Gå til innhold
Arkivverket

[#35392] Lars Andersen på Rød i Fana, hvor kom han fra.

Gjest Olav Lønne
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Lønne

På Rød i Fana lever Lars Andersen, (innflytter ifølge Fanaboken 4, side 603)f.1717, d. 1777. Han er først gift med Anna Larsdatter (Vindenes)f.1717 - d.1769, og så gift (II) i 1770 med Marta Jonsdatter, f. 1744, d. 1812. Her er giftermålet i Fana:Lenke. Er det noen som vet hvor disse personene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Kan det være at han er fra Rød i Hålandsdalen, Fusa siden den første kona ser ut til å ha vært fra Vindenes i Fusa ? Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Særvold Johannessen

Hei Olav, jeg også leter etter foreldrene til Lars Andersen (relatert tema 16515: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=16515&sok=anita+johannessen&startnr=&antall=&spraak=>Lenke ) En mulig far til Lars Andersen kan være Anders Andersson Vindenes f. 1681-1733.? (Fusa III s.424)Se ellers det jeg har om familien her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Hei og takk for innspill om Fusa-mulighetene. Jeg har lett etter det første giftermålet i de tilgjengelige digitaliserte kilder, bl.a for Os, uten å finne noe, men jeg skal ta en dag på SA og lete i orginalkildene. Takk Anita for ditt innspill om etterkommerne. Lars A er konas 3.tippoldefar gjennom bestemoren Kari Marie Svendsdatter Nordvik, og dette er foreløpig den eneste blindgaten som vi sliter med å nøste opp i. mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Her er en Lars Andersen f. i Fusa i 1713: LenkeHan var vel sönn til Anders Knutsson Övredal (1693-1742) som igjen var sönn til Knut Larsson Övredal og Mari Hansdtr Aadland.Kan han være en kandidat?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lars Andersen Øvredal f. 1714 (er nok samme person selv om fødselsår avviker her) har jeg i treet mitt som gift i 1740 med Anna Jakobsdatter Sævell f. ca 1712 i Samnanger, og at de har flere barn og bor på Bø bruk 4, bygdeboken for Os III s. 599.Lenkemvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Så var han ute av spillet. Hva med den andre Lars Andersen Pladsen som står gift först som ungkar og siden som enkemann Lenke Johanna Larsdtr kan vel muligens ha blitt til Anna Larsdtr? Kanskje en idé å sjekke han?mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Lars Andersen Plasset lever lengre enn konen Johanna Larsdatter som dør i 1791, vel 68 år, Lenke så da er vel også denne Lars ute. Jeg har funnet en annen Lars Andersen Indre Dronge, konfirmert i Os i 1737. I bygdeboken for Os står det at: 'Lars var en tid bosatt på Gåssand' Jeg har imidlertid ikke funnet noe om han på Gåssand i samme bok. Her er ihvertfall en(tynn) tråd å henge i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Lønne

Jeg har sett litt på faddrene til de to eldste av Lars Andersen Røds barn for om mulig å finne noen ledetråder der.Det er mest folk fra nabogårdene, som Sander Monsen Rød, Mons Monsen Salbuen, Agneta Nielsdatter Krogejde, Kari Jonsdatter ibid,Johannes Jensen Krokeide, Kari Asserdatter Rød og Anna Andersdatter Røe. Kari Jonsdatter kan være søsteren til Marta, men jeg finner ikke henne beskrevet i Bygdeboken under Krokeide eller noen av nabogårdene. Resten av faddrene kan være interessante:Anders Evensen Strange (Hvor er Strange?) og Marthe Knudsdatter Drange.mvh Olav

