Gå til innhold
Arkivverket

[#35007] Ingebret Joensen f 1750, Aal, Buskerud

Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

Hallo alle sammen!Jeg er dessverre av den litt trege typen som nå må sette meg ned med blokk og blyant for å følge med i diskusjonen. Men skjønner iallefall så mye at både Anne Lise, Else og jeg er 'X-menninger'.Else: Har du mer bakover på foreldrene til Jon og Hermann?God helg til dere alle!Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else M. Haug Olsen

Jeg følger broren til Lukrids, Lars Knutson født 1783 gift med Ambjørg Olbjørnsdatter Dokk født 1787 Om det er skifte etter Knut Hermandson Varberg husker jeg ikke, skifter har jeg ikke sett så mye på for jeg nå andre til å lese dem. Er ikke så veldig god på skriften enda.Hvor mange barn har du på Knut Jonson og Birgit Larsdatter, jeg kun funnet Luchris født 1780 , Lars født 1783, og Ole født 1789

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har disse barna på Knut Jonson og Birgit Larsdatter:1)Lukrids døpt 1780(har du datoen?). Hun ble konfirmert i 1796, og bodde da i Lappegård. Gift ble hun i 1813 med Nils Andersen Vangen som ble døpt 06.10.1782. Nils ble konfirmert 26.10.1800, og han døde i Vikna i Trøndelag 08.03.1844. Lukrids Knutsdatter døde i Vikna i Trøndelag 20.03.1862. Lukrids og Nils med 5 barn flyttet til Vikna i Trøndelag, og hadde utflyttingsattest av Desember 1826. Jeg skal videre på deres sønn Knut født 03.01.1816. Jeg har selvfølgelig mer på Knut og hans søsken hvis det skulle være av interesse for noen.2)Lars Knutson født 1783. Han har jeg ikke som døpt, men har opplysninger om han fra Botolf Baklien. Han ble som du skriver gift med Ambjørg Olsdatter Dokk. Jeg har også 1 barn på dem: Knut Larson Sundrebråten(1812-1896)som bodde i Drammen3)Ingeborg Knutsdatter døpt 1785.Ole hadde jeg ikke, og nå skal jeg skrive han inn. Dessverre var jeg lite flink tidligere til å se datoer og tidspunkt i kirkebøkene, men nå ser jo slikt.Jeg har såvidt begynt å se på skiftene, og før biblioteket her fikk kjøpt nytt mikrofilmapparat sammen med Slektshistorielaget så jeg skifte etter vår felles ane Ingeborg Rasmusdatter som det var skifte på 15.02.1759. Hun var jo mor til Birgit Larsdatter døpt 23.12.1753. Jeg har jo senere fått utskrift, men jeg hadde nok fått større utbytte av det skiftet hvis jeg hadde ventet til nå når det er bedre apparat på biblitoket. Jeg forsto iallefall så mye som at hennes far Rasmus Johansen Løyte fra Hol var verge for barna, og at hans forretninger er skrevet en del om i datterens skifte.Jeg må også kalle meg nybegynner når det gjelder skifter, men nå når biblioteket har fått så bra apparat kommer jeg nok til å se mer av skifter på mikrofilm. Det er jo også muligheter for å skrive ut og studere hjemme, men kopiene koster 5 kroner pr.side. Kommer sikkert også til å se flere skifter for Hallingdalen etterhvert. Jeg syns det er litt spennende å se hva de eide, men sliter med forståelsen på en del av skiftene(har tatt utskrift av noen fra Trøndelag).Birgit Larsdatter og Knut Joensen ble gift i 1779 i Ål. Har du datoen for giftermålet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else M. Haug Olsen

