Gå til innhold
Arkivverket

[#35404] Østfold ,Rakkestad , Hans Hansen Holen, hans barn f. fra 1702

Gjest Rita Hole
 Del

Recommended Posts

1 1723 er det 2.Holen gårder. På den ene bor selveier Hans Hansen på. Hans hustru tror jeg het Berte Olsdatter. Her stopper min kunnskap om Hans og hans kone. Paret har disse barna, hvor jeg prøver å finne deres ektefellers foreldre. Tar også med de jeg vet noe om.1)Ole 1702 - 1763 2.okt.Skalle. Gift 1) med Mari Tostensdtr. Bodde på Mellevold i Rokke,Berg. 2) med Mari Hansdtr.,hun var datter av Hans Brynildsen Østre/Mellom Dalen født i Aremark på Lervig 1656-1729 og Berthe Olsdtr.Skalle død 1747,81 år.Trolovet 16 mai , viet 6 juni 1742. : Ole Hansen Mellevold af Rocke sogn og Mari Hansdatter. cau. Torkil Grimsrud og Andreas(?) Nord Vatne.2)Lars 1703 - 1763 24 april Sandbeck. Gift med Mari Eriksdtr.Sandbeck f.ca 1704 - skifte 14.1.1761.Hun var datter av Erik Torbjørnsen og Inger Alfsdtr.Sandbeck.Trolovet 2 april viet 26 juni 1724 : Lars Hansen og Maren Eriksdatter cau. Niels Glomsrud og Søren Skammelsrud.3)* HANS 1704 - 1773 Kiølen i Rokke,Berg. Trolovet 12 febr. viet 26 mars 1730 : Hans Hansen fra Holen og Thore Gudmundsdatter i D. (Degernes) cau Ole Field og Peder Elnæs.Hvem var Thore Gudmundsdtr. datter av ?4)* MATHIS 1711 - 1777 20 jan. Bjørnstad. Trolovet 6 jan viet 5 des.1759 : Mathis Hansen og enken Inger Olsdatter. cau Lars Sandbeck og Ole Smitthaug.Inger var enke etter Erik Evensen S. Bjørnstad. - Hvem var Ingers foreldre ?5)* LISBETH 1718 - 1789 Medbøe i Berg. Trolovet 6 juni viet 6 juli 1742 : Joen Pedersen af Øymark med Lisbeth Hansdatter. cau. Hans Hansen Kiølen og Lars Hansen Sandbeck.Hvem er hans foreldre ? ( Jeg har en teori men den er ikke helt' vanntett' ennå.)6)Johanne f. ca 1721 - ? Gift med Ole Larsen Øvre Erte f. ca 1713. Sønn av Lars Mogensen Ø. Erte ca. 1673 - 1757 og Inger Rasmusdatter Ø.Ruud ca. 1675 - 1759. - Trolovet 13 april viet 30 juni 1744 : Ole Larsen og Johanne Hansdatter. cau. Lars Hansen Sandbeck og Rasmus Halvorsen Østre Watvedt.Noen som kjenner til disse personer ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg prøver nok en gang, i håp at det er noen ' nye ' som vet noe !Jeg tar med 1 etterkommer etter : 3) Hans Hansen og Thore Gudmundsd.(Kiølen i Rokke) sin sønn Mathis Hansen f.ca 1729, gift med Mari Hansd. Bislingen, Rokke i Berg.4) Mathis Hansen og Inger Olsd.sin sønn, Hans Mathisen f.1762 gift med Maria Magdalena Borse f.1754 Skodsberg,Aremark.5) Lisbet Hansd. og Joen Pedersen sin datter, Eli/Elen f.ca 1757 gift med Jens Olsen Huseby i Berg.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 måneder senere...
Gjest kjersti aamodt

