Gå til innhold
Arkivverket

[#35399] Jødinnen Ruth Maier på Romerike?

Gjest Rolf Jerpseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Rolf Jerpseth

Jødinnen Ruth Maier som døde i tysk konsentrasjonleir i 1942, skal en tid før krigen ha bodd på Romerike,kan hende nær Lillestrøm. Har noen kjennskap til det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Hei. Eg søkte på Kvasir, det var ganske mange treff på Ruth Maier, kanskje du finn noko her, eller kanskje du allereide har prøvt det?LenkeVenleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det står en god del om Ruth Maier i Jan Erik Volds biografi om lyrikeren Gunvor Hofmo, MØRKETS SANGERSKE (Gyldendal 2000). Gunvor Hofmo og Ruth Maier sto hverandre svært nær. Jeg har dessverre ikke boken her hjemme, så jeg kan ikke få sjekket det du spør om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg regnet vel med at JEV hadde saumfart de kildene som var tilgjengelige. Hvor stammer den antakelsen fra at Ruth Maier skal ha bodd på Romerike?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Maier i folketellingen er nok ikke faren. Til Oddbjørn: Det er JEV som hadde snappet opp at Ruth Maier skulle ha bodd eller oppholdt seg på Romerike en tid, noe han fortalte til broren min for en del år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

I flg opplysninger i artikkelen *Poesiens pris - om Gunvor Hofmos etterlatte dikt - Lenke kom Ruth Maier fra Østerrike i 1940Fra Yad Vashems online database :Ruth Maier was born in Wien, Austria in 1920 (10. november). During the war was in Wien, Austria at Wien 2, Obere Donaustrasse 43. Ruth died in the Shoah. This information is based on a list of victims from Austria found in the Namentliche Erfassung der österreichischen Holocaustopfer, Dokumentationsarchiv des österreichischen Widerstandes (Documentation Centre for Austrian Resistance), Wien.Det er samme personen i og med opplysningen 'Transport from Norwey to Auschwitz'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Celvin Ruisdael

Her er en referanse til et skrift med noen flere opplysninger om Ruth Maier og Gunvor Hofmos forhold til henne (Lenke) - rull ned til s. 73 og påfølgende siderHer står det at hun kom til Oslo i 1939

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

Interessant, Celvin. Viss hun kom til Norge i 1940, kan hun jo knapt ha bodd her før krigen. Og kom hun i 1939, må det være det året eller vinteren 1940 hun evt. har bodd på, oppholdt seg på, Romerike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf Jerpseth

I Krigsropet sier JEV at 'Ruth Maier fikk fire år i frihet før Gesapo deporterte henne til Auschwitz i 1942'. Medregnet 1939 blir jo det fire år. Gunnvor Hofmo var vel i 1939 på overgangen mellom handelsskole og realskole. Jeg er spent på å se hva JEV vil ha å si om deres møte og og antatte lesbiske forhold. (PS: jeg greier ikke å åpne lesbart lenkene det vises til i dette forumeet.)e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.