Når det gjelder Luchris lurer jeg på om dem kan hatt to med samme navn for jeg har funnet ei som døde i Aal 1849, men dette skal jeg sjekk opp. Det vil ta litt tid p.g.a. jobbing og ferie.Lars Knutson døpt 29.06.1783 konf. 22.07.1798 gift 29.11.1811 /29.04.1811 her har jeg skrevet feil på ett av stedene i papirene mine skal se etter når jeg kommer til Kongsberg.beg. 18.08.1870 Aal Ambjørg Olbjørnsdatter Dokk døpt 02.08.1787 konf. 03.11.1805 beg 13.07.1839 AalOle Knutson døpt 17.06.1789 konf. 07.10.1804 død 06.11.1825 beg 16.11.1825 Aal vet ikke om han var gift.Har du noe mer på Ingeborg døpt 1785?Når det gjelder barn til Lars Knutson 1783 og Ambjørg Olbjørnsdatter Dokk har 5 barn og deres koner. Det er kun et av barna som blir i Aal alle de andre flytter ut. Hvis noen av dere ønsker noe om disse kan sende det jeg har.Nå må jeg sette meg ned å se gjennom de opplysingene som er kommet fram her.Tusen takk for alle nye opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Syntes det er hyggelig at emne nå også hjelper andre videre. Dessverre har jeg ingen hjelp å komme med når det gjelder Birgit Larsdatter og Knut Joensen. Min ane var jo Knut's bror Ingebret. Her kan jeg hjelpe med etterkommere om det er av interesse.Jeg har som Anne lise, ikke hvert flink med kilder i begynnelsen. Jeg har at Ingebret og Knut har en bror til, Torkil født 1746???, Kan dette stemme. Har dere funnet flere søsken?Finnes det flere opplysninger om Knut Hermandson Varberg født ca 1675 beg. 24.05.1751 Aal 76 år Mor Marte Østensdtr.?Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Kristin: Jeg har iallefall Torkild Jonsen døpt 1746, og har notert at familien da bodde i Lofthus. Siden Tor Waraberg ikke har skrevet om denne Torkild så kan det være at han ikke hører til i denne familien. Ser at Tor Varaberg har skrevet at Knut og Ingebrigt også hadde en bror som het Asle født eller døpt 12.06.1756. Denne Asle døde i 1790-årene, og var sannsynligvis ugift(hentet fra bygdeboka for Ål på internett). Jeg har notert det du har skrevet tidligere i dette emnet om kona og barna til Ingebrigt Jonsen.Til Else: Jeg kunne tenke meg å få opplysninger om kona og barna til Lars Knutson, og av en eller annen grunn mistenker jeg noen av Lars sin etterslekt for å ha flyttet til Rødøy på Helgeland(hvor jeg har andre aner). Jeg har ikke notert noe når det gjelder dette, men de jeg mistenker her dukker opp i kirkebøker og folketellinger for Rødøy. Det er mulig jeg er 'helt på jordet'. Jeg har jo om sønnen Knut født 1812, og han dukket opp en bok jeg lånte en gang. Jeg prøver jo å få med en del etterkommere av søsken av aner, men det blir for omfattende hvis jeg skulle ta med alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Anne Lise: Litt på siden av dette innlegg, men skulle det i din leten etter aner på Rødøy dukke opp Anna Sofie Kaspersen f 18 sep 1879 Rødøy, giftet seg med en som heter Hognerud, så er jeg interessert,Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else M. Haug Olsen

Til Anne LiseLars Knutson Sundre født 1783Ambjørg Olbjørnsdotter Dokk født 1787Deres barn1 Knut Larsen Sundre født 1811 døpt 06.01.1812 konf 07.12.1829 Aal gift 21.11.1841 død 30.06.1892 beg. 05.07.1892 Bragernes, Drammen Han flyttet først til Eiker og vidre til DrammenKone Maren Antonette Christoffersdtr født 18.06.1816 døpt 04.08.1816 konf. 02.10.1831 død 07.11.1887 beg. 12.11.1887 Bragernes, Drammen2 Kari Larsdatter Sundre født 29.09.1814 døpt 08.01.1815 konf 28.09.1834 Aal gift 07.01.1836 død 08.12.1886 beg. 21.12.1886 EikerMann Ole Olsen Klomre (Komli) født 10.06.1814 døpt 31.07.1814 konf 11.06.1832 Veggli i Numedal død 24.09.1886 beg. 02.10.1886 Eiker Disse bor på Homlebekk, Eiker mine aner3. Olbjørn Larsen Sundre født 12.01.1817 døpt 23.11.1817 konf 19.10.1834 Aal gift 13.05.1849 død 22.04.1885 beg. 02.05.1885 Kongsberg Han flyttet først Drammen og vidre til KongsbergKone Grethe Torine Olsdtr født 07.06.1820 døpt 25.06.1820 konf 12.10.1834 Efteløf, Sandsvær død 31.05.1865 beg. 10.06.1865 Kongsberg4 Ole Larsen Sundre født 25.07.1821 døpt 18.08.1821 konf 29.03.1845 Aal død 10.06.1889 beg. 14.06.1889 Eiker5 Lars Larsen Sundre født 03.02.1825 døpt 13.08.1825 konf 18.10.1840 gift 17.05.1850 død 25.04.1909 beg. 06.05.1909 Aal Bodde på BraatenKone Magrethe Pettersdatter født 17.03.1828 døpt 27.04.1828 konf 06.10.1844 død 13.07.1913 beg. 19.07.1913 AalEtter det jeg kan se er ingen flyttet til Rødøy på Helgeland, noen av barna deres kan jo ha flyttet dit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei! Jeg har funnet boken 'Slekt skal følge slekters gang' fra 1961 på biblioteket.Den er. skrevet av Olav Kolbjørnson Opsahl.Boken starter med Jon Knudsen Varberg, og inneholder mye om bl.a Knud Joensen og Birgit Larsdatter og deres etterkommere!:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Haug

