dem ikke innført som gift.2 Advent (4/12) 1707: 'Desp. Mons. Hendrich Just Hans. Krey og Anne Rasmusdt. broh(?)'Desp. betyr at de gifta seg. Det er litt vanskelig å tyde det som står bak Anne Rasmusdtr. Kan det bety Bech(en) eller Broch? Var mor hennes en Broch?Vi vet nå i alle fall når tid de gifta seg.Den 12. juny 1713 blev døbt et svagt barn kaldet Ingbrigt hvis moder døde i barselseng, fader Erich Skysskaffer ved Kringstad.Fest Joh. Bapt. 1713: gravf. sl. qv. Ragnel Ingbrichtsdaatter Kringstad af Inderøen gield som døde i barselseng Ao ætat 37.Dette må gjelde skysskafferen Erik og hans kone som bodde på plassen Husan under Kringstad, se Tingvoll b. 2, s. 551. Der er de to ikke nevnt. De var trolig fra Inderøya og kanskje kommet hit gjennom Kreyfamilien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John H. Aarønes

Takk nok ein gong Jonny. Det er flott å få nye opplysningar. Då eg etterlyste Anne Rasmusdatter og Olle Knudsen ante eg ikkje eingong kvar i fylket dei kom frå.Ellers går eg ut frå at innlegg 46 skulle vore i ein heilt annan debatt - eg har diverre ikkje kjennskap til desse personane og kan ikkje hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgeir Kvalvaag

Arnt og John H (46) + (48):Mette Kirstine Berg var først gift med Anders Polset. Da han døde, giftet hun seg med den seinere major Holger Hansen Kofoed.I sitt første ekteskap hadde hun sønnen Gunder Richard som tillegges Kofoed-navnet etter stefaren. Og denne Gunder Richard Andersen giftet seg med Karen Elsebe Krey, datter av Henrik Just Krey og Gjertrud Arensdatter. Gunder kjøpte i april 1753 Vågosen i Aure på auksjon. Ihvertfall etter det jeg har notert etter 'Ein byllaupstale frå 1825.' (ÅNH 1949.)Så alt henger nesten sammen med alt. Selv om jeg i øyeblikket ikke vet mer om frk. Berg. Hilsen Torgeir.PS til Arnt: Hvor kommer Hoems-navnet fra? DS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.