Gå til innhold
Arkivverket

[#35449] Har du råd og tips ang.å arrangere et slektsstevne og evt.lage en bok til hver?

Gjest Jan Frode Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg skulle gjerne likt å arrangere et slektsstevne der hver deltager og slektning kunne få hver sin slektsbok. Nå er det sikkert endel av dere som har erfaring med dette og jeg hadde satt stor pris på rettledning i å legge tilrette et 'vellykket' slektstevne.Jeg vet en ting at planlegging er viktig.Vil du dele din erfarinhg med meg og de andre i brukerforum? Godt nyttår! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Hei Jan Frode, og Godt Nyttår. Jeg har ikke all verdens erfaring, men jeg teltok på et slektstreff for et par år siden, og er med arrangør på et som skal være i år. Planlegging er meget viktig. Hvor stort skal det være, og da tenker jeg på antall generasjoner, og for den del personer. Når du vet det, må du finne plass, for det skal gjerne være en felles middag på et slikt treff. Bestem så datoen, fellesferien er et fint tidspunkt, for det passer flertallet. Vi har allerede brukt over et år på planlegging, og har vært ute i god tid med innbydelse, folk begynner gjerne et år i forveien å planlegge ferien sin. Vi har satt opp budsjett for treffet, og bekjentgjort ved innbydelse at det vil koste noen kroner. Når en fullstendig påmeldingsliste ligger klar, blir alle etter hvert kontaktet og bedt om en bindende påmelding, og fordkuddsbetaling. Vi har satt ned en komite på fire stykker som skal jobbe med planlegging, og drar gjerne inn flere dersom det trenges. Treffet skal ha fokus på det paret som står som genersjon en, og bygger med opp historiske fakta rundt de to. Treffet skal vare over tre dager. Fredag ettermiddag møtes vi for å bli litt kjent med hverandre. Lørdag er hoveddagen, da er det fellesmiddag og historiefortelling, av den som har gransket slekten. Vi skal ha en egen toastmaster for kvelden. Alle deltakere skal presenteres. Alle skal ha navneskilt med fargekode for hvilken gren (hvilket barn av de to første) de kommer fra. Hele slektstreet vil være oppslådd på (den største) veggen. Etter fellesmiddagen blir det dans og koselig sosialt samvær hele kvelden, og natta med. Alle som ønsker en slektsbok skriver seg på en liste med informasjon om hva denne boka vil komme til å koste. Søndag blir det en tur til gården, hvor de to første startet hele slekten. Det blir også en tur til kirkegården(e) for nedlegging av blomster og en enkel salme, for å minnes våre forfedre. Dette er i korte trekk en oversikt over hvordan vi vil gjøre det. Håper du finner noe av det interessant. Vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Dette hørtes interessant og givende ut.Kunne det være intressannt med et kort foredrag om slekten i et slikt stevne?Jeg snakker ikke om 3 timers seminar altså?I samme slengen,hva bør en slektsbok inneholde? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Andreas Sørgård

Er det noen som har forslag til hvordan mann kan opprette og drive en slektforening, som 'Foreningen for Plateslektens grener i/fra Solør' (http://home.online.no/~okjoelst/). Hvor mange slike foreninger finnes i Norge, og finnes det noen paraplyorganisasjon for dem? I Sverige er det vist utbredt med slike slektforeninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Eidet

Dersom du søker på Internett med ordet 'slektsstevne' så finner du flere interessante steder (og mange uinteressante).Og i Slekt og Data nr. 1/2001 finner du artikkelen 'Om å arrangere slektsstevne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Soløy

