Gå til innhold
Arkivverket

[#35119] Gardsbilete i 1900-teljinga

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Godt nyttår! Dette var en riktig god ide-:)Jeg har lagt inn to bilder fra Rubbestad/Robberstad på Finnås og det fungerer.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg ser at det ikke fungerte med bildet jeg la inn på Gnr.25; Bnr.4 i Rødøy, Nordland og at nå er alt fjernet. Hva var det som gikk galt?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det vart ikkje lagt med bilete. Sender du det til oldervoll@hi.uib.no så kan eg leggja det på plass utan at du treng gjenta informasjonen om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det skal ikke være lett, Jan.Nå har jeg sendt 2 mailer med bildet, men mailen kommer i retur med denne besjed:This Message was undeliverable due to the following reason:Your message was not delivered because the destination computer was not found. Carefully check that it was spelled correctly and try sending it again if there were any mistakes.It is also possible that a network problem caused this situation, so if you are sure the address is correct you might want to try to send it again. If the problem continues, contact your friendly system administrator. Host hi.uib not found.The following recipients did not receive this message:Mvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No kan ein også leggja inn bilete av hus i byane.Og for å sikra meg mot kritikk:Nu kan man også legge inn fotografier av hus i byene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Takk for hederlig forsøk på tilrettelegging for byfotografier, men om du nu tror deg sikret mot kritikk, kan du likevel ta feil. I hvert fall får jeg feilmelding etter å ha trykket på knappen: ”Legg på plass biletet”: ”Feil ReadString 5 0” med etterfølgende skjulte ikon som inneholder: ”(mindreenntegn)!-- / var SymRealOnLoad / var SymRealOnUnLoad”. Jeg holder det åpent at feilmeldingen kan skyldes mitt eget oppsett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Den dagen ein veit ein ikkje kan få kritikk er det på tida å finna fram spaden. Feilen kjem frå meg, så pass er sikkert. Eg kjenner mine lus på gangen. Men sidan eg har fått lagt inn nokre bilete utan å møta problem ville eg ha prøvt meg ein gong til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Ved nytt forsøk på innlegging med samme prosedyre kan det se ut til at systemet aksepterte innleggingen, men i sjekkmodus kom ikke selve bildet opp. Bare bildeteksten med bilderamme og kors-ikon ble vist.Neste problem er at det kommer ikke opp noe hus-ikon for visning. Når jeg trykker: ” Vis gardar med bilet” skjer det intet. Ved åpning av ”Foto i Digitalarkivet”, valg: ”Oslo” får jeg meldingen: ”Unhandled Exception: Cannot open file 'e:\htdocs\gardsbilete\'. The system cannot find the path specified”.Bildet er i jpg, 664 KB og er forsøkt lagt til Kirkegaten 2, Kristiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du har rett og slett ikkje lagt ved biletet. Det burde vore sjekk for det; du er ikkje den første. Send det til oldervoll@hi.uib.no så skal eg leggja det inn for deg. Så slepp du skriva omatt teksten din. Den var både lang og god, ser eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Takk for at du tar deg bryet. E-post er avsendt. Jeg mener selv at jeg hentet opp bildet på foreskreven måte, men det er mulig at en av Murfys lover har slått til. Jeg avventer at noen andre enn meg skal lykkes bedre med bybildene, eventuelt får jeg rote frem noen flere bilder selv.Med vennlig hilsen. Leif Kåre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Kåre Solberg

Vi nærmer oss. Bildet lar seg nå hente opp gjennom ”Foto i Digitalarkivet”. Likeledes kommer det opp sammen med folketellingsdataene ved å trykke på hyperkoplingen under bildet. Det som nå gjenstår er å få opp bildet også direkte fra vanlig folketellingssøk. Det kommer fortsatt ikke opp noe hus-ikon for visning. Når jeg nå trykker på: ” Vis gardar med bilet”, skjer det noe. Jeg får feilmeldingen: ” Feil hentglobal ferdig.”PS Det ser ut til å ha kommet opp noe rubbish på ”Foto i Digitalarkivet”, Kristiania: En ikke-fungerende link til 'bilde' med tekst ”Ukjent gard”.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heljar Westlie

Flott tilbud dette med bilder. Jeg lurer på hvor tidsriktig bildet må være? +/- år i forhold til tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Sjølvsagt er det best om bileta er frå om lag 1900. Men eg meiner at også bilete frå 2006 har stor verdi, særleg om det er dei same husa som står der. Dei gjev eit umiddelbart inntrykk av korleis garden er. Då kan det gjerne vera slik at husa ikkje spelar ein heilt dominrande rolle på biletet. Som eg har sagt tidlegare vil det vera ekstra fint om ein både har eit gamalt og eit nytt bilete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila N. Christiansen

Vet ikke om dette problemet har blitt tatt opp.Dette med bilder er fint, og håper mange kommer med bilder.Men, det kan da ikke være nødvendig med grafiske bilder inne i kommuneoversiktene? Nå mangler jo også disse bildefilene. Jeg har prøvd med annen oppløsning på skjermen, og det ble ikke noe bedre.f.eks. Lenke det er sånn på alle fylker.Det holder vel med tekst 'album', så det ikke blir så rotete?Men - altså, igjen, flott tiltak!! Laila

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Smak og behag. Sjølv synest eg det er lettare å sjå at det er bilete når huset kjem med. Teksten Album fosvinn. Men er merkjer meg synspunktet og så vil me på eit litt seinare tidspunkt ta ein diskusjon om korleis den endelege løysinga skal vera.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det bare jeg som ikke ser disse 'husene' som Jan O. snakker om tro?? Det jeg ser er image for brutt linke foran ordet album. Jeg har spurt andre, og de ser det samme som meg, altså brutte linker.Det jeg nå oppdager, er at dette fungerer i Internett Explorer, men ikke i Firefox som jeg bruker.... altså søte små hus i IE men ikke i FF. Synd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flere firefoxbrukere jeg nå har snakket med får samme feil som meg, husene (de søte små) fungerer bare med IE, ikke med FF (Windows).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Du har heilt rett. det fungerer i Opera og IE, men ikkje i Firefox. Eg veit også kva som skal til for å få det ordna, men då eg no kopierte inn den retta versjonen gjekk alt galt. Difor vende eg attende til den gamle inntil eg har funne ut kva som no skapte problem. Så du må leva med lenkeproblemet ei stund til. Men det skal bli ordna.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Eg har ikkje så god greie på dette, men hos meg i Mozilla Firefox går det bra. Her er albumet frå Aadland som du Jan har lagt inn. LenkeMvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Det finnes en del andre databaser med foto av steder på nettet. Disse bildene kan man neppe uten videre kopiere inn i DA. Kunne det vært en tanke å lage et felt for å kunne legge inn lenker til slike bilder.Jeg er klar over at slike lenker ikke nødvendigvis er bestandige, så et alternativ (eller et tillegg mhp den dagen lenka ikke virker) er å legge inn en tekstlig referanse til bildet. Det viktigste er å få gjort oppmerksom på at bildet finnes og hvor.På den annen side, hvis man begrenser seg til de store databasene (og utelukker flyktige private sider) så er det vel heller ikke hver dag at databasene legger om lenkene, så det burde kanskje være mulig å vedlikeholde ved å kjøre litt 'søk og erstatt' i databasen i DA hvis f.eks et nettsted endrer adresse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.