Gå til innhold
Arkivverket

[#35428] Haudt, Aremark

Gjest Lars Chr. Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Chr. Hansen

Hans Olsen Haudt, født ca. 1830 i Aremark, død 1903 Oslo. Gift bl. andre med Sofie Paulsen, f. 1863. Er det noen som har noe vedr. hans fødsel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ta en titt på dette temaet.Lenke .Iflg. familie-medlemmer som bærer navnet i dag (Houth), så sies det at navnet stammer fra Nederland.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiJeg vet dessverre ikke mer om hans fødsel, men hvis han er sønn av Ole Andersen og Else Jacobsdatter, har jeg registrert Else som datter av Jacob Clausen og Ane Hansdatter. Jacob Clausen er sønn av Claus Jacobsen og Charlotte Amalie Borse. Sistnevnte Charlotte (1737-1783) kan du finne her: http://www.pinaas.no/slekt/Dingtorp.htm#charlotteNår det gjelder Ole Andersen, har jeg antatt at han er sønn av Anders Olsen og Mari Hansdatter. Anders som sønn av Ole Andersen og Elen Hansdatter og Ole igjen som sønn av Anders Bjørnsen, alle visstnok på Lillemork i Berg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Dersom Haudt-/Houth- navnet, anvendt på Hans Olsen Haudt (1830-1903), har sitt opphav gjennom en av hans foreldre er det fristende å tro at det har skjedd gjennom hans mor, Else Jacobsd. (Ref. ellers innlegg 4.)Ved FT 1865 finner man 25 år gamle Johan E Haut Lenke , også han fra Aremark. Han er antakelig identisk med (IGI-kilde) Johan Edvard Christensen som er født 27 mars 1842 og døpes 17. april 1842 i Aremark.Også han har Else Jacobsdatter som mor, men IKKE Ole Andersen som far, - derimot en Christian Andersen.Da kan man gjerne spekulere om fedreparet Ole og Christian kan ha vært brødre, og vært sammen om å bringe inn Haudt-/Houth-navnet.Det er gjennom slektsgrenen fra Aremark til Borgund til Vardal at Houth-navnet er i bruk i dag, så vidt jeg vet.Så et spørsmål til Egil: Var Charlotte Amalie Borses ektefelle, CLAUS JACOBSEN, en hollender ?? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiTil Iver: Jeg har registrert Jacob Clausen som far til Claus. Claus har jeg registrert døpt i Aremark i 1736:Dom: 1 Post Festi Nativet Jesu: Døbt et Drængebarn kaldt Claus. Forældre: Jacob Clausen og Dorthe Swendsdatter, Fladelands Teyen. Fadd: Hendrich Schackestad Hans Sørensen Fladelands Teyen, Kari Espelund, Pernille Fladeland, Johanne Fladelands Teyen. Introd: 2. febr. 4, Ingebor Fladeland, finner ingen Dorte da, skrivefeil ved dåp?Navnet på moren er skrevet Ingeborg også ved søsteren Marthes dåp i 1739.Jeg har dermed ingen opplysninger om noen forbindelse til Holland for disse.I debattnr. 10820 er sagt at Hout-navnet kommer fra en morbror av Else. Jeg vet ikke hvem Jacob Clausens kone Ane Hansdatter var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

HeiOle Andersen, gm. Else Jacobsdatter hadde forøvrig en bror, Hans Olaves Andersen, dvs samme navn som Hans Olaus Olsen. Hans Olaves ble døpt i 1812 i Berg:Martij 15, 1812. døbt ved Asach Hans Olaves, fød paa Lillemorch d. 26. Feb. Forældre Anders Olsen og Marie Hansd. Faddere: Elias Østensvig, Ole Soelbreche, Peder Hansen Røed(?), Else Østensvig, Anne Rimedahl(?), og Kari Soelbreche.Ellers har jeg kun registrert to søsken av Ole, Hans Olaves og Marte Sophie Andersdatter, men kan selvfølgelig ha oversett noen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

