Gå til innhold
Arkivverket

[#35020] Petter Dass Jørgensen Agersborg

Gjest Odd Andreas Sørgård
 Del

Recommended Posts

Til Solveig (25): En del av min slekt har dype røtter i Vefsn, men ikke noe slektskap til Agersborg (som jeg vet om da). En av mine interesser er heraldikk, men i tilknyttning til Helgeland er dette en lite benyttet ressurs. Derfor har jeg fått tak i bilde av våpenskjoldet til PDJ Agersborg, med tanke på å skrive en liten artikkel om det i Heraldisk Tidsskrift, Våpenbrevet eller Årbok for Helgeland.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Odd Andreas!Det hørtes flott ut, jeg håper du skriver noe om dette. Jeg har aldri tenkt at det kunne finnes noe slikt, men så har jeg jo arbeid lite med denne grenen av slekta til min mann.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Solveig (27): Heraldikk er et spennende felt som er nært knyttet opp mot genealogi. Og det er grunnen for mitt spørsmål i innlegg 21. Jeg vil gjerne finne ut om det er tradisjon for våpenet i seglet etter Petter DJ Agersborg. Derfor lurer jeg på om kun han førte det, eller om andre i slekten også har ført noe lignende våpen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Her er det jeg fant i dag: 'Codem die Baptist Lensmannen Jørgen Nilsen Agersborgs barn Petter Das' som ble døpt Maria Besøgelsesdag 1714, og det vil jo si 02.07.1714. Begynnelsen her har jeg skrevet av som det sto i kirkeboka.Jeg fant også 2 brødre av Petter Das:-Alexander som var 7 1/2 år da han ble gravlagt den 30.Mars 1718.-Hieronimus døpt Feria 2 da paascatos 1716, men her står det ikke noe om Hieronimus Greve.Jeg fant ingen flere søsken, og så fra kirkeboka startet i 1712 til og med 1722. Hvis moren ble født i ca 1674 var hun 48 år i 1722, og derfor er det vel lite sannsynlig at noen barn ble født etter 1722. Begynte på å se etter dødsfall på søsken av Peter, men siden jeg jo ikke vet omtrent når de døde blir det jo omtrent som nåla i høystakken hvis en skal lete fra 1712 til 1742. Jeg så vel til og med 1715, og så fant jeg jo dødsfallet i 1718 på Alexander når jeg egentlig så etter døpte.Ellers var det 2 Jørgen Nilsen som fikk barn døpt, men det sto ingenting om Agersborg. Selv om disse barna kanskje ikke var blant søsknene til Peter her skriver jeg opp denne eller disse Jørgen Nilsens barn her: -Ingeborg døpt XVIII p.trinit.1717-Birgithe Elisabeth døpt Dom.2.post epiphan 1722.Jeg kunne ikke se at det var noen Agersborg blant fadderne til disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei Anne Lise!Du er en engel, tusen takk skal du ha.Jeg tror ikke den Jørgen Nilsen som får døpte barn 1717 og 1722 er en Agersborg. Det jeg har sett av den slekta så har de vert skrevet Agersborg.Jeg har jo bare navnene på barna til Jørgen Nilsen Agersborg og Sophie Alexandersdatter Gyth fra skiftene etter dem og der er ikke Hironimus nevnt Hieronimus Greve og ikke i kirkeboka da han får døpt sine barn.Hieronimus Jørgensen Agersborg ble gift med Karen Jacobsdatter og bosatt på Åremmen i Vefsen. Der har jeg 8 barn.Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Til Steinar: Jeg har jo glemt å svare.Jeg har noen og 60 sider med etterkommere etter Jørgen Nilsen Agersborg på Rynes, men jeg har jo bare en Einar og det er min mann. Så jeg kan nok ikke hjelpe deg. Beklager.Til Odd Andreas: Det høres veldig intresant ut det du holder på med. Jeg gler meg til du får skrevet den artikkelen. Håper den kommer i Årbok for Helgeland.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til Solveig (31): Om artikkelen ikke kommer i 'Årbok for Helgeland', skal jeg nok skaffe til veie et eksemplar til deg. Det blir trolig bare en kort artikkel, men når den er ferdig vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Til Solveig: Det er bare hyggelig å kunne hjelpe. Jeg ser jeg har skrevet faddere på Petter Das som ble døpt 02.07.1714, men merkelig nok var det kun 3 faddere: Oluf Broch, M.Peter Das og Erik Jørgensen. Dessverre manglet gårdsnavn i kirkeboka på fadderne. Jeg skrev dessverre ikke fadderne på Hieronimus som ble døpt i 1716.I tillegg er det også ført en fedej(??)som var Maren Helene Resenia. Det nærmeste jeg kommer som forklaring på Fedej i 'latinsk-norsk ordbok' av Cappelens forlag er feder som betyr det samme som foder: Avtale eller pakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det skal stå noe om lensmannsslekten Agersborg i 'Norske lensmannsslekter' (1994) av Olav Nordstoga. Dessuten er det 'Litt om slekten Agersborg' (1983) samlet av Wilhelm Agersborg. I disse bøkene kan en vel finne mye relevant informasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lånet 'Litt om slekten Agersborg' (1983), samlet av Wilhelm Agersborg, rett før jul. Der oppdaget jeg at feilen 'Petter Dass Jørgensen Agersborg, født i 1704 på Rynes , død i 1770' stammet fra den. Så denne boken er ikke helt korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Hei!I 'Personalhistorie for Bodø By før 1881' av Arvid Støver. s. 75Står det at Sophie Agersborg f. 1754 d. 21.jan.1811. Ugift. Skifte etter henne var jo på Bodø Prestegård 1811. (Datter av Peter Dass Jørgensen Agersborg lensmann på Rynes). Etter som hennes søsken er nevnt i skifte må jo det være den Sophie som jeg mener.Her står det hun er f. 1754, men hun ble jo døpt 1.sept 1748 i Dolstad kirke.på s. 75Er det også ført opp en Peder Dass Agersborg f.? g.m. Elisabeth Margrethe Gram f.? Barn: Nicolai Andreas Mørch f. 8/2 1788.Er det noen som vet hvem denne Peder Dass Agerborg er?Hilsen Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solveig Sund

Peder Dass Agersborg og Elisabeth Gram var ikke gift.Det er skifte etter Elisabeth Margrethe Gram Rygh, madam, Stavnes i Folda 1794 g.m. Carl Rygh gjestgiver Stavnes i Folda. De har sønnen Eiler Marcus Carlsen Rygh 12 uker.Og sønn av avdøde Nicolai Andreas Mørk Stavnes i Folda 7 år. 'NB. Barn avlet forhen uden ægteskap'.Solveig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...

I 'Norske Lensmannsslekter' av Olav Nordstoga er lensmennene av Agersborg-slekten beskrevet. Om Petter Dass Jørgensen Agersborg står det blant annet at han ble født i 1714 og døde i 1797. Videre at han var lensmann fra 1741 til 1794. Gift 1. gang med Maren Larsdatter Hass, 2. gang i 1759 med Karen Knutsdatter Rødøyen. Dette stemmer overens med de opplysningene som er kommet fram i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.