Gå til innhold
Arkivverket

[#34846] Mititär rullar för Min farfar Christen Bernhard Akkim Christoffersen

Gjest Lydia Nilsson
 Del

Recommended Posts

Gjest Lydia Nilsson

Min farfar föddes i Sortland d. 16.8.1874. Han har gjort militärtjänst antingen i Sortland eller i Bergen, Hur ska jag finna detta Tacksam för svar Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Hvor ble han konfirmert? Det var innberetningen om mannlige konfirmanter som ble lagt til grunn for innkalling til sesjon. Dersom han ble konfirmert i Bergen, skal den akruelle sesjonsrullen være å finne i Statsarkivet i Bergen. Dersom han ble konfirmert i Sortland, vil det være naturlig å rette spørsmålet til Statsarkivet i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hej Yngve! Jag vet inte var han blev komfirmerad, det verkar som alla papper runt hans person har försvunnit, av en händelse satt det en liten remsa med hans namn på arkivet i Malmö men pappren var borta. Jag fann honom i adresskalendern i Malmö. Finns det liknande i Norge. Istället för telefonkatalog fanns det adresskatalog. Det som jag har är ett hinderslöshetsintyg , där står att han är inflyttad fr. köpenhamn till malmö med ett betyg fr, Sortland utfärdat 11.5.1897. at han inte är bunden till äktenskap Han är född 16.8.1874. Kanske har han då gjort sin militärtjänst i Sortland. Jag har inte funnit honom i Köpenhamn. Jag är tacksam för all hjälp där jag kan söka honom. Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Hejsan Odd! Jo det är han jag söker och nu vet jag också att han blev komfirmerad i Sortland år 1890. Efter denna tid, framtill 1900 vet jag inget. Han kommer med ett betyg från Sortland till Malmö Sverige, där det står hit inflyttad fr. Köpenhamn 12.12.1900.ej återfunnen i kphmn. han är redan då trolovad med min farmor den 24.11.1900. Har ett visitkort med båda deras namn. Han ämnar gifta sig med min farmors och Christens namn fast att han där använder sig av namnet Bernhard som han också heter. Jag har funnitett hinderslöshetsintyg i min farmors födelseförsamling. De gifter sig aldrig men får tvillingar födda 1901 i Juni. Farfar Christen flyttar till Paris 1903 han hade sagt att han skulle komma tillbaka, det gjorde han aldrig Där slutar det jag vet om min farfar. Kan någon hjälpa mig vidare mvh. Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lydia Nilsson

Det blev lite fel formulerat i ovanstående mail. Han ämnar gifta sig med min farmor och jag har ett visitkort med båda deras namn, Här använder han namnet Bernhard som han också heter. Är det någon som vet något om honom eller hur jag kan söka för att ta reda på. NÄR LÄMNAR HAN SORTLAND. Det kan vara det intyg som jag har ...utfärdat i Sotland 11.5.1897 där han ikke är bunden till äktenskap. Det är enklast när man kan följa honom hela vägen, fr, Sortland. Men hur finner jag honom i Paris. Fler tips är jag tacksam för. All hjälp överhuvudtaget önskas och jag är jätte tacksam för alla som hör av sig. Jag är inget bra på släktforskning men jag lär mej. Mvh Lydia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.