(6) Anne Hansdatter er datter av Hans Andersen Wiig 1740 - 1795 ( eldste sønn av Anders Hansen Wiig og Anne Gullichsdatter )og Kirsten Bindrup Hansdatter Fangø ( datter av kaptein Hans Andersen Fange og Maren Olsdatter Wulf).I forbindelse med skifte etter Hans Andersen Wiig i 1796 er disse nevnt. Sønnen Anders Hansen som overtar Wiig og underliggende Lisleberg. - Jeg (enken)Kirsten Hansdatter Bindrup. - Jeg Hans Hansen Holthe. - Jeg Jacob Clausen Borse på min hustru Anne Hansdatter.Navnet Else er nok oppkalling etter Maren Olsdatter Wulf sin mor, Else Dorthea Pryds. Kirsten Bindrup hadde også en søster med dette navn.Her er Anne Hansdatter sin mor i 1801, ser ut som hennes bestemor Maren Olsdatter Wulf/Fangø bor her også. Krosbye : LenkeRita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jeg tenkte meg at Rita ville komme på banen, og da kaster jeg meg ut i noe som kanskje hun kan bidra til å løse.Etter å ha finlest tema 10820, er jeg både blitt oppklart og forvirret: Her har vi i FT 1900 en Johan Edvard Sinding Houth [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f00101&gardpostnr=1547&personpostnr=6945&merk=6945#ovre>Lenke som iflg. tema 10820 skal være sønn av (vår kjente) Else Jacobsdatter, og ”uekte” sønn av apoteker Jens Christian Sinding (Andersen NB ???).Jeg kan umulig være helt på jordet når jeg mistenker ovenn. Johan E Sinding Hout å være identisk med den Johan E Haut (FT 1865) Lenke som nevnes i innlegg 5. (selv om alder og år er noe feil).Hans Olsen Haudts (Hornblæseren 1830-1903) og (den eventuelle) halvboren Johan E (Sinding ?)Haut/Houth 1842-(Begge har Else Jacobsdatter til mor) har altså Jacob Clausen og Ane Hansdatter som besteforeldre på morssiden (der Haudt-/Houth-/Heit-navnet skal stamme fra). Besteforeldrenes 6 barn er alle døpt i Aremark: Christine(1792), Anne(1797), Marthe(1803), Hans(1805), Else som er moren til gutta(1808), Kirsten Dorthea(1811).Familien er her i FT 1801, da kun to barn var født:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg kan opplyse om at Ole Andersen og Else Jacobsdatter sin sønn, Hans Olaus Olsen døde i des 1830, 1/4 år gl ! Deres neste sønn Anders Christian født des.1831, konf.1846 i Aremark bodde da på Lillemorck.Tar med vielsen: 23 juni 1830. Ungkarl Ole Andersen Lillemorck 24 år og Else Jacobsdatter Fladebye 22 år. cau Ole Nielsen Bøen og Ole Xstensen Solbrecke.Hvem denne Hans Olsen Haudt f. ca 1830 i Aremark er, har jeg pr.nå ikke ikke svar på. Jeg skal lete litt å se om jeg kan være til hjelp her.