Gå til innhold
Arkivverket

[#35188] Skifte etter Marte Gulbrandsdatter, Brandsøy.

Gjest Frank Berentsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank Berentsen

Jeg ønsker opplysning om hvem som er nevnt i skiftet etter Marte Gulbrandsdatter, Kvalvik. Brandsøy protokoll 1, side 124. Mvh. F. Berentsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Skiftet er datert 3. september 1681. Enkemannen Simund Olsen lovte 'å forene seg med kreditorene', siden gjelden oversteg formuen. Det er opplyst at det var sju barn, men ingen av disse står med navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Øren

Sæmund Olsson som Marte Gulbrandsdotter var gift med, hadde etter mantallet 1663-66, barna: -Gulbrand, 12 år, -Anders, 10 år, -Jacob, 6 år og -Oluf, 2 år.I tillegg kjem Anne Sæmundsdotter som saman med Olaf, er nemnd i skifte etter Sæmund Olsson i 1691.Ut frå det eg har funne ut blei Anders, Jacob og Oluf værande i Kvalvikja, gnr. 52 i Flora kommune (Kinn prestegjeld), jf. Florasoga s. 446 og 447.Og ut frå den uvanlege namnekombinasjonen og alder, er truleg Gulbrand den Gudbrand Sæmundson som budde på garden Solheim, gnr. 76 i Nordalsfjorden i Flora kommune, jf. Florasoga s. 561. Barna hans er nemnde i skifte etter Per Gudbrandson i 1744. Dette skiftet er i Florasoga truleg feilført under Solheim, gnr. 23 på Brandsøy i Flora kommune, jf. Florasoga s. 178.Av same grunn (uvanleg namnekombinasjon), er det vel truleg at Anne er den Anne Sæmundsdotter som i 1711 blei trulova med Aamund Anderson Dumba, gnr. 3 i Flora kommune.Mvh. Leif Øren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Berentsen

Stor takk til Yngve og Leif.Har med dette fått bekreftet at Marte og Semund var gift. Hadde jo håpet at også barna deres var nevnt i skiftet etter Marte eller Semund, slik at jeg hadde fått bekreftet at Gulbrand på Solheim var deres sønn. Gunnilde som kom til Tyvåg, datter til Gulbrand, er en av mine aner. Mvh. F. Berentsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.