Gå til innhold
Arkivverket

[#35119] Gardsbilete i 1900-teljinga

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Arne Langås

Jeg har også vært borti noe liknende som innlegg 24. I 1716 Åsen har jeg lagt inn bilder av flere bruk. Ett av disse er Vollaplassen (Voldplads) (Lenke). Det bilde og de opplysninger jeg la inn der, har også havnet under to andre bruk, Voll (Vold) og Vollabakken (Voldbakken). Det er mulig dette er det som skjer når 'heile garden' er avkrysset, men dette må i såfall ha skjedd i vanvare. Er det mulig å få fjernet bildene fra Vold og Voldbakken?Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Nå har jeg lagt inn enda et bilde. Også her spredte det seg til flere bruk, selv om 'berre bruket' var avkrysset. Bildet ble innlagt på alle bruk med samme gårds- og bruksnummer. Det siste var innlagt i 1716 Åsen, på plassen 'Aavikstykket' (gnr. 'under 79', bnr. '1'). Bildet skulle bare gjelde Aavikstykket, men har også havnet under Saltbuen, Aavikstuen og Aavikbakken, alle med samme gårds- og bruksnummer.Gjør jeg noe feil, eller er det en feil i systemet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg forsøker å legge ut et bilde av Klavenæs, br.nr. 13-20 i Sandar, Vestfold, men kommer ikke lenger enn til 'Legg på plass biletet' Jeg klikker på den, men bildet blir ikke lagt ut. Er det noe jeg gjør feil? Det ligger allerede et bildet på denne gården, men det er vel mulig å legge ut flere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Arne: Slik det no er blir biletet lagt ut for alle hushald med same bruksnummer. Kanskje det ikkje er ein god ide?Else: Eg har litt vanskar med å vita kva som skaper denne situasjonen. Eg skal finstudera i programmet så snart eg rekk på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Truls Songstad

Jeg prøver å legge inn bilder og tenkte det skulle være kurrant? Men det er det ikke. Når jeg trykker på 'Legg på plass bilete' får jeg opp denne meldingen: Unhandled Exception: Fileupload: No FieldInfo Hva gjør jeg feil tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

Hei! Det ser ut til at jeg har gjort en feil når jeg la ut et bilde under Aure. Bildet gjelder gardnr 21, bruksnr 8, men skal kun stå under gardsnavn Todal. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solvår Nergaard

For ordens skyld: Jeg har nå lagt ut bilde av alle Todalsgårdene. Bildet jeg siktet til var det av en enkelt gård kalt 'Pe-stua'. Mvh Solvår

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg hadde det slik at bilete lagt ut som på bruket vart lagt ut på alle med same bruksnummer. Det har eg retta slik at det no berre blir lagt ut på det hushaldet det blir lagt inn frå. Og så har eg retta hos deg, Solvår. Men eg gjorde først ein feil, dermed KAN det no ha gått galt. Kan du kontrollerra og medla attende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Går inn i FT-1900 Nøtterøy og velger 'Vis gardar med bilete'. Det blir 11 treff, men når jeg blar videre fra de ti første får jeg ikke frem det 11. treffet slik jeg hadde forventet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Godt nyttår!Vedr. innlegg 35 (Oldervoll): Felles bilde for alle hushold med samme bruksnummer er ei god løsning for bygårder, men kan slå merkelig ut på landsbygda. Flere husmannsplasser under samme gård er i tellinga oppført med samme nummer (eks. 'under 76-1').Inne i selve tellinga blir flere bruk/plasser 'påvirket' av bildet (eks. innlegg 26 og 27). Går en via 'Databasar med innlagt bilete' på hovedsida til 1900-tellinga, er det imidlertid bare de 'rette' brukene som er oppført.Er det mulig å få fjernet de 'feilaktige' billedlenkene som nevnes i innlegg 26 og 27?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Jeg søker etter 'larvik' i databasesøkeren. Jeg får 7 treff hvordav de to første (emigranter over Larvik og FT-1900) har en hel drøss med hus-ikoner heftet ved seg. Antar at dette er en bug relatert til gårdsbilder? Det er ingen gårdsbilder i FT-1900 Larvik (det går vel heller ikke an å legge inn bilder i bytellinger, da gårds- og bruksnummer mangler).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innlegg (11), samt tråden der refereres til LenkeMener endel av innleggene som er forsvunnet dreide seg om hvorvidt bildet måtte være tatt i året 1900. Dette var etter hva jeg minnes, ingen betingelse?Jeg roste også tiltaket, og spurte om bilder tatt så sent som på 1940-tallet kunne brukes, dersom de viste begyggelsen året 1900. Morgenen etter var, som dere sier, innleggene forsvunnet. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Eg meiner bilete frå alle periodar skal kunna leggjast inn. Eg meiner til og med at å ha både eit bilete frå rundt 1900 og eit frå i dag er det aller beste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Arne Langås (40) skriver: ”Felles bilde for alle hushold med samme bruksnummer er ei god løsning for bygårder, men kan slå merkelig ut på landsbygda.” Problemene med flere bolighus med samme gårds- og bruksnummer på landsbygda er nå i ferd med å komme under kontroll. Da gjenstår bygårdene hvor dette ikke burde være noe problem. Imidlertid er muligheten for å legge inn gårdsbilder betinget av at gårds- og bruksnummer er lagt ut i tellingen, hvilket de ikke er for byene. Som det er pekt på av Ketil Firing Hanssen (42), går det derfor ikke an å legge inn bilder fra bygårder. - Knappen: ”Legg inn bilete av garden/bruket” kommer ikke opp for husholdene i byene. – Går det an å få en løsning på dette slik at bilder kan legges inn også for byadresser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Halvor Stokke

La inn et bilde av Stokke Gnr 102, bnr 6 i Lier , Buskerud i dag. Når jeg velger 1900 tellinga Buskerud, så kommer kommuneoversikta opp med Hussymbol- Album. Klikker jeg på denne under Lier så kommer Stokke opp og klikk på denne så ser jeg bilde. Burde man ikke her fått opp gard/bruksnummer, slik at man ser hvilke av Stokke-gårdene i Lier dette er? Har her ikke søkt opp gårdene i tellinga, bare klikket på Hussymbolet i kommuneoversikten.Mvh Halvor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det kan tenkjast.Men eg tenkte at her skulle ein få berre bileta. Vil ein ha bileta i sin samanhneg går ein inn i databasen. Der kan ein m.a. få lista alle gardar med bilete og sjå bilete saman med dataene. Med andre ord, to måtar å finna bileta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Thorsen

Jeg har lagt ut et par bilder av Sem Søndre (Hauge) i Sandar, men ser nå at bildene er lenket til alle de tre Sem søndre gårdene. Går det an å fikse det slik at de bare blir lenket til Hauge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.