Det finnes selvsagt mange forskjellige måter å arrangere et slektsstevne på. Et foredrag om slekten er selvsagt interessant for de som deltar, og der er det jo også flere innfallsvinkler. Jeg tror ikke det finnes noen fasit på dette. En hver vil nok finne sin måte å gjøre det på, og det er kankje det viktigste. Vi har funnet vår måte og det føles riktig. Lykke til. Vennlig hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Er det noen flere som vil dele sine erfaringer med sitt eget slektstevne eller hvor du har vært gjest? Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Til innlegg (3): Har ikke fasiten på hva en slektsbok bør inneholde. Men mener den bør bestå av 2 deler, en ane- og en etterslektsdel. Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Kan dere gi meg noen gode tips til å finne nålevende etterslekt uten om telefonkatalogen.no og skattelistene?Så en annen ting: Er det dyrt å få innbundet og trykt en slektsbok? Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin S. Aasen

Hei Jan Frode Johansen!Det kan hjelpe å ha kontakter som jobber hos Skattefogder (arv og gaver), ligningskontorer, folkeregistre, eller i menigheter i kirker. Offentlige myndigheter har som oftest disse personregistrene. Da er det viktig å forklare hensikten med å få opplysningene. Det kan også være verdt å spørre avisene på aktuelle steder om de vet noe om de aktuelle personene. Eller man kan sette inn etterlysning i media. Eller søke på nettet etter aktuelle personers navn, f.eks hos Google eller Kvasir.Prisen på slektsbok må være avhengig av tenkt innhold og mengde i den aktuelle slektsboken. Det kan være en ide å spørre enkelte aviser. Flere av avisene har egne trykkerier. Avisene har nok god greie på trykkerier hvor man kan spørre om pris, osv.. En slektsbok jeg har (fra min mormors familie) er trykt 1935 hos Tønsbergs Aktietrykkeri. Den er på 32 sider og innbefatter 7 generasjoner. Dessverre vet jeg ikke hva den kostet den gangen. Ville nevne den slektsboken da jeg liker den godt, enkelt og fint innbundet i lett synlig rødbrun farge.Jeg har i mitt liv vært på kun to slektsstevner. Et i mormors familie (slektshistorien på stevnet begynte med mine 2 x tippoldeforeldre-holdt på gården der min mormor ble født og vokste opp på) og et i morfars familie (slektshistorien på stevnet begynte med mine oldeforeldre-morfars foreldre).Noen år imellom arrangerer noen av mors søskenbarn treff mellom søskenbarna i morfars familie. Altså barna til min morfar og hans søsken. De var 9 stk. tilsammen (morfar og søsken).Skulle gjerne vært på flere slektsstevner. Har lyst å arrangere selv. Men det er avhengig av tid og annet. Så må jeg finne ut litt mer først. Før det evt. kan bli bok (liten) og slektsstevne.Det er også viktig å informere deltakerne på stevnet og de personene du samler inn opplysninger fra om hensikten med slektsboka og om at personvernet ivaretas. For det er ikke alle som liker å bli nevnt. Da kan det være fint å ha bøkene privat (som ikke selges/gis til offentligheten).Har sett i media at noen arrangerer slektsstevner (samme slekt) hvert år. Tror det var ute i Aust-Agder/Vest-Agder. 'Agderposten' er 'lokalavisa' for Aust-Agder.Mens 'Fædrelandsvennen' er 'lokalavisa' for Vest-Agder.Flere av de tingene Terje Soløy nevnte i innlegg 2, kjente jeg igjen fra slektsstevnet i min mormors familie/slekt (på hennes fars side).Håper det hjalp litt med mitt innlegg.Mvh. Kristin S. Aasen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Tusen takk for tips og råd samt interessant å lese det du skrev i det hele! Med vennlig hilsen Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Jeg kunne tenkt et slektstevne der en kanskje også kunne hatt et seminar for de'sultne' og de som ønsket å gjøre noe annet kunne en hatt et alternativ.Selv har jeg faktisk bare vært på et slektstreff og det vat en fin opplevelse med vandring på gamle gårdstufter,sosialt felleskap,litt historikk,og et godt måltid på restaurant!Det var i Hjartdal i Telemark.Jeg bør ihvertfall ha en rådgiverved min side om jeg skal arrangere et stevne ,for jeg har noe av visjonæren i meg,gründeren,drømmeren i meg-og da kan det gå litt for fort i svingene!Så en komite høres bra ut!Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vi hadde slektstreff i Odda for 2 1/2 år siden. Jeg laget 'slektsbok' (Legacy) for aner og etterkommere som vi satte over på en disk slik at alle fikk hver sin. To tremenninger stod bak selve arrangementet, og det var meget vellykket. De brukte ca 6 måneder på å få det hele til å klaffe. De hadde til og med leigd busser og ordnet med hotellrom for de som trengte det.Vi hadde to dager sammen med måltid på ungdomssalen og utflukter til gamle tomter. Tilsammen var vi 110 stykker og 5 generasjoner med 'stort og smått'. Mitt eldste söskenbarn fortalte om 'gamle dager' da mine besteforeldre levde og alle var svært fornöydde. Det er bare et par stykker av oss som er interessert i slektsforsking, men alle syntest at tiltaket var en god ting.Så lykke til med tiltaket.Nå har vi faktisk begynt å tenke på å gå et hakk lenger bak og ha stevne med etterkommerne til et par av mine oldeforeldre, men det blir nok litt vanskeligere å arrangere.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Når Kjellaug var inne på slektsstevne med oldeforeldre og at det ville blitt noe vanskeligere,så er jo det forståelig.Antall etterkommere blir jo enorme etterhvert som man går bakover.Men det hadde vært fristende på et senere tidspunkt med egen erfaring i å lage slektstevne,tatt utfordring i å gå svært langt tilbake.Man måtte jo da valgt en gren av familien og gått nøye gjennom materialet.Det som er så gøy å tenke på er at flere av dere her på brukerforum har aner som jeg har felles med dere.Slik har ganske sikkert flere av dere opplevd.Kanskje vi da treffes på et stevne?Takk for interessanne innlegg! Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Hildrum

