Gå til innhold
Arkivverket

[#35011] Til å stole på ????


Gjest Svein Arne Opdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Svein Arne Opdal

Som fersk slektsintressert er det spennende å finne andre slektsforskeres anetavler lagt ut på nettet, og ofte finner jeg tavler som går 1000 år og kanskje enda lengre tilbake i tid. Er det mulig med en viss grad av sikkerhet å komme så langt bakover ?. Det som videre slår meg er at disse gamle anetavlene ofte har tilknytning til våre gamle vikinger som vi kjenner fra historien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det er vel bare en knapp håndfull av slektslinjer som kan spores så langt tilbake i Norge.En god tommelfinger-regel for slektsinformasjon (og for så vidt annen informasjon) du finner på nettet: Er det ikke kildehenvisninger der, glem hele greia! Er det med kildehenvisninger, vær kritisk! Sjekk og dobbeltsjekk kildene selv før du evt. videreformidler informasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Larsen

Jeg vil ikke lagt for mye i disse tavlene. Noen som gransker slekta si, har som mål å komme til Harald Hårfagre. Jeg vil si at målet bør være å finne sine forfedre, og å sette pris på dem.Når det gjelder riktigheten av disse linjene, er det mye usikkerhet. Generelt er usikkerheten stor fra tida før kirkebøker. Mange antakelser er gjort i en slik presentasjon.Finn dine egne slektninger (aner) tilbake til kirkebøkenes begynnelse først. Tilbake hit har du mange tusen aner du kan finne. Dette gir deg mye mer glede en enkelte anerekker som strekker seg til vikingetiden.Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Enig med innlegg (3).Vi har alle nok av feil i anerekkene våre. Derfor ingen grunn til å konstruere linjer tilbake til de gamle vikingkongene, noe som vil gi enda flere. I dag regner man med at 1 av 10 vokser opp med feil biologisk far.Var vel omlag det samme forholdet før i tiden. Kirkebøkene inneholder jo side opp- og side ned med *uægte* døpte. Mon tro hvor mange husmannsønner eller soldater som fikk betalt for å ta på seg farskapen? Ingen tør vel påstå at anesirkelen sin er feilfri?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.