Hei Kristin. Else Marit er på ferie hun kommer hjem om 14 dager og da skal jeg be henne og gå på siden din. Og lese det du har skrivi. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Takk til Kristin. Den boken skal jeg før eller senere prøve å få tak i. Også takk til Else for informasjonen om barna til Lars Knutson Sundre og Ambjørg Olbjørnsdatter Dokk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Else Marit Haug Olsen

Hei Anne Lise I innlegg nr 19 har du skrevet at Jon Knutsen og Anne Knutsdatter Skattebøl har en sønn Torkild døpt 1746 jeg har vært på Statsarkivet på Kongsberg idag men fant han ikke. Hvor har du funnet han? jeg kan jo ha oversett han.Jeg har også sett gjennom boken Slekt skal følge slekters gang, den var veldig o.k. å lese, men må nok låne den på biblioteket for å få mere ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Det er flere år siden første gang jeg hadde kirkebøkene for Ål på fjernlån, og jeg kan ha lest feil i kirkeboka. Det var vel høsten 1999, og da jeg hadde kirkeboka senere var det vel ikke denne grenen jeg holdt på med. Jeg har blitt bedre til å lese 1700-tallets kirkebøker etterhvert, og jeg ser jeg ikke en gang har fått med datoen for når han ble døpt i 1746. Så det er mulig han skal strykes som bror av Knut og Ingebret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Kristin: Har du skrevet opp hvem som var faddere til min ane Knut Jonsen i 1753, og broren Asle døpt i 1756? Vet ikke når jeg får lest den boken du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Jensen

Hei!Jeg har ingen faddere, men hvis du er interessert kan jeg sende deg hva jeg har skrevet ned om etterkommere utfra boka.Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja jeg vil gjerne ha de etterkommerne som står i boka, men hvis det blir for mye å legge inn her så kan du jo sende informasjon til meg privat på: anlih@online.no.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei igjen!Kan gjerne legge det ut her til glede for flere, men flere av etterkommerne lever idag, så jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forholde meg til det. men på en annen side ligger jo opplysningene til full offentlighet for alle på biblioteket.Synspunkter om dette?:o) Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Grønna Brataker

Det er litt annerledes med opplysninger på nettet enn opplysninger i en bok. Det er i følge reglene ikke lov å legge ut informasjon om levende personer her. Du kunne jo både sendt opplysningene til Anne Lise på e-post og lagt dem ut her, bare at du fjerner opplysninger om levende først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ved nærmere ettertanke så låner jeg heller boken selv før eller senere, så slipper vi problematikken med nålevende. Jeg gir jo heller ikke fra meg opplysninger selv om nålevende annet enn navnet, men ellers gir jeg gjerne opplysninger om etterkommerne til datter av Knut Joensen(Lukrids og dennes ektemann Nils). Nils og Lukrids flyttet jo til Vikna i Trøndelag i Desember 1826 og kjøpte gårdpart i Rørvik der, og jeg regner med at det ikke er med noe særlig om disses etterkommere boken. Jeg skal videre på sønnen Knut født 03.01.1816, og jeg kan jo si at han og kona Berit Johanne Nicolaysdatter(ca 1816-07.04.1844) hadde 2 døtre:Min tippoldemor Lovise født ca 1840 i Vågan i Lofoten og gift med Ole Kristian Mikkelboerg Pedersen(født 02.09.1835 på Træna på Helegalnd) og Anna Nicoline født 02.03.1843 i Vågan og gift på Hemnes på Helgeland med Nils Guttormsen. Jeg har selvfølgelig mer om etterkommerne til Lovise Kristine som døde ca 1925 som bodde på Helgeland som voksen(bla. Lurøy,Rødøy og Alstahaug) Knut Nilsen dro fra Vikna til Vågan i Lofoten i ca 1837-38, og ble der gift med Berit Johanne i 1840. Etter at hun døde dro han og døtrene tilbake til Vikna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Marit Haug Olsen

