Gå til innhold
Arkivverket

[#35416] Søk i prestens manntall for Innherred 1663-66


Gjest Anne Lise Hovdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne Lise Hovdal

Enkelte ganger er det fullstendig umulig å søke i databasen for manntallet 1663-66. Det går jo greit når man skal søke på de første fornavnene, men det skjærer seg ofte når en skal søke på flere fornavn eller etternavn senere. Det er rett og slett umulig å fjerne søkekriteriene for det første når en skal over i noe nytt. Når jeg trykker på den linken kommer jeg til den opprinnelige siden, legger inn nye søkekriterier. Det går bra en stund, men når jeg nå skulle prøve å finne Mogens Pedersen som skal født i Vanvik i ca 1666 kommer det opp 32 søkemuligheter på Mogens, Mogns og Mons men det er komplett umulig å komme lengre enn til de 20 første. Da kommer det opp noe av det gamle jeg søkte på tidligere. Så nå gir jeg opp å finne Mons. Finner en i Grande, men ved dødsfallet til Mons i 1728 er det oppgitt at han ble født og døde i Vanvik. Han kan være født etter 1666, men jeg har samme problemer med søk i manntallet 1663-66 i det store og hele og har også hatt de samme problemene med søk p Helgeland tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eide

Hei Anne Lise. Jeg opplevde det samme som du ved søk i 'Undersøkelseskommisjonen 1804 1805 Bergen' sent i går kveld.Hadde funnet mange Jan-er, men bare første side fungerte, så gikk det over på Ole som jeg hadde søkt på før.Det er ikke første gangen det blir slik. Jeg trodde at jeg gjorde en eller annen feil, gikk helt ut og begynte på nytt, men med samme resultat. Det kan godt være at jeg søker på en gal måte, kanskje kan noen gi råd. Det er ergerlig ikke å komme videre når man har funnet noe interessant.Vennlig hilsen IE