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Eide

Dersom Anders Evensen, Strange og Marthe Knudsdatter, Drange opptrer som vitner/faddere i 2 ulike dåpshandlinger, vil jeg anta at det skal være Drange, og ikke Strange.Lars Anderssen Drange som du nevner i innlegg 8 bør være en høyst aktuell kandidat. I følge -Family search IGI- (FS-IGI) er det døpt en Lars Andersen i 1717. Far Anders Indre Drange. Denne Anders Drange (Indre Drange) var i følge en 'submitter' hos FS-IGI gift med en Magdela Andersdatter og de er, ifølge samme kilde, foreldre til disse : Nils f. 1714, Peder f. 1715, Anders f. 1716, Lars f. 1717, og Hans f. 1719. Disse barna finner en også når en går inn på de kildene hos FS som skal være avskrift av kirkebøkene. Det er en Anders Anderssen Drange (bror til Lars ? ) som i 1744 gifter seg med Martha Knudsdatter Norvik (DA vigde i Fana). Det er vel ikke urimelig å anta at det er hun som du finner som fadder for en av barna til Lars Anderssen Rød.Det er en Hans Anderssen Drange som gifter seg 1746 med Guro Jonsdatter Sør-Strønen.Peder Anderssen, nevnt som bruker på Rød før Lars , kan også være en bror av Lars Anderssen Rød.Jeg kan, desverre, ikke finne registrert noe skifte etter far til Lars. Dermed blir dette kun indisier.Du kan jo se om du finner Lars eller kona som fadder til noen av Anders Anderssen Drange og Hans Andersen Drange sine barn.Anders Indre Drange (bror til Lars ?) har i hvertfall en datter Magdela f. 1745. Men da bodde vel ikke Lars Anderssen på Rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men da kan det se ut som om det er en løsning på hvem Lars Andersen er. I Osboken II s. 279 finner jeg en Lars f. 1717, g. I. Ikr. 1750 med Anna Lars dtr., g. II, 1770 Marta Jons dtr., var ei tid busett på Gåssand, seinare på Rød i Fana (s. F.B. 618).mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Artig, jeg holdt på med mitt innlegg da innlegg nr 10 ble lagt inn.Jeg så at Marta Knudsdatter Drange f. Nordvik hadde jeg i treet mitt fra før og siden jeg også har Osbøkene så begynte jeg å nøste opp rundt familien hennes. Da viste det seg også at Marta Knutsdatter Drange har en svigersønn som heter Anders Eivindson Drange f. på Kolle i Fusa og høyst trolig er det denne Anders Evenson Strange. Da dette falt på plasss viste det seg at jeg hadde foreldrene i treet mitt fra før: Lenke og som nevnt fikk jeg bekreftelsen da jeg så Lars Andersen nevnt på Indre Drange i Osboken II med konene Anna og Marta. Da gjenstår det å finne ut hvor Marta Jonsdatter kommer fra.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Heidi Tofterå Slettemoen