Far Jon Knutson Vareberg Mor Anne Knutsdtr Skottebøl Ingbret Jonson født 1750 døpt 13.01.1750 Faddere Ole Olsen Rud, Jon Larsen Qvindegard, Henrik Ingebredtsen Hus, Margit Olsdtr Qvindegard og Luchrits Knudsdtr. NosDet ser ut som de bor på Qvindegard når Ingbret blir født.Knut Jonson født 1750 døpt 13.01.1750 Faddere Ole Halvorsen Myregaarden, Thore Hov, Asle Ulshagen, Birgith Hendriksdtr. Hov og Kari Ingebretsdtr.Asle Jonson født 1756 døpt 12.09.1756 Faddere Ole Aslaksen Hov, Syver Skottegarden, Ole Halvorsen Lexvold, Liv Knutsdtr Kolbiønstøelen og Helga Mikrlsdtr. Når Ingbret og Knut blir født bor de på Varberg.Er det noen som vet om de har bodd på Rime, jeg fant en Ole født 1746, men er velding usikker om det er dems barn. Fadderene er Vilhelm Knudson, Henrik Ingebretsen, Sissel Rime, Helge Rime og Lucris Knudsdtr. Nos

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Hei!I boka 'Slekt skal følge slekters gang' oppgis det at Lukrid's bror Lars Knudsen Sundre, f. 1783 i Aal, brukte navn som Ellinggaard, Rime,Doch,Luxengaard, Sundre, Lofthus.Din Ole er født i 1746 og Lars bruker jo navnet etter 1783. Om det er noen sammenheng vet jeg ikke. Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Else Marit: Jeg har iallefall ikke noe om at Jon Knutson bodde i Rime, men han kan ha bodd der med familie for det. Det jeg har på Jon står i innlegg 29 her. En av fadderne som du nevner på Ola i 1746 her er Helge Rime, og det er nok min ane på en annen gren Helge Syverson søre Rime som døde i 1747. Tror ikke hverken han eller kona Ambjørg Olsdatter(født i Sundre) kan være slekt med våre aner Jon Knutson eller hans kone Ane Knutsdatter SkattebølAnne Knutsdatter Skattebøl hadde jo en søster som het Lukrids Knutsdatter født 1712, men hun var ikke i Nos ifølge notater. Hun var gift med Ola Olsson Søre RimeTil Kristin det jeg har på Lars Knutson er: Lars kjøpte Åsegarden-Sundre, men jeg vet ikke når. I 1819 kjøpte han Bygnadsluten som var en del av Sundre for 3200 spesidaler, og senere har Åsegarden-Sundre fulgt Bygnadsluten. Han lånte 1400 spesidaler hos Ola Olbjørnson Dokk og 25 spesidaler i Norges Bank. I 1825 gikk han konkurs, og Bygnadsluten ble solgt til Ola Olbjørnson Dokk på auksjon. Gården gikk enda en gang på auksjon i 1830, men Lars fortsatte å bo på Sundre og han krevde den nye eieren av gården for kår. Til slutt fikk han 60 spesidaler og en ku, og oppga kravet om kår. Lars var gift med Ambjørg Olsdatter Dokk, og denne Ola Olbjørnson Dokk var kanskje hans svigerfar(????). Jeg har mine opplysninger fra Nye Ål Bygdesoge fra internett, og fra Botolf Baklien privat i brev for noen år siden. Han kan jo ha bodd på de andre gårdene som du nevner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.