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Ja vi trenger visst et godt råd begge to, og jeg opplever det samme med søk på kirkebøker for Bergen i dag. I tillegg er det nokså tungvint å søke på Family Search når man hele tiden får beskjed om at datoen på siden er utløpt, og må begynne forfra igjen. Man skal jo da trykke oppdater, men det hjelper. Dette har vært oppe på Digitalarkivet tidligere, men jeg forsto ikke svarene der. Så nå er jeg mest stemt for å slutte å søke både i folketellinger og kirkebøker på internett, og gå over til kun å lese mikrofilmer. Om det kan ta lang tid å få dem så finner man iallefall frem i dem, og slipper store søkeproblemer. Jeg har gitt opp helt nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Du vil vel neppe finne noen som er født ca.1666 i mantallet. Skal ikke det gjelde barn over 12 år. Jeg vet det av og til står yngre barn, men aldri sett nyfødte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg har sett flere gutter under 12 år der, og ned til 0 år. Det er så trøblete få søke der at jeg nå spør om manntallet 1666 for innherred er mikrofilmet. I såfall hva er mikrofilmnummeret? Venter heller i månedesvis på en mikrofilm enn å foreta et eneste mislykket søk der en gang til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må bare tilføye at det er flere jeg har bruk for å se i 1666 både i Leksvik og andre steder, og derfor blir mikrofilm nødvendig for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg kom faktisk også frem til Peder i Grande, men det stoppet før jeg kom til alle mulige skrivemåter på Vanvik(det kan jo også være Wanvig eller Wanvig Østre eller Østre Wanvig som jo ikke kom frem). Det er jo ikke sikkert at opplysningene ved begravelsen i 1728 er riktig, men der mener jeg at det står at han skulle være født og død på Vanvik. Det er oppgitt at han var 62 år da han døde 19.02.1728, og presten i kirkeboka var uvanlig detaljert når det gjaldt de døde og annet. Har ikke sett i andre kirkebøker på 1700-tallet(og jeg har sett ganske mange) at det står både fødselsår og fødested(til og med på folk som kom fra andre prestegjeld). Så det er tydelig at det var en prest som var svært nøyaktig på det han førte når man ser på helheten i kirkeboka for Leksvik 1717-1731.Jeg har også tidligere hatt samme problemer når det gjelder søk i manntallet 1663-66 for Helgeland, men det blir jo et annet tema. Ønsker fremdeles mikrofilmnummer for manntallet for Innherred 1663-66.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Må vel også tilføye at noen på Trønderslekt har svart at far til Mons skal være Peder Olsen som først var bruker i Breivik og senere i Vanvik. I Breivik fant jeg et par mulige farkandidater, og jeg kom faktisk frem når jeg gjorde nytt gårdssøk der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Instruksene for opptaket av manntallene ble endret underveis. I 1664 skulle bare mannspersoner over 12 år registreres, mens i 1665-1666 skulle også de under 12 år tas med - i alle fall ned til års alder. Så kan vel lokal praksis ha avveket noe fra instruksene også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Har hatt de samme problemene i nesten alle databasene her, med at det går greit å bla i utvalget en stund, men så 'hopper' det tilbake til et tidligere søk eller noe annet. Jeg har 'løst' dette problemet med rett og slett å klikke på tilbakeknappen (som ligger i databasen, ikke på web-leseren)og så på 'neste' igjen, helt til det fungerer. Som regel går det bra etter et par frem- og tilbake-trykkinger. Men det er helt klart irriterende, og virker som om det er en generell bug i systemet.Når det gjelder søking i FamilySearch, kan man unngå meldingem om at datoen for siden er utgått ved å holde ned SHIFT-knappen i det man trykker på den lenken i utvalget som man ønsker å se nærmere på. Da funker det helt fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå har jeg igjen samme problem med søking i manntallet 1663-66, men finner ikke noe tilbakeknapp som ligger i databasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Nå stopper alle forsøk på å søke i dette manntallet helt opp etter de første 10, og jeg kommer ingen vei uansett hva jeg gjør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er knapper hvor det står 'førre' og 'neste', står samme sted hvor det også er diverse andre knapper, f.eks. om å ta bort utvalget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg prøvde med 'forrige', men kom ikke noen vei med det da jeg var der inne. Så det må være noe elementært jeg gjør feil, men jeg kan ikke forstå hva det skulle være. I det siste tilfellet valgte jeg fornavn-alle, og krysset av for Arnt og Arent. Det gikk greit, men så skulle jeg prøve det samme med Arne og da stoppet det lenge før jeg kom igjennom alle. Det var Arnt eller Arne Pedersen på Frosta jeg skulle finn(skrevet om i annet tema her). Når feilen oppstår trykker jeg den vanlige tilbakeknapper-fjern alle søkekriterier, og har prøvd både forrige og å ta bort osv.mener jeg iallefall selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Jeg prøvde igjen og det samme skjedde, og ved å trykke 'oppdater' får jeg denne feilmeldingen: Siden kan ikke oppdateres uten å sende informasjon pånytt. Velg prøv pånytt for å sende informasjonen pånytt eller vel avbryt for å gå tilbake til siden du prøvde å vise. Når jeg da velger 'prøv pånytt' kommer den samme siden opp igjen, og jeg kommer til bare 10 Arne på Frosta av 62. De 10 som er der er der fullt mulig å gå inn på, men jeg skulle jo gjerne sett de andre 52 også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aslaug Andersen

Hei Anne Lise! For å finne ut om det er mikrofilm av manntallet 1666 for Innherred, kan du ringe fylkesbiblioteket på Steinkjer og spørre, du finner tlf.nr. i telefonkatalogen. De kan fortelle deg mikrofilmnummeret hvis det finnes en slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lise Hovdal

Tusen takk for det svaret Aslaug,og det kommer jeg til å gjøre når jeg har fått sett mer i den nyeste bygdeboka for Frosta og sett noen skifter på mikrofilm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.