Gå til innhold
Arkivverket

[#35441] Hans Jakobsen Nes i Fjerdingen ved Kristiania? Nevnt 1769.

Gjest Øystein Lillegaard
 Del

Recommended Posts

Gjest Øystein Lillegaard

Jeg har lenge lett etter røttene til en av mine aner- Jakob Jakobsen som ble gift til Tøyen i Hakadal. Jakob Jakobsen ble gift med Mari Amundsdatter til gården Tøyen, Mari var opprinnelig fra Kirkeby. Jakob Jakobsen var født rundt 1709.I bygdeboka finnner jeg at Jakob Jakobsen ved skifte etter seg i 1769, var formynder for barna til Amund Kirkeby og hadde 'satt arven deres, vel 53 dlr, i huset til Hans Jakobsen Nes i Fjerdingen ved Kristiania'.Mye tyder på at denne Hans Jakobsen kan være en bror til Jakob Jakobsen. Jeg lurer derfor på om noen har kjennskap til denne Hans Jakobsen fra Nes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

På Oslo byarkivs slektssider finner jeg under Gårdeiere i Christiania by 1787 (brannredskaps-fortegnelse) at Hans Jacobsen Næs eide gårdene nr. 96 og 97 i Fjerdingen, desverre ikke noe mere om ham.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Lillegaard

Takk skal du ha Berit!Beklageligvis er ikke min lokalkunnskap god nok til at jeg kjenner til hvor Fjerdingen ligger. Etter de opplysningene som har fremkommet, ser det ut for at det må være i eller i nærheten av Oslo. Stemmer det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
 Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.