Gå til innhold
Arkivverket

[#35423] Styrmann Andreas Andersen Dullum Trondheim

Gjest Jostein Riseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Jostein Riseth

Aksel Olav Andreassen ble født 05.03.1872 i Trondheim. Konfirmert på Leka 11.07.1886.Foreldre er oppgittå være styrmann og ungkarAndreas Andersen Dullum og pike Oline Olsdatter. Er det noen som vet noe om foreldrene til Aksel Olav ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Det kan jo være riktig. Det er jo stor sannsynlighet for at Andreas var i Trondheim da han traff Oline og at hun fødte der. Det sikreste hadde kanskje vært om man fant dåpen for Aksel Olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Under FS IGI er dåpen ført med far Andreas Annassen Dullumenget, mor Oline Olsdtr. Husbye. Ingen flere opplysninger. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Da er det stor sannsynlighet for at det er riktig. Er det oppført noe fødselsår eller foreldre for Oline ? Kan Husbye være i Sør-Trøndelag ? Det er jo Husby mange steder .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest John O. Svenning

Hei! Nei det er nok ikke flere opplysninger. Ellers har du jo Husby/Husbye i Stjørdal, Bjugn, Melhus, Klæbu og Byneset. Dette er bare Trøndelag, finnes andre steder bla. i Nordland. Mvh John

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Begge foreldrene var fra Åsen i Nord-Trøndelag.Mor til Aksel Olav var Olive Olsdatter Husby. Hennes familie omtales i boka 'Av Gutvikslekt' av Ragnar Gutvik (1999). Forf. har opplyst til meg at (Aksel) Olaf Andreassen ble gift i Ila kirke med Anna Kristine Emilie Larsdtr Midtgutvik, f. 1871. Hans mor Olive Olsdatter, flyttet til Trondheim i 1872, senere til Namdalen, hvor hun bodde hos søstera Elen. Ble senere gift med Edvard Kristian Meyer Rasmussen. Hun døde i 1896. Disse opplysningene er også inntatt i Bygdebok for Åsen bind 5 (s. 515) som et supplement til bind 1. Olive og hennes foreldre omtales på s. 455 i bind 1.Jeg vil videre gå ut fra at Aksel Olav er identisk med den 'Aksel Olaf Andresen', f. 1872 i Trondheim, som i 1875 er nevnt som fosterbarn på Storsveberget ved Husby i Åsen, hos Olives bror Kristoffer. (Bygdebok for Åsen, bind 1, s. 464).Aksel Olavs far, Andreas Annaniassen Dulumtangen (f. 1848) flyttet til Hitra i 1866. Kilde: Bygdebok for Åsen, bind 1, s. 325.Han utvandret senere til Amerika, endte opp i Iowa. Ved skiftet etter hans mor, oppgis han å bo i Aurelia, Cherokee Co., Iowa. Der gjenfinnes han i den amerikanske folketellinga i 1900. Han er da gift med Thea (f. sep. 1847 i Norge). De har ingen barn. Andreas, eller Andrew Dullum som han her kalles, oppgis å være 'city marshall', innvandret til Amerika i 1882.Han er trolig den 'Andreas Dullum' som reiste over Trondheim havn til Cherokee, Iowa i 1882. Denne er rett nok oppgitt å være 19 år og bosatt i Nesna ('Næsne'). Alder er i så fall feilskrevet. Hans søster Ingeborg Anna hadde reist et par år før, og slo seg ned i samme området. Andrew Dullum var i live enda i 1930.Håper dette er til hjelp.Mvh Arne Langås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Nå begynner bitene å falle på plass !!Når jeg fikk navnet Olive istedet for Oline fant jeg plutselig masse opplysninger. Olive døde 18.12.1896 visstnok av kreft. Hun ble gift 07.10.1868 med Edvard Kristian Meyer Rasmussen ( 20.06.1857-) De hadde visstnok en sønn , Olaf (?) og ei datter Edvarda ( 1891-) sammen. Edvard flyttet til Trondheim etter Olives død og ble gift på nytt igjen med Margrete Pedersen. De fikk en sønn i 1900.Olive hadde visstnok flere barn før ekteskap, jeg har registrert ei datter, Anna Kristine ( 24.10.1868-) med Johan Arnt Haftorsen Holingvald . Denne dattera bor hos faren i 1875. Olive har også en sønn Johan ( 1869-) som bor sammen med mora på gården i Gutvik hos Olives søster , Elen, i 1875. Jeg har også opplysninger om at Olive arbeidet som tjenestejente på gården Loktumyran på Frosta hos Lornz Jonassen i 1865.Kan noen bekrefte / avkrefte disse opplysningene om barna Anna Kristine og Johan ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Sønnen Olaf er vel identisk med Aksel Olaf Andreassen. Jeg har sett ham omtalt som bare Olaf - mulig dette var navnet han brukte i det daglige?Når det gjelder Anna Kristine Johansdatter, gjenfinnes hun i Bygdebok for Åsen bind 1, s. 285. Som du nevner, var hun hos farens foreldre i 1875-tellinga. Det står ikke noe mer om henne, men jeg mener hun reiste til Amerika sammen med farens foreldre, Haftor Jonsen og Karen Kristensdatter Holingsvedjan. Ved utvandring i september 1881 har de med seg ei datter Anne, 11 år og 11 måneder gammel. Dette er i bygdeboka oppfattet som deres datter Anna, men dette må være feil. Anna var 20 år gammel i 1881. Den som derimot var 11 år og 11 måneder, var deres sønnedatter Anna Kristine.Familien slo seg ned i Brandon, Douglas Co., Minnesota. Haftor døde der før århundret var omme. Karen levde til i 1907. De brukte navnet Holing som familienavn.Sønnen Johan Arnt, Anna Kristines far, hadde reist til Amerika i 1880. Hans bror Helmer reiste våren 1881. Kirkeboka viser videre at søstera Kristine Oline reiste i 1883. Det er ikke utenkelig at hun og søstera Anna Petrine er 'Kristine Hove' og 'Anna Hove', hhv. 28 og 22 år gamle, som reiste fra Åsen til Amerika (over Trondheim havn) i 1883.Mvh Arne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Korrigering: Anna Kristine var 12 år og 11 måneder i september 1881. Likevel holder jeg det for sannsynlig at det var hun som reiste sammen med Haftor og Karen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

