Gå til innhold
Arkivverket

[#35119] Gardsbilete i 1900-teljinga

Gjest Jan Oldervoll
 Del

Recommended Posts

• 2 måneder senere...
Gjest Kari Larsen

På denne siden Lenke kan man i første avsnitt trykke på ordene 'Sjå albumet', men gjør jeg det får jeg feilmelding 'Unhandled Exception: I/O error 998'!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Dette var veldig beklagelig! Dessverre er vi midt i ferietid og vi er avhengig av Jan Oldervoll for å få fikset denne feilen.I mellomtiden får listen over innlagte bilder være en liten trøst Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Et bilde ligger feilaktig her: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=46&filnamn=f01301&gardpostnr=1&personpostnr=&bilete=true>LenkeMin kommentar der er ikke helt riktig heller. Bildet må være fra Allehelgensgate (selv om det står Smaastrandgaten på bildet - den er veldig kort og ligger lenger frem). Kan huset til venstre være skole og kommunekontor (Allehelgensgade 5):

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle lenker som heter Album vil melde feil, for de peker til samme program, men med ulike søkeparametre.Det er nok mest korrekt å ha smaastrandgaten-bildet i Allehelgensgaten ja, men nr 5 er det nok ikke. I mangel av korrekt adresse å legge det på, landet det på nr 6. Jeg har lagt inn litt kommentar også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Det virker som at noe er galt med innlagte bilder. Da jeg søkte på Bilder som kommer fra meg så kommer dette opp: Unhandled Exception: I/O error 998Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det er også album-programmet som styrer det, så det vil melde samme feilmelding.Det som virker er å se bildene i tellingen. Og en får oversikt over alle bildene her: Lenke Det er knappen 'Vis databasar med innlagt bilete' i Databaseveljaren. Lenkene i oversikten peker til bildene i 1900-tellingen og ikke til albumet.Vi beklager. Vi håper det er en liten feil som raskt lar seg fikse når Jan Oldervoll er tilbake fra ferie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Jeg har noen bilder i et album etter min far tatt rett etter eksplosjonsulykken 20. april 1944 i Bergen. Der er bla.a. to bilder av Forsikringsselskapet Æolus, der jeg antar at han jobbet på den tiden også (i hvert fall senere). Bildene er fra Smaastrandgaten 1 ifølge medfølgende tekst, men bilde nr to må være fra Torvalmenningen, så antagelig hadde forsikringsselskapet to fasader. Noen av vinduene er dekket med planker etter ulykken. Navnet på forsikringsselskapet er på fasaden mellom 2. og 3. etasje og NP Stender og Skotøihuset holder til i 1. etasje. Gjertsen er mot Torvalmenningen.Jeg lurer på om dette bygget lå der i 1900 også. Da kunne jeg laste dem opp i 1900-tellingen. Æolus startet i 1867, tror jeg, men jeg aner ikke når det flyttet til Smaastrandgaten, hvor de hadde tilhold til de ble slått sammen med Vesta og Bergen Brand.Skal jeg legge inn bildene, og i tilfelle hvor? Smaastrandgaten 1 finnes ikke i 1900, men det var jo et firma. Kanskje det kan legges inn på nr 3? Og hva med det andre bildet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer litt an på hvordan bildet er tatt. I tilfellet med gatebildet som viste flere hus og adresser, så kan en legge det på en av adressene som er i bildet. Hvis bildet kun viser et hus og det huset ikke er å finne i 1900-tellingen, så syns jeg ikke du skal legge det inn. Det vil bare skape forvirring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Larsen

Bildene viser deler av et helt kvartal - en 5-etasjes bygning mot Torvalmenningen, mot hjørnet av Smaastrandgt, som ser ut til å omfatte to forskjellige bygninger. Det andre bildet fra Smaastrandgaten er et gatebilde av det samme kvartalet. Det består muligens av to bygg, litt innrykket i forhold til hverandre. Forsikringsselskapet har tydeligvis hele andre etasje (og kanskje flere). På gatenivå er det butikker.Det er umulig for meg å vite om dette kvartalet også omfatter Smaastrandgaten 3, eller om det lå i neste kvartal, og selv om gatene fantes i 1900-tellingen, så kan jeg jo ikke garantere at det var dette bygget som lå der da. Så da er det jo enklest å droppe det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Gaute Klepp

Retting tekst.Lagt inn av: Gaute Klepp, KleppRasmus Janson Vådeland fekk skøyte på plassen 23 juni 1906, fraskilt bruk nr. 1, Klepp prestegard, skyld 2,74.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Viktor  Nilsen

Etterlysning. Håper jeg kan legge inn en etterlysning her. Søker etter bilder fra Dovre/Dovreskog hvor gården på Hagastua er med.Etter det jeg har blitt fortalt så brandt gården ned på 50-tallet. Er det noen som har slike bilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest oddbjørg redvaldsen

Har lagt inn bilde av Barlundstuen i Vestre Gausdal.Men når jeg går tilbake kan jeg ikke se det. Alt jeg ser er et hvitt felt, med kryss i venstre side. Ellers er alt på plass. Har jeg gjort det feil? Hvis ikke bildet kan vises, vær så snill å fjerne opplysningene,mitt navn og fotografens navn. Vennlig hilsen Oddbjørg Redvaldsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Olav Holvik

Teksten er fjernet fra siden. Det er ikke godt å si om du har gjort noe galt, men du kan gjøre et nytt forsøk nå om du ønsker det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Olav Momrak-Haugan

Kva er det som skjer når resultatet vert som ved 237 Strinden, Tesli (1,2 og 7) og 240 Strinden, Præsthus (3 og 6)? (Nummer i dag.) Ventar spent på bilete av Præsthus. Det er så interessant med bilete frå gardar og miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 4 uker senere...
Gjest Olav Momrak-Haugan

I 269 Fyresdal (0831) 81/1 Herstad er det blitt feil: - Torgrimson Hærst d ad (1846-1928). Det skal naturlegvis vere Hærstad, let det seg enkelt å få fjerna denne d'n?? Takk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...
Gjest John Eikehaug

Under folketellinga for Telemark, Sannikedal, gårdsnummer 26, bruksnummer 6 la jeg inn et bilde som jeg ønsker å erstatte med et bedre. Vil dere være så vennelige å fjerne dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Jon Loar Fiskvik

Feil? Åpnet kommune 1714 Nedre Stjørdalen og ser at det her står 3 oppføringer. Kun den første 'Skatval' gir noen mening. Nr 2 'forbord' er tom. nr 3. Forbord har ikke bilde, men noe tekst under fra en annen kant av landet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.