Ja, med oldeforeldre kan det bli mange, men alle kommer ikke. Jeg har vært på tre slektsstevner. Ett var faktisk etter min oldeforeldre. Husker ikke helt, men vi var vel rundt 250 stykker. Alle grenene var representert, og det hjalp kanskje at det ikke så lenge før var utgitt en slektsbok om den slekta min oldemor kom fra. Dessuten bodde mange av ettlingene innenfor 1 time til 1 1/2 times kjøring fra bygda der det ble holdt. Noen år senere hadde vi søskenbarn treff, der var det selvfølgelig ikke så mange og de fleste kjente hverandre fra før.Så var jeg på ett som det ble jobbet med i over to år på. Det var en amerikaner jeg hjalp med å finne frem til hans slekt, og de hadde en plan om hvem som skulle være utgangspunktet, men de viste seg at alle barna i den familien hadde utvandret så de mått gå ett ledd tilbake til tippoldeforeldre. De leide en diger idrettshall og det var vel bortimot 450 personer der, og jeg mener alle grene fra starten som hadde barn var representert. Her kom de fra Australia, USA, Norge og Sverige som jeg husker. Denne siste hadde hele lørdagen med foredrag, spising og bli kjent, samt et digert slektstre på veggen, hvor folk ble bedt om å skrive inn de de visste som manglet, samt oppdatere sine familier. Søndagen var alle som ønsket i kirken og det ble arrangert tur ut til der opphavet hadde bodd.Det har stort sett vært det samme opplegget hver gang. Det er en hoveddag med middag og dans, mens det tidligere på dagen har vært arrangert utflukter til viktige steder i familiens historie, eller kåseri om opphavet eller andre interresante personer i anegalleriet. Det er gjerne kransenedlegging hvis gravstedene finnes. Går man lenger tilbake vil det ofte bli gjort grenvis.Alle tre havnet i lokalavisen, og ble karaktisert som utrolig vellykkede, selv om den siste hadde pøsende regnvær, og planen hadde vært at ungene skulle leke ute. Det ble istedet ordnet med mulighet for ballspill og aktiviteter inne.Denne siste var for 31/2 år siden, og mange kontakter ble knytet og holdes vedlike fremdeles.Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Scheie

