Gå til innhold
Arkivverket

[#35403] våpenskjold for Hans Olai Fremmen

Gjest Ola Ljødal
 Del

Recommended Posts

Gjest Ola Ljødal

Har noen av leserne kjennskap til hvor jeg kan finne oversikter med illustrasjoner av våpenskjold på 1700-tallet? Jeg søker spesielt skjoldet til oberstløytnant og komandant ved Kongsvinger festning, Hans Olai Fremmen, født i 1690. Det skal vise et hestehode. Under dette er arrangert tre kuler. OLj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Pedersen

Hans Olai Fremmen. Du finner Våpenskjold i : Våre felles Aner av C.M. Munthe 1957 Børsum antikvariat Foreldre til Hans Olai : Ole Andersen Fremmen gift med Anne Olsdtr Bror : Niels Fremmen gif med Margaretha Elisabeth von Hadeln

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Harbek

Hans Olai Fremmen er vel identisk med den Hans Olai Fremming som er f. omkr. 1690. Noen som vet om Fremmen / Fremming bare er to versjoner av samme navn, eller om det er tale om en navneendring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Karin Kringberg

Hei Ellers har Sven Tito Achen en fin bok om 'Danske adelsvåbener. En heraldisk nøgle.' utgitt av Politikens Forlag 1973. Her finnes også noen norske. Mvh Anne Karin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Takk for nyttige svar. Hans Olai Fremmen var sønn av Ole Andersen Fremmen og Anne Olsdatter Venger. Navnet ble en tid på 1600- og 1700-tallet skrevet Fremmen, men er idag bare Fremming. Dette er en gård i Eidsvoll, ca. 2 kilometer syd for Minne (-sund). Hans Olai Fremmen ble av kongen oppmuntret til å anbringe et hestehode over tre kuler i det våpenskjold som ble etalblert etter hans heltemodige innsats under slaget ved Norderhov i 1716, da tre hester i tur og orden ble skutt ned under ham. Flere av hans brødre fikk militære løpebaner. OLj..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Cappelen

Våpenmotivet med hestehodet over de tre 'kulene', finnes, ifølge Wilhelm Ramm ca 1970, i skjoldet til et våpen i et segl fra 1749 for oberst Eilert Andreas Fremming (1720-1786. Motivet inngår i våpenskjold brukt i slektene Heyerdahl og Ramm.Heyerdahl stammer fra Fremming, visstnok slik: Christian Heyerdahl d. 1802 g.m. Anne Fremming, dtr til Hans Fremming d.1746 g.m. Catharina von Hadeln.Både Eilert A.F. og Annes bror Eilert skal ha brukt segl med våpen med kløvd skjold og i 1. felt hestehodet over kulene, i 2. felt tre grytejern fra moren Catharina von Hadelns slektsvåpen.Hvor mye hold er det i fortellingen om de tre hestene som ble skutt under offiseren ? Hvor gammel er fortellingen og hvor er den omtalt første gang ? Såvidt jeg vet, finnes det ikke noe våpenbrev e.l. til Fremming fra unionskongen.Kan hestehodet over kulene være inspirert av Ramms gamle slektsvåpen med et hestehode med halsen opp fra en bladkrone ? To brødre Fremming var gift med to søstre von Hadeln, mens den tredje søsteren var gift med Johan Henrik Ramm (1688-1741).Alle disse opplysningene har jeg fra nå avdøde Wilhelm Ramm som har samlet bl.a. fotografier av seglene fra Riksarkivet.Hilsen Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Mine opplysninger om slaget ved Norderhov har jeg fra Kim Bengtson og Arvid Fremmings bok 'Slegten Fremming' - den tar for seg slektens utbredelse i Danmark. De to herrer har beskrevet 2. halvdel av seglet/skjoldet som '3 opprettstående stormstiger', men må vel ha oppfattet figuren feilaktig, da Hadelns våpenskjold ganske sikkert fremstiller 3 grytekroker; disse er ihvertfall tydelige nok i familien Ramm Østgaards skjold.Jeg er bare en under-novise, og må spørre der de ti vise kan svare. Når jeg først stilte spørsmål om Hans Olai Fremmens våpenskjold, var det for å bekrefte eller avkrefte en avbildning som jeg har i min bok 'Slekten Ørbæk' (1983) - en slekt av Fremming-grenen. I denne boken har jeg forøvrig et eget avsnitt om slektsforbindelsene mellom Fremming- og Heyerdahl-slektene. Nytt spørsmål: Førte Eilert Andreas Fremming to forskjellige våpenskjold? Ola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.