Gå til innhold
Arkivverket

[#35072] Opphav til Inger Pedersd. og Erik Samuels. Blomvikrabben, Sula, Møre og Romsdal

Gjest Kjartan Brastad
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjartan Brastad

Ungkar Erich Samuelson Blomvikrabben på Sula i Borgund giftet seg 1761 med pike Inger Pedersdatter Wadset. De bodde på Blomvik Rabbens Houg 1760 - 1770 og fikk der barna Sara, født 1761, Ingebrikt, født 1764, Peder, født 1766, og Sæmund, født 1769. I 1777 bor familien på Djuvik i Borgund. Sara og Ingebrikt er da døde. En ny Ingebrikt blir født 1777. Fars navn oppgis da til Erik Sæmundsen Djuvik. Inger dør 1790, 55 år gammel. Eriks død har jeg ikke funnet. Mitt spørsmål er hvor Erik og Inger kommer fra? Eriks far er oppgitt til Samuel ved giftermålet. Erik Samuelson er også brukt siden, men det at han kaller en sønn Sæmund, og at han selv er kalt Erik Sæmundson i 1777 gjør at jeg er usikker på om faren het Samuel eller Sæmund. Så vidt jeg husker bruker også kirkeboka de samme navnevariantene slik at dette ikke er en feil som har oppstått seinere. Den eneste Erik jeg finner fra dette området som kan være aktuell er Erich Samuelson Valderhaug, døpt 5/3 1741, med far Samuel Persson Valderhaug. Inger har ved giftermålet etternavnet Wadset. Jeg finner ingen aktuell Inger på Vasset i Borgund. Hvis hun var 55 år i 1790 burde hun være født ca 1735. Hvis hun stammet fra Borgund kan Inger Pedersdatter Grytten, født 1734, være en aktuell kandidat. Hvis vi legger inn en feilmargin på ca 5 år finnes det også en Inger Pedersdatter i Søeviigen og på Ryssæt. Er det noen som vet noe mer om opphavet til Erik og Inger, eller som kan si noe om de personene jeg har funnet som mulige kandidater er de riktige personene jeg søker. Hilsen Kjartan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.