Gå til innhold
Arkivverket

[#35395] Var Johan Mogenssøn Teiste (1625-1683) sønnesønn av Antonius Knudssøn?

Gjest Sigurd Høst
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Høst

I artikkelen ”Hvorledes er familienavnet Teiste kommet til den nulevende Slægt av dette navn?” (Personalhistorisk tidsskrift 1903), argumenterer E.A.Thomle for at Johan Mogenssøn Teiste, sogneprest i Fet, var sønn av Mogens Antoniussønn og hans ektefelle Karen Johansdatter Teiste. Mogens Antoniussønn var i sin tur sønn av Antonius Knudssøn, borgermester i Oslo 1611-1614.Av diskusjonene på DA brukerforum har jeg skjønt at mange gamle ”sannheter” er blitt forkastet ut fra nyere funn og/eller mer kritisk vurdering av kildene. Vet noen om dette også gjelder Thomles linje fra Antonius Knudssøn til Johan Mogenssøn Teiste? Eller motsatt – er Thomles argumenter bedre dokumentert i dag enn for 100 år siden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Tusen takk for svaret! Da tar jeg bort spørsmålstegnet i anelisten, og viser til Thomle og Vigerust hvis noen spør etter dokumentasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Nei, ikke referer til meg, jeg har ikke publisert noe om dette. Det er fortsatt Thomle du må henvise til. Det er først når noen offentliggjør uenighet med Thomle, at det er grunn til å referere til andre enn ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Enig, skal bare bruke Thomle som referanse.For min egen del, og i forhold til de slektningene jeg snakker med, er det imidlertid viktig å vite at linjen fra Antonius Knudssøn til Johan Mogenssøn Teiste ikke er omstridt og at 'Thomle står seg fortsatt bra'. Til slikt internt bruk synes jeg svaret fra Vigerust er en god referanse. Håper andre lesere av Brukerforum også kan ha nytte av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reidar Christiansen

Slektslinjen Sigurd sikter til er bunnsolid den. Har selv funnet et diplom der Mogens Antonissøn kalles sønn av Antonius Knudssøn. I tillegg kommer kilder som setter Mogens etterkommere i relasjon til andre ættlinger av Antonius.Har ellers gått Thomle litt etter i sømmene, og funnet enkelte feil i artikkelen fra 1903. Noe rettet Thomle opp i et tillegg året etter, men flere av feilene er det ikke gjort noe med siden. Kommer til å drøfte dette og en del annet i kommende hefte av NST, som nok ikke er ute før tidlig mars. Skal jeg bli ferdig med stoffet, er det heller ikke særlig mer jeg rekker å skrive denne gang.Et spørsmål for de interesserte rekker jeg imidlertid: Hvem lanserte hypotesen om at Antonius Knudssøns kone Ingri Mogensdatter skulle være søster av Gunnild Mogensdatter? Og hva var i så fall grunnlaget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...
Gjest Sigurd Høst

Nå er NST 2/2005 med Pers artikkel kommet. Der er det også en inngående drøfting av slekten til Antonius' ektefelle Ingri Mogensdatter. De som (i likhet med meg) har brukt opplysninger fra Internett om at hun var datter av Mogens Haakonssøn (Gyldenaar) og født i Jämtland ca 1550, bør absolutt lese denne artikkelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Gjest Eivind Kinck

Denne tråden har gått meg hus forbi til nå. I gamle (udokumenterte) slektsopplysninger jeg har fått overlevert, er JM Teiste oppgitt som sønn av Mogen Antoniussøn (med tillegg av navnet Eide), som igjen er oppgitt som sønn av Antonius Knudssøn d.1614. Videre oppgis Antonius Knudssøn som sønn av Knud Pederssøn Skriver, tidl. borgermester av København, d. 1596. Sier de omtalte artikler noe om det siste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Thomle oppgir at Knud Pederssøn, borgermester i København, var far til Antonius Knudssøn. Knud Pederssøn (død 1569, ikke 1596) er omtalt i Dansk biografisk leksikon, se http://runeberg.org/dbl/12/0630.html. Forbindelsen fra Antonius Knudssøn til Johan Mogenssøn Teiste var for en stor grad Thomles egne slutninger, derfor mitt første spørsmål. Her har svaret fra Vigerust og artikkelen til Per Christiansen fjernet usikkerheten. Per Christiansen har dessuten mer stoff om Mogens Antoniussøn enn Thomle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.