Gå til innhold
Arkivverket

[#35417] Ellen Michelsdatter, Lurøy

Gjest Håkon Brun
 Del

Recommended Posts

Gjest Håkon Brun

I følge skifte etter Lars Michelsen, Konsvik i Lurøy i 1755, var hans søster Ellen Michelsdatter død på det tidspunkt. Det nevnes at hun hadde vært gift på Stensland, men navnet på hennes mann er ikke nevnt. Ellen hadde 4 barn: Karen, Ellen, Marithe og Lisbet, alle Jensdatter og alle gift. Hvem var denne Jens som Ellen var gift med? Jeg lurer også på hvem som var Ellen Michelsdatters foreldre. Jeg har saumfart Svein Edvardsens skifter uten å finne noen sikre svar. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Ellen var g.m. Jens Iversen Stensland, d. omkr. 1713. Ytterligere opplysn. mangler.- Hennes far var Michel Hansen, br. av Øvre Konsvik, f. omkr. 1637, -sk. 1724. Han var g.1.m. N.N. - g.2.m. Karen Ejnersdr.- Ytterligere opplysn. mangler. --Alv.--

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Sjåvik

Denne Jens Iversen Steensland er nevnt i manntallet fra 1701, da han er 28 år gammel. Han er sønn av brukeren, som bare kalles 'Enken.' Hun er den av de tre oppsitterne som nevnes først, og er den eneste som har en sønn nevnt; i tillegg har hun to drenger.I manntallet fra 1666 er det på Stensland en oppsitter som heter Iffuer Brønnillsen, 40 år gammel. Han er den oppsitteren som nevnes først, og hans bruksskyld er 0,5 w. (altså en halv våg fisk), mens de andre to oppsitterne bruker 1 pdh 6 mark hver. Dersom Jens Iversen er født i 1673 kan det vel tenkes at han er sønn av Iver Brønnillsen. Dersom dennes kone var noe yngre enn ham, passer det godt at Iver er død før 1701 (han ville ha vært 75 år gammel dersom han hadde levd) men at kona fremdeles levde.Hilsen Jan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Håkon Brun

Godt nytt år alle sammen. Tusen takk til Alv og Jan for god hjelp til å komme videre. Jeg søkte bare på Lurøy, men Stensland ligger selvfølgelig i Rødøy. Der finner jeg nå skifte på både Ellen Michelsdatter og Jens Iversen i 1713, så begge må ha dødd ca 1713. Dette er min kones aner, så flere opplysninger mottas med takk. Med vennlig hilsen Håkon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.