Mange takk også for de nye oppluysningene. Jeg tror nok det stemmer slik som du har beskrevet det. At Olaf er Aksel Olav og at Anna Kristine emigrerte sammen med besteforeldrene. Det jeg fremdeles lurer på er hvem som er foreldre til denne Johan Olsen født 1865 ( ikke 1869 som jeg skrev) . Olive var jo tjenestejente på Liktumyran i 1865 og hadde da ingen sønn. I folketellinga for Leka 1875 er Olive oppført som bosatt hos søstera og hennes mann Ole Andreas Olsen. Søsteren og Ole har to barn, Anne Martha ( 06.03.1855-) og Ludvik ( 13.10.1858-) Deretter kommer Oline oppført som tjenestejente og deretter sønn , Johan Olsen f.1865 på Leka ? Det kan neppe være sønn til søstera Elen og Ole ? Hvor var Olive da dattera Anna Kristine ble født i 1868 ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Langås

Jeg vil ikke se bort fra at Johan er sønn av Ole og Elen. Har du sett hva det står i 'Av Gutvikslekt'? Jeg har bare sett denne boka på biblioteket, og har ikke notert ned så mye fra den.Olive var som du sier i Logtumyran i 1865. Da Anna Kristine ble døpt, var hun tilbake i Åsen. Hun er da kalt 'Oline Olsdatter Husbyvald', oppgis å være hennes første leiermål. Jeg tviler på at Johan er Olives sønn. Selv om Johan står etter Olive i 1875, kan 'sønn' godt vise tilbake til Ole og Elen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jostein Riseth

I følge Ragnar Gutvik som skrev'Av Gutvikslekt' er det helt sikkert at Johan er Olives sønn. Han skriver først ei liste over de som bor på gården i 1875 og nevner da Olive og hennes sønn Johan født 1869. ( Her kommer årstallet 1869 inn, mens det i folketellingen er oppgitt 1865) . Hvis denne Johan er født 1869 , kan det stemme at Olives første leiermål var 1868 da hun fikk Anna Kristine. Senere i boka skriver Ragnar Gutvik at Olives sønn Johan Olsen trolig er Johan Olsen Sellisethaugen som er fadder når Ludvig Olsens datter Magnhild døpes i 1898. Videre sies det at en ikke kjenner til om denne Johan Olsen har noe etterslekt i Leka og han finnes ikke i folketellingen 1900 for Leka.Så hvem som er faren er det store spørsmålet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.