Gå til innhold
Arkivverket

[#34849] Bygdebok for Vefsn, finnes det?


Gjest Lill Juelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Sund

Hei!Arnt O. Åsvang har også skrevet boka Auslifolket. Har den også heime nå.Det som omhandler Lars og familien er i grunnen samme historia som over der står datoen 16.sept. 1875 for den tragiske hendelsen og det står videre at barna ble i første omgang tatt hånd om av naboene, men serere satt bort. Der står også at barneflokken var stor.Alfred kunne kanskje ha bodd hos samene en tid.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Utrolig dramatisk for barna - og sikkert for Lars Jørgen. Jeg får umiddelbart en sterk sympati for den uvanlig ansvarsbevisste og selvoppofrende Alfred, som faktisk også mistet sin unge kone etter 14 år.Historien er så spesiell at den nesten virker oppdiktet, men livet var nok adskillig mer dramatisk i disse strøkene enn jeg/vi har forstått.Det du sier om at naboene tar seg av barna, virker jo sannsynlig for meg, sikkert også samer. Det må være mye godt i folk nordpå!Men at ungeflokken skulle være stor!!!?? Hvor kan man få kjennskap til husstanden i 1874/75/76 mon tro? Jeg kjenner kun til to barn, Leonhard på 4 og Alfred på 8. Henriette hadde imidlertid fått et barn med Mikal Andersen 21.12.1864, Paul Kristian Mikalsen, han var kanskje der.Du skulle vel ikke ha scanner eller kopimaskin og evt kunne sende meg en kopi av det som står i Ausliboka? Jeg har fax.Igjen - hjertelig takk for den flotte hjelpen!Hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Du skriver at kona heter Henriette, men Åsvang kaller henne Marie Pedersdatter. Hvem av dere har rett. Jeg regner med at Åsvang har brukt kirkeboka og folkesagn som grunnlag for sin beretning.Folketellinga 1875 er Lars Jørgen enkemann og har sønnen Leonhard hos seg som er f. 1871 i Vardø by og sogn. Tjenestepike Hendriethe Thoresdatter f. 1847 Vevelstad og hennes sønn Ludvig Theodor Nilsen 1871.Jeg vet ingen annen råd enn at du får finne ut hvor han har bodd og så se hvor mange barn du finner.Du får begynne i Vefsen og Vardø der vet du jo han har bodd.hvis du tar kontakt kan jeg legge kopien fra Auslia som vedlegg i e-posten.Min e-postadr: sol.sund@alstahaug.online.noHilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Ja, man kan sagtens skvette av disse dataene. Alfreds mor er Henriette Marie Paulsdatter, hennes far heter Pedersen - fra kirkeboka. Hun er født 30.01.1843. Alfred er født i Vardø by. Lars Jørgen og Henriette bor begge der før de får barn sammen og gifter seg. Leonhard er født av foreldre med samme navn og data og de bor da i Hamingberg i 1971. Jeg vil gjerne høre hva andre har å si om dette med bruk av Paulsdtr og Pederdtr - og 'sen'. Er det sannsynlig at dette kun er forveksling - og at Henriette har blitt kalt Marie? Det var jo en viss unøyaktighet i og med at man kalte henne både Marie og Mette i Vevelstadboken.Takk skal du ha, Solveig! Jeg tar kontakt på email.Mvh Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Har sittet og sett i skifter fra Tjøtta og på Grytåga finner jeg skifte som jeg søkte, da måtte Lars være flyttet dit og kanskje det ble skiftet da han skulle gifte seg igjen. Her er det bare nevnt 2 barn og den sønnen som hun hadde fra før. Her heter kona Henriette og Paulsdatter til etternavn. Kanskje Åsvang skulle krydre historien litt og lage mange barn.Grytå 1880. Henriette Marie Paulsdatter, hovedperson, Lars Jørgen Andersen ektefelle, Paul Christian Mikalsen 14 år, Alfred Konrad Larsen 9 år og Leonhard Hilmar Larsen 7 år.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lill Juelsen

Skiftet må nok være i 1878 etter alderen på barna å dømme, bortsett fra Alfred, som nok er liten for aldren. Lars Jørgen gifter seg imidlertid med Birgitte Sofie Larsdatter fra Grytaa den 23.11.1879.Tusen takk for all hjelp alle sammen. Det har vært intet mindre enn storveies!!! Har noen noe å tilføye er også min email: lill.juelsen@c2i.net.Med vennlig hilsen Lill

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!Skifte er i 1880 på Grytåga, fra skifter fra Tjøtta av Svein Edvadsen 1846-1880, s.14. Det er nok barnas alder som er feil, den er nesten aldrig rett i skifter, folketellinger o.s.v. Man må nok til kirkebøker for å finne folk døpt for å få den rett alder.Fant nettop en som det sto i et skifte at han var 106 år, men da jeg fant han døpt så var han tett på 100 år. Så alt må sjekkes.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.