Gå til innhold
Arkivverket

[#35388] Jakob Halverson Lunnøy f. 1866


Gjest Terje Aarland
 Del

Recommended Posts

Gjest Terje Aarland

Etter det jeg har forstått så reiste Jakob Halverson til USA en gang tidlegare og at dette er troleg andre gangen han er hjemme: Lenke Jeg finner lite om Jacob og det er ingen i slekten som vet noko om han. Jeg har prøvt å søke på emigranter fra daværende Sund sogn som reiste fra Bergen, men har problmer med dette i dag, vet ikke hvorfor. Jeg har begynt med så søke på alle med etternavn som begynner på Lun og så videre på fornavn med Ja, men får en lang remse med navn fra A-Å uten at får opp det jeg søker etter hvor mye jeg prøver. Prøvte å legge inn andre søkekreterier og fant fram til lenken ovenfor, men ikke info om den første gangen Jakob reiste. Denne gangen Jakob er hjemme tar han med seg broren Ole. Ole har jeg mye info om, så han trenger jeg ikke mer info om. Merkelig nok så er det ingen av de nålevende slektningene der borte som vet noe om Jakob.Håper at det er noen som kan hjelpe meg med dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Her døpes Jacob Halvorsen Lunnøy (Lundøen/Lunde) Lenke Flere av Jacob sine søsken drar til Amerika, men det er ingen av de nålevende 'hitil kjente slektninger' som vet noe om Jacob.Jeg vet at broren Elling først bosatte seg i Minnesota, men han var aktiv i Frelsesarmen og flyttet trolig sammen med ny jobb til Takoma. Det kan selvfølgelig også vere at broren Jakob har vert der borte?Håper at noen kan hjelpe meg med å få en av de vanskeligste brikkene på plass i mitt nesten uendelig puslespill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Her er iallfall den første reisa hans over, i 1886:Lenke.(Grunnen til at du ikke finner han under emigranter fra Sund er vel at han står oppført med Fitje som utgangspunkt). mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det er mulig at han bosetter seg i Adams i Minnesota hvor resten av brødrene hans bosetter seg? Det er mange Jakob Lunde, men en kandidat kan være en som bor i Adams i Minnesota som kaller seg for J.H. Lunde og det er en Jacob Lunde som gifter seg i Wisconsin i 1899. Det har også vert opplyst at kanskje han kom hjem igjen og døde her i Norge? Dette vet jeg lite om, men dere som er eksperter på dette har kanskje en løsning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg hadde også inne en debatt for noen år siden om disse brødrene uten at jeg klarte å komme i kontakt med nålevede slektninger av disse i USA. Lenke Broren Ole hadde jeg noen få etterkommere av. Den jeg vet mest om er Hildegaard E. Lunde og hans etterkommere, men jeg vet veldig lite om evn. andre barn av Ole. Jeg har fått kontakt med etterkommere etter Otto Olai, men de visste ikke at Otto hadde en bror som het Ole, heller ikke om Elling og Jakob.Jeg vet at mange av dere som ofte er inne i debatter klarer å finne det meste der vi andre står helt fast. Håper på en løsning på årets aller siste dag eller tidlig på nyåret?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg finner at Jacob reiser første gangen i 1886 Lenke men oppgir da at han hørte til Fitjar sogn. Jeg har også fått info fra en om at Jacob bodde i Scandinavian township i S. Dakota i 1930 og hadde åtte barn.Er det mulig å finne mer opplysninger om hans etterkommere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Terje - nå kan det hende vi nærmer oss noe! jeg finner en familie i folketelling for 1920 som passer rimelig godt:Lunde J.H. 53 år, født i Norge, immigrert 1887. g.m.Marie Lunde, 44 år, f. Minnesota barn: Herman, 18 år Ray, 15 år Wallace, 13 år Norman, 12 år Griswold, 10 år Darwin, 8 år Muller, 6 år Kernmit, 4 2/12 år Ragna, 2 11/12 år og Jeanet, 11/12 årlink til selve folketellingen ligger her: ftp://ftp.us-census.org/pub/usgenweb/census/sd/deuel/1920/Godt nytt år forresten!mvh Lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Takk det samme til deg Heidi! Her er forresten en link til en forespørsel som lå på genealogy.com. Den har riktignok ligget der en stund, men det er lov å håpe... Lenkemvh lars

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Det ser ut som om det har i alt kommet 14 barn i denne familien, så det er noen som mangler her. Som til dømes Pearl Lunde. Kan også Ester vere en av dem?Dette fant jeg på en side for Obit:ESTHER VIOLA STORHAUG, 83, of Mililani, died July 26, 2004. Born in North Dakota. A homemaker. Survived by son, Tom; daughters, Sandra Wallace and Linda Pelletier; seven grandchildren; three great-grandchildren; brothers, Jim, Royal, Leonard, Russell and Archie Kress; sisters, Pearl Lunde and Delila Scheff. Memorial service 5 p.m. Sunday at Christ Lutheran Church, Mililani. Private inurnment. Arrangements by Hawaiian Memorial Park Mortuary.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Jeg fikk nettopp denne meldingen på e-post:Jeg tror Jacob Lunde fikk 12 barn. I følge FT for 1910, 1920, 1930 . . .J. Herman f. ca 1902Roy S. f. ca 1905Wallace R f. ca 1906-7Norman C f. ca 1908Griswold S. f. ca 1909Dawarnce f. ca 1912Muller f. ca 1914Kenneth f. ca 1915Ragna f. ca 1917Janet f. ca 1919Pearl f. ca 1922Esther f. ca 1926I 1930 bor en person hos dem som het Peder Dahle. Han står i listen som 'grandfather'. Han er 94 år gammel. Han er kanskje svigerfaren til Jacob Lunde (far til Mary/Marie) ??I 1920, side 1av 2 finnes det en Louis Lunde, 21 år gammel som bor hos Edward og Mathilda Strand. Han er gift og står i listen som 'son-in-law' (svigersønn). Han er kanskje gift med Strands datter som het Evelyn, 17 år gammel og gift. Er dette Louis Lunde en slektning av Jacob ??? Synes ikke han er sønn til Jacob og Mary, fordi han var født ca 1899. I 1900 er Jacob Lunde ugift og bor alene. Hun giftet seg med Mary/Marie ca 1901 ifølge FT 1910.Da ser det ut som om Ester Storhaug på Hawaii kan være datter til Jacob Lunde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Aarland

Er det noen som har tilgang til FT for 1910 for Deuel County, Scandinavia township i S. Dakota. For om mulig å finne hvem av barna til Jacob og Marie Lunde som er nevnt det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Synes ikke det ser ut som rette Esther jeg. Den avdøde må jo ha vært fødet 1921, og fornavnene på søsknene stemmer ikke, med unntak av Pearl, som nok må være gift Lunde. Brødrene heter jo Kress alle!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.