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Ja, dette var overmåte nyttig !!!Jeg tok det for gitt at opplysningene i tema 10820 var sjekket og stemte. Hornblæseren Lenke er altså ikke identisk med den sønnen (Hans Olaus) som Ole Andersen og Else Jacobsdatter bærer til dåpen i Aremark i 1830.Men fortsatt må vel Else Jacobsdatter, eller eventuelt hennes morbror ha noe med Haudt-navnet å gjøre ?? IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg fant ikke ut av hvem Hans Olsen som kan ha tilnavnet Haudt/Hohth. Jeg mangler film :NO 177 som dekker konfirmerte og utflyttede 1850 - 1865. Jeg fant Hans Olsen Slorer f. 2(9)juli 1830 som utflyttet til Christiania 20 jan.1849. Han er sønn av Ole Amundsen og Maria Hansdatter.Fant: Født 27 mars,døpt 12 april 1842 uægte Johan Edward : Enken Else Jacobsdatter Haugebye og Styrmand på F.hald (Fredrikshald) Christian Andersen. Faddere: Christine Amundsdtr. Kopperød, Hans Hansen ibid, Sidsel M(?)Olsdtr. ibid, Kristina Nielsdtr.Haug og Niels Johannesen Kopperød.Else Jacobsdatter sin far,Jacob Clausen, bodde også på Haugeby når han døde i 1840, 75 år gl.Iver. - Else Jacobsdtr. sin morbror, dvs. Kirsten Bindrup Hansdtr.sin bror ? Hun hadde 5 brødre som jeg ikke vet så mye om. Her er navnene på dem : Anders (militær),Christopher Frederich, Georg Frederich von Krogh, Sven, Ole Wulf( militær).Det var et tema her som jeg svarte på som omhandlet deres far, Captein Hans Andersen Fangø, men jeg finner det ikke igjen?Martha Østensvig har skrevet om slekten Fangø/Fange i sin bok ' Gamle slekter i Marker II '. Det står ikke noe om disse brødre, desverre.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Det er greit med det innlegget også,men det var et som jeg svarte på som jeg fikk rede på at Captein Hans Andersen Fangø før hadde vært gift med Kirsten Bindrup, som hans datter er oppkalt etter.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Etter at Rita forkastet Ole Andersen og Else Jacobsdatter som foreldre til Hans Houdt (hornblæseren) foreslo hun en mulighet for at denne Hans kunne være identisk med Hans Olsen Slorer (innlegg 14).Forslaget til Rita fører til en identifisering av Hans Haudt. Hans foreldre er nødt til å være Ole Amundsen og Maria Helvig Hansdatter !!IGI-kilde: Hans Olsen inngår ekteskap i Vår Frelsers kirke i Christiania 29. april 1858 med Susanna Kathrine Deramb. Han 27 år. Hun 24 år. Som far til Hans står oppført Ole Amundsen.Susannes etternavn Deramb er erstattet med Houdt i 1865 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=f60301&gardpostnr=526&personpostnr=15603&merk=15603#ovre>Lenke .Hans Houdts foreldre (Ole og Maria Helvig) inngikk ekteskap 4/11 1829. Samme IGI-kilde sier at Ole Amundsen er født på Slorer ca. 1804, mens Maria Helvig Hansd. er født 1808.Jeg er fristet til å tro at Ole Amundsen er født 24. okt 1803 på Aspestrand (sønn av Amund Ottersen og Christine Bentzdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