Hei Rita Jeg har en internettadresse som kanskje kan hjelpe litt. Det er P.Heiers slektssider. Han har digitalisert kirkebøkene for Rakkestad i Perioden 1720-40 adr,http://home.online.no~p.heier/generalogi.html Min Manns slekt er på Skalle i 1801 og jeg får heller ikke ting til å stemme. Ole Fjeld tror jeg er i Eidsberg hvor Amund Guldbrandsen kom fra og flyttet til Berg i Rakkestad. han døde i 1642 og var g.m Gunborg Shildursdatter Sæves ca 1638-69 I skiftet etter Gunborg arvet barna Guldbrand og Ingeborg 1 fj.Fjeld i Eidsberg, samt odel i BjørnstadPeder Alfsen Elnes i Rrakkestad døde 1761, 86 år gammel. levet i ækteskab avf forrige aar ogsaa avdøde hustru i 64 år. hans sønnedatter Marthe Hansdatter var i 1781/82 g.m Ole Olsen Fjeld.Søren Olsen fra Lille Heier 1678-1754 til Skammelsrud var g.m Siri Svenningsdatter. Fra s.77 Om slekten Sønstergaard...Så er en Mathias Hansen Nokler( fra Eng)1749-1811 g.m Jøran Mathiasdatter fra Skjekle 1750-1800 søsteren til Jøran, Inger Mathiasdatter Skjekle g.m Ole Larsen Sandbæk I skif6te 1781 på Skjekle i Rakkestad etter Ingeborg Cristensdatter g x1 m Cristen Olsen Lille Vatvet og gx2 m. Mathias Nilsen Skjekle død 1781 Datter av første ekteskap Kari Cristensdatter konfrimert e.påske 1738 17 år g.m Hans Pedsresn Elnes Derse eldste sønn Cristen Hansen myndig og bor på Holen her Ole Hansen myndig br på Holen her Og tidligere nevnt søster Marthe Hansdt g. mOle Olsen Fjeld.Dette gir ikke noe svar direkte, men jeg håper at det ertil hjelpHilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei!Kjersti, har du mer informasjon om boka Slekten Sønstergaard,fx forfatter og trykkeår? Har prøvet å finne den siden jeg så du nevnte den i en annen debatt for en god tid siden, men uten hell. På forhånd tusen takk!Lenken Kjersti henviser til ovenfor skal være slik for å virke: http://home.online.no/~p.heier/genealogi.htmlMvh. Gine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest kjersti aamodt

Hei GineBoka om slekten Sønstergaard mener jeg å ha lånt på Fredrikstad bibliotek. Jeg tror den er utgitt på 50 tallet. Beklager at jeg er så upresis. Jeg skal prøve å undersøke litt videre.Hilsen Kjersti

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gine Olsen

Hei Kjersti!Så fint! Østfold er ikke noe jeg har mye kjennskap til enda, så nesten alt hjelper!For ikke å forstyrre Ritas tema kan du gjerne legge beskjed på gine.olsen@hotmail.com om du finner ut mer.Mvh. Gine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 år senere...
Gjest Rigmor Waler Iversen

Hei Rita :o)Jeg lurte på om du har funnet ut noe mer om Hans Hansen Holen og Berte Olsdatter. Disse er mine 6 x tippoldeforeldre.Det er deres sønn Hans Hansen (Holen) Kiølen og kona Thore Gudmundsdatter som fører videre til meg med deres sønn Mathies Hansen (Kiølen) Bislingen.Jeg har nesten ingen opplysninger på disse og er veldig spent på om du har funnet ut av noe mer.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest Rita Hole