Jeg har i de siste 5 årene arrangert 3 slektsstevner og 1 slektstreff som vi kalte det. Slektsstevnene har vært fra min kones eller mine oldeforeldre og treffet etter mine besteforeldre. Måten dette har vært gjort på har vært etter samme mal hver gang. Jeg har funnet personer som jeg hadde litt kjennskap til i hvert fall navnet som har vært etterkommere av besteforeldres søsken. Disse 4-5 stykker har gått inn i komiteen og fått i oppdrag å finne sine slektninger. Etter at de er funnet sendte vi brev til hver eldste i hver gren og informerte om stevnet, dette skjedde tidlig høst året før stevnet som var midt i juni. Vi informerte om makspris og når det skulle være og ba dem informere sine og ba om foreløpig påmelding til gitt dato. I tillegg lanserte vi samtidig stevnets hjemmeside. Når fristen var ute sammenlignet vi forventet innbetaling(500 pr voksen) mot budsjett og besluttet å sette i gang. Det største møtte 165 personer og det minste 95. Vi arrangerte alle stevner på en dag. Alle møtte ved Ungdomshuset og vi sørget for all transport derfra, vi har hatt i bruk både veteranbuss og veteranbåt, spesielt turene med båt ble satt enormt pris på. Vi besøkte selvsagt gården der vi alle hadde vårt opphav.Alle deltakere var merket med fargekoder slik at det var greitt å holde orden på greinene. Alle deltakerne fikk etter stevnet et hefte med oversikt over anene til oldeforeldrene og alle etterkommerne deres. I tillegg til en god del bilder fra gården og bygden også bygdehistorie og gårdshistorie. Kostnaden ved dette heftet trenger ikke bli så stort, jeg tror du kommer langt med 5000, men det er jo avhengig av hvor mange du skal ha, jeg tror ikke du skal tenke innbundet bok det blir atskillig meg kostbart. Vi valgte å følge opp deltakerne på forhånd via e-post og stadige oppdateringer på hjemmeside. Etter stevnet la vi ut bilder fra stevnet, la ned mye arbeid i å finne rett navn på alle som var med på bildet. Til slutt laget vi en cd med hjemmesiden fra både før og etter stevnet samt slektsheftet som vi solgte til deltakerne i etterkant. Dersom du vil se hjemmesiden finner du den på denne adressen http://home.online.no/~tscheie/slekt/ nå etter stevnet er det bare etter stevnet som ligger ute, men om du vil kan du ta kontakt så kan jeg sende deg en cd. adressen finner du på hjemmesiden. Lykke til, hilsen Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Frode Johansen

Bør jeg ta betalt for slektsboka til deltakerene av et slektstevne eller er det høfligst å gi den som en gave og takk for at du kom? Jan Frode Johansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Scheie

Jeg synes ikke at det skal taes spesifikt betaling for boken, det skaper bare ekstraarbeid for deg, men du kan legge det inn i budsjettet og dekke kostnaden fra påmeldingsavgiftgen.hilsen torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Tilbake til innleggene (3) og (8): Du spør hva en slektsbok bør inneholde.Jeg erter kanhende en mengde dyktige granskere på meg når jeg mener slektsboka ikke bør 'skjemmes' av fotnoter til enhver hendelse. Ei heller flere sider med kildehenvisninger. Skulle mene flesteparten av leserne ikke har interesse av den slags. Det er vel ikke noe vitenskapelig genealogisk verk du vil presentere for slekta. La den bli så lettlest som mulig. Legg heller inn endel blanke sider til slutt, ment for 'Egne notater'.(Hva du registrerer i slektsprogrammene dine, blir en helt annen sak. Der hører den slags hjemme. Likeså i genealogiske artikkler som trykkes i forskjellige tidskrifter). Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Del

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.