-Beklager. Jeg rotet det til helt på slutten i forrige innlegg ved å kalle Johan Edvard Houth for Johan Martin. Glem Martin !!IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Jeg har sett i kirkeboken på noen av personene som Iver nevner her :HANS f. 9 juli døpt 18 aug. 1830 Slorer. Foreldre :Ole Amundsen og Maria Hansd.Faddere: Else Hansd.Slorer,Niels Nielsen Aasgaard, Sidsel Johannesd. Bøenødegaard.Viet 4 nov.1829 : Ungkarl Ole Amundsen Slorer 25 år født Sandbæk og pigen Maria Helvig Hansdatter ibid, 21 år født Mosserøed. Cau. Ole Nielsen Røed og Niels Nielsen Aasgaard.OLE døpt 1 nov. 1802 Sandbæk u/Viig. Foreldre: Amund Ottesen og Christine Bendtsdatter. Faddere: Kari Andersd. Slorer, Else Nielsd.Røed, Iver Olsen Viig, Ole Ingebretsen og Dorthe Pedersd. Kirkerøed.Tar med broren Hans f.1797 Syndre Arebechen, hvor det er samlet sammen et knippe 'fine' faddere : Jomfru Cicilia Elster, Bendeche, Anne Christine Grønbeck, Magnus og Helge Due.MARIA HELVIG døpt 6 NOV.1808 Mosserøed. Foreldre :Hans Fredrichsen og Ingeborg Andersd. Faddere: Anne Nielsd. Xstine Olsd. Ole Hansen Qvisler, Peder Hansen Bøen og Ole Nielsen Aasgaard.Viet aug 1808. Enkemand Hans Fredrich Borse på Mosserøed og pigen Ingeborg Andersdatter ...?plads. Cau. Erick Andersen Tromop og Christopher Mogensen Gundeng(?)Hans Borse hadde før vært gift med Helborg Pedersdatter Græsholt, datter av Peder Larsen og Inger Haagensdatter. Viet 16 aug.1765 Hans Borse og Hilvig Græsholdt. Cau.Helgie Teyen og Christen Buer. Her er Hans Borse på Moserøed 1801, men her heter han Hans Hansen ? : LenkeJeg kan ta med at Else Jacobsdatter sin søster, Anne var gift med Eidsvoldmannen Ole Svendsen Iglerøed. Her er giftemålet: 12 juli 1816 : Ole Svendsen Iglerøed 32 år og Ane Jacobsdatter Fladebye 17 år. Cau. Gøte Haug og Amund Krosbye.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Veldig bra, Rita !Vi er vel egentlig i mål, og vel så det. Det aller meste må vel stemme.Det eneste jeg stusser litt over er hvorvidt Hans Fredrichsen på Mosserød (i forbindelse med datteren Maria Helvig sin dåp i 1808) kan være identisk med den Hans Hansen på samme sted som er 60 år i 1808. Begge ser ut til å ha kalt seg Hans Borse. Og dersom det er samme Hans Borse det er snakk om har ekteskapene vært inngått med 43 års mellomrom. Og Hans er blitt far i en alder av 67 år.Noe ubegripelig er det at Hans (Jacob) Borse (1742-1817) skal kalles Hans Hansen, også skal være sønn av Fredrich Jochumsen Borse (og Maria Magdalene Juliane von Storm/ Mejer)(Jeg hadde liksom tenkt meg at kunne finnes en Hans Borse som kunne vært sønn av denne Fridrich : Lenke som aldersmessig kunne vært et bedre parti for Ingeborg, men dette var nesten en fleip)Men hvordan Haudt-/Houth-navnet kommer inn får vi antakelig ikke svar på, men de to mannspersonene som buker navnet i 1865 har begge aner fra Borse.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Glemte dette giftemålet: 1794 Ungkarl og soldat Amund Ottesen med pigen Xstine Bendtsdatter Arebæck. Forlovere er for meg håpløst og tyde. Det er mulig at en heter, Stang ( Leutn.Stang ?). Det ser ut som Amund er alene i Aremark med Otter-navnet,både som for-og etternavn.Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rita Hole

Bør ikke navnet Haut/Hout oppklares først ? Hvem hva kommer navnet fra. Det eneste man vet er at de kommer fra Aremark. Deres opphav er muligens funnet, men....Rita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Opphavet til navnet Haudt/Houth er muligens å finne i Aremark, men like gjerne i familien Borse. Jeg har relativt gode kontakter blant nåværende Houther, og de har lovt å prøve å finne noe dokumentasjon (forklaringen de selv ar er at navnet stammer fra Holland !)Selv er jeg fristet til å se på muligheten av at gårdsnavnet Haug/Haugeby kan ha blitt brukt som utgangspunkt for Haudt/Houth.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Theie

Jeg trodde Borse-slekten var noenlunde klar i flere generasjoner bakover, og kan ikke se noen sammenheng med navnet Haudt/Houdt der.Den Jacob Clausen (f. ca 1713) som er nevnt er jo heller ikke felles ane for de to med dette navnet.Skal bli interessant å se hva som kommer fra næværende slekt. Ser i NST 23, s. 78 at det er nevnt en prost Peter Ulrik Magnus Hount fra Smålenene. Kan det være en slags oppkalling (dog med litt annen skrivemåte)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.