Hei Rigmor !Jeg ser vi har felles ane, Mathis Hansen Bislingen. Jeg har sønnen Hans Mathisen f. 1753 gift med Anne Andersdatter f. 1756 Espelund i Aremark. De bodde på Kjølen, Helgerød og Bislingen : 1801 LenkeHans Hansen Holen født ca 1677 vet ingenting om hans herkomst. Gift med Berthe Olsdatter ca 1680 - 1760 Holen (21 okt) 80 år. Hun er født på Ellefsrød i IDD ,datter av Ole Elufsen.I panteboken Idd og Marker 1738 s.30 er arvinger etter Ole Elufsen nevnt. Jeg har noe mer om ham, må rydde i mine papirer først. Kommer tilbake.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Guri Isaksen har skrevet om gården Ellefsrud og dets beboere og eiere i hefte IDDESLEKTER. Det er litt innviklet så jeg tar bare med 'tellingene' her så jeg ikke gir feil/ misforståtte opplysninger. 1664 : Tomas Ellefssøn 46 år og OLE Ellefssøn 30 år. Ole er da født ca 1634, det vites ikke hvem hans kone var. - 1711: Ole Ellefsen datter og svigersønn.Ole Ellefsen hadde 2 sønner og 5 døtre ( 2 av dem er ukjente ) :1) Ellef Olsen ( død før 1738 ) eldste sønn Ole bor på Bunæs i Rokke. 2) Gunder Olsen ( død før 1738 ) Har en datter g.m Joen Jestsen Bunæs i Rokke 3) Kirsten Olsdatter g.m Nils Olsen Glomsrød i Rokke. 4) Anne Olsdatter g.m ? bor 1738 på Watne Mellem i Rakkestad. 5) BERTE OLSDATTER g.m Hans Hansen Holen i Rakkestad. 6) og 7) er ukjente,bodde trolig i Idd. Ved salget i 1738 er det nevt noen personer som jeg ikke har greid å plassere. : LenkeRigmor, hvem av Mathis Hansens barn er din ane ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Rita :o)Takk for opplysningene.Min ane er Thore Mathiasdatter f. omkr. 1769 Bislingen, Rokke i Berg. Hun ble gift i Berg 2.mai 1800 Hans Larsen Jellestad f.omkr. 1778-1779 (Han kalte seg senere Huseby.)Thore Mathiasdatter var enke etter Anders Ottersen Huseby da hun ble gift med Hans.Det er Thore og Hans datter Inger Hansdatter Huseby f. 10.desember 1806 Huseby østre som fører videre til meg. Inger ble gift i Berg 26.november 1830 med Hans Peter Pedersen Tjervigen f. 14.september 1806 Kjerviken, (Tjervigen) BergDeretter deres datter igjen Magdalena Hansdatter Tjervigen f. 7.juni 1845 Kjerviken, (Tjervigen) Berg (dpt. 13.juli 1845 Asak, Berg) Magdalena ble gift i Berg 2.februar 1866 med Anders Olsen Vatvedt f.25.oktober 1842 Vatvedt Nordre, Degernes i Rakkestad (dpt.13.november 1842 Degernes)Magdalena og Anders fikk sønnen (min oldefar) Ole Haldor Andersen Vatvedt f. 10.mai 1866 Vatvedt Nordre, Degernes i Rakkestad Ole Haldor ble gift i Degernes 5.mars 1885 med Maren Anette Andersdatter Grimsrud f. 8.juli 1861 Grimsrud, Degernes i RakkestadOle Haldor og Maren Anette bodde på Ilgutu (Reinvold) og det er deres datter Oline Julie f.22.november 1888 som er min mormor.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

