Gå til innhold
Arkivverket

[#34851] Navnet Jokum / Jochum/ Jockum - opprinnelse ?

Gjest Helge R. Naess
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge R. Naess

JOCHUM ?Jeg interesserer meg for en mann med dette navn, (ref.: i Kvikne/Innset ca. 1635) men er det et navn av norsk opprinnelse ? Det kan vel kanskje ganske enkelt ha vært en forvridning av Joakim som visstnok finnes i flere land ? Mine tyske arkivforbindelser i Magdeburg syntes ikke å være fortrolig med navnet da jeg var der i sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Takker for svar. Ja, jeg pekte jo på Joakim som en mulighet. Men i hvilke land ble formen Jochum brukt ? (i Norge bare av innflyttere ?) og mine kompetente venner i Tyskland kjente den visst ikke, hvilket forundret meg. Holland/Belgia ? Sverige ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Det finnes iallfall som Jochum i Danmark - en barnesang/regle har det som det ene av to typiske navn. Desverre vet jeg ikke hvornår sangen er fra, men se fx om denne navneformen finns på mormonernes hjemmeside/FamilySearch.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Ove Hattrem

Formen Jokum ble slett ikke brukt kun av innflyttere, men er den formen av navnet (Joakim) som hadde størst utbredelse i Norge i etterreformatorisk tid.Navneformen Jokum ser ut til å ha gått av bruk, men lever i patronymikonene Jochumsen (særlig kjent fra Agder), Jokumsen og Jocumsen.Dette ifølge ''Norsk personnamnleksikon''.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

I Ofoten har jeg inntrykk av at navnet Jochum var vanlig frem til ca. 1850. Da gikk man over til Joakim.De fleste Jochumers barn, hetter Joakimsen og Joakimsdatter til etternavn vis de er født etter 1850.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Möjligen intressant - har själv aldrig tänkt på att namnet har med Jehova att göra; På hebreiska 'Jehoiachim 'Gud skall upprätta' (dessutom skall det vara ett streck över a:et, vad det nu kan betyda..) (Källa: Otterbjörk) Vänligen, Olle Elm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Jochum ble stor sett kun anvendt i Norge av innvandrerbefolkningen med (neder)tysk bakgrunn (første generasjons innvandrere og deres etterkommere). Meget senene, f eks på 1800-tallet, kan navnet gjerne ha hatt en videre utbredelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Siden det er henvist til Norsk personnamnleksikon, bør dette verkets svakheter også nevnes: boka har knappest noe empirisk grunnlagsmateriale fra de norske kjøpstedene før folketellingen 1801, og fra årene 1600-1800 er grunnlagsmaterialet i det hele kun fra bygder, til dels spredtliggende bygder (samt noen sentrale, som hele Trøndelag 1645). Men leksikonet har ikke empirisk grunnlag i nedslagsfeltet for f eks navnet Jochum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Jeg takker for svar og önsker Gledelig Jul for alle vennene i Digitalarkivet.PS: Etter Tore Vigerusts svar (10) er det vel absolutt mulig at Jocum Walberg, Kvikne/Innset (se nr. 33561) var av tysk opprinnelse. Men å finne ham er vel som å lete etter en nål i en höystakk.I denne sammenheng besökte jeg isommer Landesarchiv Sachsen-Anhalt i Magdeburg, men skal skrive separat om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Robert Bjerke

Navnet Joachim brukes i Tyskland. Broren (født ca. 1945) til en venn bærer navnet. Og det var en tysk dikter i romantikkens tidsalder med navnet Achim (forkortelse for Joachim) von Arnim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Joachim blir og brukt her i Frankrike. Den förste Jochum jeg finner i min database kom fra Hagenov, Tyskland (f. ca 1630-40). Ellers har jeg og blant mine barnebarns aner, Jochum fra Danmark. Som alle navn av bibelsk opprinnelse, er det vel spredt over hele Europa med forskjellige skrivevarianter. Lenkemvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Her er litt om Jochumene: Lenke Illingen som det henvises til, ligger i Saarland. Kan det være et navn som også finnes i Nederland? Er det utenkelig at Jochum kan være et slektsnavn som i Norge er blitt benyttet som personnavn? Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Det ser ut til at de omtalte Jochumer i innlegg 16 kan spores tilbake til Schröcken (litt syd for Obersdorf) på 1600-tallet. Men nå har jeg kanskje brakt temaet langt ut på viddene. IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Petter F. Vennemoe

Her er noen notater på tidlig bruk av dette navn i Norge: Jokum Clausen fra ukjennt sted, trelasthandler, begravet Christiania 03.12.1654, hans etterkommere inkluderte en del med bruk av dette navn, blandt annet Jokum Tønnesen Unroe. Videre Joachim Friedrichsen Budde, Løytenant til hest, død i Moss 01.11.1670, har notert at denne var fra en slekt i Estland. Etterkommere her inkluderer en Jokum Fredrik Skaktavl født ca. 1691. En Kaptein i Trondhjem Jokum Fredrik Jonstrup var født omkring 1690 i Aurskog, Akershus, dennes far Hans Olsen Jonstrup ser ut til å være kommet til Norge fra Danmark ca.1682. Har en del 'løse' Jokumer på det indre Østland, som jeg har har forsøkt å knytte opp mot disse personer. Petter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest knut fasting

En av Wessels største komiske fortelling, er Herremanden. Her forteller han om en godseier som kommer til helvete fordi sønnen har brukt opp hele formuen hans på kvinner og spill. Dette fører til at han må kreve så mye penger av bøndene at han blir sendt til helvete. Her møter han overraskende kusken Jochum, som også har lidd samme skjebne. Han har nemlig stått i med kona til herremannen, og det er han som er faren til denne spille- og kvinnegale sønnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge R. Naess

Hjertelig takk for alle hyggelige innlegg, - det er utrolig morsomt å se hvor jelpsomme 'digital-vennene' er. Vi er vel alle litt 'beslektet', vi som er smittet av denne 'besettelsen'.En spesiell takk til Inger Eide for det interessante innlegg nr. 11 som jeg må studere.Dermed anser jeg denne saken for avgjort og avsluttet, og forstår at min påståtte forfader Jocum Wahlberg fra Kvikne/Innset sikkert _k u n n e_ ha vært av tysk opprinnelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Jochum navnet er også brukt på Ringerike på 16-1700 talletFra tingboka for Ringerike, Ringerike slektshistorelag og Thorleif Solbergs transkribering, som jeg har laget en database på navn,stedsnavn.Jochum Frideriksen (1670) Jochum Fredrik Jahn (1681) Jochum Fredriksen (1681) Jochum Fri(e)drich (1670) Jochum Reinert (1696) Jochum Friderich (1663-64) Jochum Olsen Lang (1699-1700)Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.