Gå til innhold
Arkivverket

[#35367] ANGELL


Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Andreas Buck Øvergaard

Har lenge lurt på hvorfor min oldefar Ingebrikt Angell har hentet navn Angell ifra siden hverken far heller mor het det,ble så fortalt han som står oppført som hans far ikke var det,noe som vel kjent.Min oldefar Ingebrikt Olsen Angell var født 1835 Tranøy d.1914 Sørreisa.Er det noen kan hjelpe meg Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Dersom din Ingebrigt er født 01.09.1835 og døpt 25.10.1835 så skal han iallefall være døpt Ingebrigt Angel Olsen med foreldrene Ole Ingebrigtsen og Johnette Cattrine PedersdatterLenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Ettersom det kan se ut til at Angell er et mellomnavn, vil jeg tro at det ikke nødvendigvis må ha en annen forklaring enn foreldrene ønsket et litt mer spennende navn. Han har helt klart farens etternavn Olsen, så vil jeg anta at at han er oppkalt etter farfar Ingebrigt(sen). Om han senere har valgt å snu på rekkefølgen var fullstendig legitimt på den tiden, og ganske så forståelig idet det som kjent finnes flere Olsen enn Angel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Storaker

Han er vel døpt som Ingebrigt Angell. Det vil eg tru er navna som står i kirkeboka. Familysearch LDS IGI setter til etternavn til alle for at det skal bli lettere å søke. Og som regel setter dei til et patronym på grunnlag av farens fornavn.Eg veit ikkje om begrepa fornavn, mellomnavn og etternavn var brukt på den tida. I alle fall var det brukt ulikt fra slik vi definerer navn i dag. Patronymet (Olsen) var ikkje et navn du blei døpt til, det var et faktum.Angell-navnet var antakelig oppkalling etter ein spesiell person, det trengte vel ikkje nødvendigvis vere slekt.Min oldefar heitte Angel Gustav Hansen. Han var oppkalt etter sin oldefar Lorents Angel Holst. Han var oppkalt etter mora sin første ektemann Lorents Angell (1695-1737), og sin far Peter Johan Holst (1702-1751). Opprinnelsen til Angell-navnet var Peder Mortensen, f. ca 1590, som kom fra Angeln i Slesvig og slo seg ned i Trondheim.Dei som står som faddere ved dåp kan også noen ganger gi indikasjon på kva for personar i slekta som blir gitt ære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.