NB! Når det gjelder Hans Larsen som ble gift med Thore Mathiasdatter, vet jeg ikke om han ble født på Jellestad, eller når han ble født.Ved vielsen med Thore nevnes han som ungkar Hans Larsen Jellestad, men kan jo ha vært i arbeid der på vielsestidspunktet.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Hei igjen Rigmor !Tar jeg ikke helt feil så møtes vi igjen på Holen . Hans Peter Pedersen, sønn av Peder Pedersen og Sidsel Hansdatter. Er Peder sønn av Peder Anundsen og Anne Joensdatter ? Anne Joensdatter født ca 1750 på Medbø datter av Lisbet Hansdatter Holen 1718 - 1789 ( datter av Hans Hansen Holen og Berte Olsdatter. ) Hun gift ca 1769 med Peder Anundsen trolig fra Toreby.Jeg skal se om jeg finner noe om Hans Larsen.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Ang. Hans Larsen så har jeg lett etter ham før, han var gift med Anne Olsdatter Huseby som er søster til min ane Jens Olsen Huseby som var gift med Eli/Elen Joensdatter Medbø ( datter av Lisbeth Hansdatter Holen ).Lars Olsen 1746 - 1788 Trolovet 14 okt 1777 med Anne Olsdatter. Han var sersjant. Vet ikke hvor han var fra. De skulle ha 3 barn Halvor og Hans som jeg har ikke funnet født ? Inger født 1786. Anne Olsdatter gift 2 gang 1789 med Corporal Ole Torkildsen fra Skjeberg. Han døde 1794, 33 år. Gift 3 gang 1796 med Christen Olsen Taleberg, Skjeberg.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rita :o)Det stemmer det du skriver. Dette er hva jeg har notert.Hans Peter Pedersen Tjervigen f. 14.september 1806 Kjerviken, (Tjervigen) Berg, gift i Berg 26.november 1830 med Inger Hansdatter Huseby f. 10.desember 1806 (datter av førnevnte Hans Larsen og Thore Mathiesdatter)Hans Peter Pedersen Tjervigen var sønn av Peder Pedersen Tjervigen dpt. i Berg 7.januar 1770 og Sidsel Hansdatter Øfsen dpt. i Berg 25.mars 1772. (Gift i Berg 7.juli 1790)Peder Pedersen Tjervigen var sønn av Peder Anonsen (Toreby) Tjervigen f. 1748 på Toreby, Berg, d. 24.desember 1790 på Tjervigen. Gift i Berg før 1770 med Anne Jonsdatter Medbøe f. omkr. 1750, grl. 24.august 1796 Rokke, Berg Anne Jonsdatter Medbøe g.2. 2.juli 1791 i Berg med Gunder Mathiesen Røer.Peder Anonsen (Toreby) Tjervigen har jeg som sønn av en Anon Amundsen og Berthe Pedersdatter. Mer om disse vet jeg ikke.Ellers takk for nye opplysninger :-)*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rita :o)Jeg prøver å gå finne ut av de forskjellige i ditt innlegg 15, men jeg kommer til kort her. Det går visst litt rundt :-)Du skriver at Hans Larsen var gift med Anne Olsdatter Huseby som var søster til din ane Jens Olsen Huseby som var gift med Eli/Elen Joensdatter Medbø.Denne Hans Larsen som du nevner her, er han den samme som ble gift med Thore Mathiesdatter Bislingen?Er Anne Olsdatter Huseby den Anne som ble dpt. 25.mars 1804 i Berg, av foreldrene Ole Olsen Huseby og Berthe Mathisdatter Bislingen?Jeg har ført opp 3 barn av sistevnte par Mathies Olsen Huseby f. 26.februar 1797, Anne f. 1804 (nevnt over) og Johanne dpt. 6.mars 1808. Jeg har ikke oppført noen ektefeller på disse 3.Jens Olsen Huseby f. omkr. 1755 har jeg ført opp som gift (vet ikke når) med Eli Jonsdatter Medbøe. Hvem var foreldre til Jens Olsen Huseby?Hvem var den Lars Olsen f. 1746 som du nevner, som ble gift med Anne Olsdatter sønn av?Beklager at jeg ikke hang helt med her :-( Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Beklager,jeg ser at jeg skrevet feil i første del (14). Anne Olsdatter Huseby var gift med Lars Olsen. Det var sønnen deres som het HANS LARSEN ( gift med Thore Mathiasdatter ). Resten i (14) skal være riktig.Det er problem med Berg siden kirkebøkene begynner først 1770 ! Ole Halvorsen 1724 - 1787 Huseby og Inger Eriksdatter 1725 - 1788 Huseby hadde 6 barn : 1) JENS 1755 - 1828 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010116&gardpostnr=18&personpostnr=113&merk=113#ovre>Lenke 2) Ole Olsen Lenke Hans kone Berthe er datter til Mathis Hansen Kiølen/Bislingen 3) Halvor Olsen Lenke 4) Maria Olsdatter Lenke 5) ANNE Olsdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det Rita :o)Da skal jeg kikke nærmere på de siste opplysningene imorgen tidlig.Mvh og et *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Her er skifte etter Anne Olsdatter Jellestad i 1838 nevnt i panteboken. Du ser her at hun har sønnen Hans Larsen ( og Halvor Larsen ).Fol. 272 B: Lenke Hvor Lars Olsen og sønnene Hans og Halvor Larsen er født ?Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rita :o)Beklager litt tregt svar. Jeg fikk beskjed om invasjon av barn og barnebarn imorgen, og fikk plutselig veldig mye annet å henge fingrene i.Nå tror jeg at jeg skal ha fått det meste på plass av det du har gitt meg opplysninger om.Tusen takk skal du ha:-) Vet du noe om når Hans Hansen Holen døde? Jeg tar imot med glede hva du måtte finne og jeg noterer selvsagt ned med en gang om jeg finner noe mer.Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har ikke funnet Hans Hansen Hole død ? Berthe Olsdatter 1680 - 1760 (21 okt) Holen.Så var det datteren Lisbeth som i 1742 ble gift med Joen Pedersen fra Øymark ? Det som er sikkert er at han og broren Johannes Pedersen eide hver sin halvpart i Medbø og bodde der. Hans foreldre var Peder Sørensen ( skifte 20 juli 1732 ) og Elen Eriksdatter født ? Hun giftet seg igjen med en Svend Olsen, de bodde på Medbø.Joen Pedersen 1718 - 1787 Medbø har jeg funnet 6 søsken til. 3 av dem ble gift med 3 søsken fra Østensvig i Aremark, barn av Howel Pedersen og Mari Brynildsdatter.1) Johannes Pedersen 1705-1779 Medbø g.m Marthe Howelsdatter Østensvig. 2) Kari Pedersd. g.m Niels Howelsen Østensvig. 3) Mari Pedersd.g.m Nils Pedersen bodde Aspekasa u/ Tjervigen. 4) Boel Pedersd. g.m Ole Jensen bodde Rødningen u/Medbø. 5) Anders Pedersen g.m enken Anne Howelsd. Østensvig,de bodde på Ytre Lund i Aremark. 6) Erik Pedersen g.m Mari Olsd.de bodde Kiølødegaard u/ Medbø. ( begge gift før )Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rita :o)Jeg har heller ikke funnet noe dødsfall på Hans Hansen Holen. Det ser visst ut som vi stanger hodet i veggen her.Jeg hadde også ført opp de nevnte søsknene fra Østensvig, men ikke de andre du nevner.*Smil* igjen fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg tror jeg har funnet Hans Hansen Holen. Det kan se ut som han har flyttet til sin datter Lisbeth etter hans kone Berthe Olsdatter døde i 1760. I 1762 på Medbø : Andre boende paa gaarden : HANS HANSEN. Han døde nok før 1770. Er det noe mere jeg kan hjelpe deg med Rigmor ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen Rita :o)Ja, det er vel meget sannsynlig at han kanskje flyttet til sin datter, og da er den Hans Hansen som befinner seg på Medbø i 1762.Vet du hvem som eventuellt overtok på Holen etter Hans?Jeg lurer på om du tilfeldigvis har noe mere kjennskap til Hans Hansen (Holen) Kiølens kone Thore/Thora Gudmundsdatter? Hvem var hun eventuellt datter av?Jeg har forsøkt å lete etter hennes dødsfall, men har ikke funnet det.Vet du om flere barn av Hans Hansen (Holen) Kiølen og Thore Gudmundsdatter, enn Mathias?Takk for hjelpen din Rita :-)Mvh og *Smil* fra Rigmor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Sønnen Lars Hansen Sandbek overtok Holen 24 okt 1761. Hvor lenge han eide den ?Thore Gudmundsdatter datter av ?. Skifte etter henne på Kiølen er nevnt å være 13 juli 1765. ( synd med kirkebøkene som først begynner 1770 ! )Hans Hansen og Thore Gudmundsdatter Kiølen barn. Her mangler jeg mye, tar med det jeg har : 1) Lars Hansen g.m Marthe Svendsdatter ?-? datter av ? De bodde Lille Korset, Kiølen og Eng 1801 : [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=f18010116&gardpostnr=145&personpostnr=1070&merk=1070#ovre>Lenke 2) Mari Hansdatter ?-? g.m Hans Gundersen Strand 1733 - 1812 :

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.