Undrer meg om ikke Marta Jonsdatter kan være søster til Kari Jonsdatter (ca 1734-1795)som blir gift på Krokeide, med Johannes Jensen (1734-1788). Marta hadde da også laugverge fra Krokeide. Kari skal være fra Håland, men jeg finner ikke at dette er Håland i Fana? Er det Håland også i Os, kanskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke finne noe sted som heter Håland i Osbøkene, men kanskje i Fusa eller Samnanger?Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå skal jeg tenke litt høyt, her, for jeg har i mitt tre Jon Jons. Hovland/Håland, Os, 1691-1757, død på Bakka i Sund. Han var først gift med Brita Didriksdtr. Balland, 1691-1745, død på Håland i Os. Siden gift med Kari Nilsdtr. Bache (Austevoll).På Jon og Kari har jeg foreløpig registrert følgende barn: Engel Jons. Moberg 1745 (gift fra Håland i 1771 med Marita Olsdtr. Bjånes), Lisbeth Jonsdtr. gift Øvind Rasmus. Drange, Christi Jonsdtr. Krokeide, Synneve Jonsdtr. Bakka 1753(gift med Anders Anders. Drange, sønnen til Martha Knudsdtr. Nordvik - Drange) og Mari Jonsdtr. Hovland Bakka (gift Møgster/Økland).Det kan se ut som de hadde flere barn. Ihvertfall er en rekke Jonssønner og døtre blant registrerte vigsler på Hovland... Noen som vet - eller kan slå opp i bokji?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Osboken III s. 15: Jon Jonson ytre Moberg, f. 1717, bygsla Hovland i 1742 då Nils Olson Grindevoll f. 1705, flutte burt. G. 1743 e. Kari Nils dtre. Bakka, f. ikr. 1704, som fyrr hadde vore gift med Engjel Torkjellson Bakka i Sund, s. Skjeie. kari hadde ei dotter med fyrste mannen, Ragna, f. ikr. 1738, g. 1757 Peder Skjeie, s. S. 5. Jon og Kari hadde desse borni: Lisbet, f. 1744, g. 1772 Eivind ytre Drange, s. y. D. 3, Engjel, f. 1745, g. 1771 Marta Bjaanes, s. indre Moberg 4, Mari, f. 1747, g. Kristen Olson Økland i Austevoll, Kristi, f. 1749 g. 1770 Jakob Andersson Krokeid i Fana, s. F. B. 612, Ingeborg, f. 1751, g. 1781 Lars Kuven, s. Ulven 1, Synneva f. 1753, g. 1781 Anders Andersson indre Drange, b. Sagstad i Fana, s. F. B. 592. Jon sat tolleg godt i det og åtte m. a. ein part i Sørtrønen. Han døydde alt i 1753. Ekkja Kari Nils dtr. stjorna bruket etter at mannen døydde, og det gjekk heile 7 år fyrr ho vart gift at. Lars Nilsson Gåssand, f. 1732, vart i 1760 gift med ekkja Kari Nils dtr. og fekk bygsla bruket. Kari døydde i 1778.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ser det visst ikke ut til at Marta og Kari Jonsdøtre hørte til her likevel. Med mindre de hører til Jon Jonsen Hovland den eldre? Ut fra innlegget ditt ser det ut til at boka har en Jon Jonsen f. 1717, mens jeg hadde ham født 1691 - kan det være at Jon og Brita Didriksdtr. Hovland var foreldrene til Jon Jonsen Moberg - og/eller Kari og Marta, eller har bygdeboka ingen sammenheng der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Osboken III s. 19: Jon Jonson Valle, f. 1691, bygsla Hovland 2 i 1718. g. I 1720 Brita Didriksdatter Balland, f. 1691, d. 1745, g. II 1753 Gjertrud Olsdatter Hauge, f. 1734. Av 6 born vaks 3 upp: Jon, f. 1722, Kari, f. 1724, g. 1761 Jørgen Lunde, s. L. 3, Lars, f. 1731, g. 1764 Ragnhild Askvik, s. A. 1. Jon døydde i 1757.Sønnen Jon Jonson f. 1722 begynner ikke å få barn før på 50-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet spor å sjekke ut, er Søvik i Os. Sønnen Lars Andersen Rød (1784-1847) gifter seg med Magdeli og Sesilia Jonsdøtre fra Søvik i Os. Kanskje Marta er datter av en Jon derfra?((Ellers skulle jeg gjerne bedt om et oppslag på Engjel Torkjellson nevnt i innlegg 17, med peker til Skjeie. Blant vigde i Sund står han oppført som gift med Anna (ikke Kari) Nilsdatter Bakka, og at han er fra Uglehus (Fusa). For ikke å blande dette i tråden, kan du veeeeldig gjerne sende meg det du måtte ha tid til å finne på min e-post: heidi alfakrøll slettemoen dått com))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En helt annen opplysning gjelder Marta Jonsdatters andre ektemann. Dette er Andreas Jacobsen Raa, født på Stendatræ, døpt 16.8.1750, sønn av Jacob Fredriks. Krohnstad og Gjertrud Larsdtr. Titlestad. Han er i sitt 51. år i FT 1801, på Rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...

Andre konen til Lars Andersson (I. Drange), Marta Jonsdatter f. 1744 - d. 1812 har som Formynder/Laugverge: Johannes Johannessen Krokeide. Deres datter Anna Larsdatter f. 1775 - d. 1840 har som Formynder/Laugverge: Jacob Andersson Krokeide. Hennes bror Anders Larsson f. 1771 - d. 1843 har som Formynder/Laugverge: Bård Bårdsen Krokeide. En mulig uekte halvsøster av disse to, Ingeborg Larsdatter f. 1777 har som Formynder/Laugverge: Johannes Jensen Krokeide.mvh Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.